X İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
ARKADAŞINA GÖNDER Krediye 'munzam' ayarı
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz

Krediye 'munzam' ayarı

  • Giriş Tarihi: 12.5.2013

Ekonomi Bakanı Zafer Çağlayan'ın "Uyuma" diye eleştirdiği BDDK Başkanı Mukim Öztekin'den açıklama geldi. Öztekin, kredilerde maliyeti düşürmek için munzam düzenlemesi yapabileceklerini söyledi

Ekonomi Bakanı Zafer Çağlayan'ın "Uyuma BDDK" diye eleştirdiği Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu (BDDK) Başkanı Mukim Öztekin, kredilerde munzam düzenlemesi sinyali verdi. Başbakan Yardımcısı Ali Babacan'ın da "Ticari kredilerde esneme alanı var" sözleriyle faiz indirimi istemesinin ardından konuşan Öztekin, "Bizim ve Merkez Bankası'nın elinde enstrümanlar var. Munzam karşılıklarda kredileri de dikkate alarak çeşitlendirme yapılabilir. Tüketici kredileri tarafında artırır. Şu an sadece mevduat bazlı bir munzam karşılık var" dedi.

NEGATİF FAİZE UYACAKLAR

Negatif reel faiz konusuna da değinen BDDK Başkanı Mukim Öztekin, "Faizlerin düşmesini bankacılığa yansımasını kim istemez? Elbette herkes bu faizlere alışacak. Türkiye yüksek faizli dönemlerden bu günlere geldi. Daha önce nasıl alıştıysa bankacılık, şimdi de buna alışacak" yorumunu yaptı. Bankacılıktaki kârların daha da düşeceğini dile getiren Öztekin, sektörün buna da uyum sağlayacağını belirterek, "İş hacmi ve bankacılık genişleyip, büyüyecek. Totalde kârlarda bir azalma söz konusu olmaz" dedi.

Faturana kendin bak, bilinçlen!
Müşteriye kendisinin onayı, haberi olmadan hiçbir ücretin yansıtılmaması gerektiğine dikkati çeken Öztekin, şunları kaydetti: "Müşteri 'ben bu ücreti kabul ediyorum' derse hizmetten yararlanmalıdır. Bizim, insanımızı bilinçlendirmeye ihtiyacımız var. Tüketici neye imza attığını bilecek. Sözleşmelerde puntoları bile artırma yönünde çalışma yaptık, sonuçlandırdık. Elimizden gelen gayreti sarf ediyoruz. Kendimiz de dahil faturaları kontrol etmiyoruz. Elektrik, doğalgaz faturalarına bakıyor musunuz? Bilinç, bilinç, bilinç..."

Komisyonun bir standardı olmalı
Ücret ve komisyonlarla ilgili konuşan Öztekin, şöyle konuştu: "Tüketiciye yapılacak en büyük iyilik onu bilgilendirmektir. Haberi olmadan hiçbir ücretin alınmamasıdır. Gayret gösteriyoruz. Kredili mevduat hesabı ve tüm masraflar için ayrı bir form hazırlanması konusunda düzenleme yaptık. Standart olmalı."

BDDK'dan ne bekleniyor?
Tüketicilerin en çok şikâyet ettiği 31 kalemden alınan ücret ve komisyonlarla ilgili tavan fiyat belirlemesi
Ticari kredilerde faizlerin düşürülmesi için çalışma yapması
Müşteri lerine haber vermeden sigorta yapan bankalarla ilgili soruşturmayı tamamlaması
Sözleşmelerdeki yazı puntolarıyla ilgili yeniden düzenleme yapması
Kredi kapatma faizlerindeki fahiş farkla ilgili inceleme başlatması

Kâr payını açıklamak gerek
Mukim Öztekin, faizsiz bankacılığa ikna olmamış bir kesimin bulunmasına ilişkin olarak, "Sektörün nasıl olup da faiz oranıyla aynı veya ona çok yakın kâr payı verebildiğini açıklamak gerekiyor" dedi. Öztekin, katılım bankalarının sektör içindeki toplam payının 2005'ten 2012'ye kadar mevduat itibarıyla neredeyse ikiye katladığını belirterek, "Krediler içinde payları da yüzde 50'den fazla arttı" diye konuştu.