X İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
ARKADAŞINA GÖNDER 'Çılgın Beşli'nin gözü yurtdışında
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz

'Çılgın Beşli'nin gözü yurtdışında

  • Giriş Tarihi: 27.5.2013

3'üncü havalimanına rekor teklif veren 'Çılgın Beşli' çıtayı yükseltti. İstanbul'un inşaatına başladıktan sonra yurtdışını takibe alacak olan grubun hedefinde Afrika, Asya ve Avrupa var

Üçüncü havalimanına verdikleri teklifle Cumhuriyet tarihinin rekoruna imza atan Limak-Cengiz- Mapa-Kolin-Kalyon Ortak Girişim Grubu'nun patronlarını bir araya getirdik. Türkiye'nin en çok konuşulan grubuna yeni havalimanını ve gelecek projelerini sorduk...

Bu ortaklık nasıl kuruldu?
M. Cengiz:
MNG ile 20 yıldır birlikteyiz. Limak ve Kolin'le de birçok ortak proje yaptık. Konsorsiyumu oluşturmak bizim için zor olmadı.
N. Günal: 5-6 yıl önce Ankara- Sivas demiryolu ihalesine de dördümüz girdik. Kalyon'la çeşitli ortaklıklar yaptık. İhaleden 6 ay önce konuşmaya başladık.

PİLOTUMUZ MEHMET CENGİZ

l Peki grubun ağabeyi kim?
M. Cengiz:
Sözcümüz Nihat Bey. (Özdemir)
N. Günal: Pilotumuz da Mehmet Bey. (Cengiz)

İhaleden sonra kamuoyu size 'Çılgın Türkler' ismini taktı. İleride yabancı bir ortak alır mısınız?
M. Cengiz:
İzmit Körfez Geçişi ve Bursa-Balıkesir-İzmir Otoyolu ihalesinde Türkiye'de yabancı ortak almadan ihaleye girilebileceğini gösterdik.
N. Özdemir: O ihalede bir tek Kalyon yoktu. Üçüncü köprü ihalesine de Cengiz-Kolin-Limak-Makyol-Kalyon olarak girdik.
M. Cengiz: Bu iki ihalede gösterdiğimiz tavır tuttu. İçimizde yabancılar olsa bu fiyatları vermekte zorlanırdık. Yani Türk firmaları olmasa bu rakamları görmek mümkün olmaz.

İhaleden sonra 'Pahalıya mı aldık, nasıl ödeyeceğiz' diye uykularınız kaçtı mı?
N. Özdemir:
Bizim sanki 90 milyar lira kredi paketi arayacağımızı zannettiler. Ama öyle bir şey yok.
M. Cengiz: Bu kadar büyük firmalar hesap kitap yapmadan bir araya gelmedi. Aylarca çalıştık, enine boyuna tartıştık. Yapım maliyeti için finansmana ihtiyacımız var. 10 milyar euroluk proje gibi görünüyor. Ama biz bunu daha az bir paraya mal edeceğimizi düşünüyoruz. Dolayısıyla uykularımız kaçmadı, hiçbir tedirginliğimiz olmadı.
N. Koloğlu: İhaleyi kazandığımıza da çok mutluyuz.

BANKALAR SIRAYA GİRDİ

Temeli ne zaman atacaksınız?
N. Özdemir:
Şu anda sondaj ve temel çalışmalarına başladık. İnşaata 1 yıl içinde başlayabiliriz.

Finansman için çalışmaya başladınız mı?
M. Cengiz:
Türkiye ve yurtdışından finansmana katılmak isteyenler var.
N. Günal: Kapımızda bankalar sıra oldu. Seçici olacağız.

BU GRUP AFRİKA, ASYA VE AVRUPA'DA OLMAK İSTER
Peki bu beşliyi yurtdışında da görecek miyiz?
M. Cengiz:
Burayı tamamladıktan sonra Türk müteahhitlerinin dünyada başaramayacağı bir iş kalmayacak.

Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım Londra Heathrow Havalimanı'nın yeniden yapılacağını söyledi. Mesela ilk hedef burası olabilir mi?
N. Günal:
Yurtdışına gitmekten korkmuyoruz. 'İngiltere batı biz oraya gidemeyiz' diye bir şey yok. Dünyanın her yerinde rekabet edebiliriz.
N. Koloğlu: Avrupa yerine New York'a gidebiliriz. Prestijli de olur.

Yani gözünüzü yurtdışına dikmiş durumdasınız...
N. Özdemir:
TAV örneği var. Burada başlayıp, yurtdışına açıldılar. Biz de Afrika, Doğu Asya, Yakın Doğu ve Avrupa'da olmak isteriz.
N. Günal: Gelişmiş ülkelerde yollar ve havalimanları eskidi. Önümüzdeki dönemde ihaleler açılacak. İnşaata başladıktan 1-2 yıl sonra yurtdışından davetler alacağımızı düşünüyorum.

PAHALI SATMAYIZ AKILLIYIZ
Kamuoyunda "Çok para verdiler, bunu yolcudan çıkarırlar" algısı var...
M. Cengiz:
Akıl var mantık var. Her yerde bir çay 5 TL ise bunu 15-20 TL'ye nasıl satacaksınız?
C. Kalyoncu: Rekabet edemezsiniz. Hepimiz ticareti iyi biliyoruz.
N. Günal: Bir çaya 5 TL bile çok.
N. Koloğlu: Her yerde fiyat nasılsa aynen öyle devam ederiz.
M. Cengiz: Sabiha Gökçen ihalesinde de fiyat çılgındı. Nihat Bey çayı pahalıya mı sattı?
N. Özdemir: Hepimiz hizmet sektörünün içindeyiz. Müşteri memnuniyetini iyi biliriz.

OGG'YE İSİM ARIYORUZ
İhaleden sonra hükümetten tebrik eden oldu mu?
M. Cengiz:
Bakanlarımız aradı. Başbakanımız ihale akşamı çağırıp tebrik etti.

Havalimanının ismi ne olacak?
N. Özdemir:
İsmi devlet yetkilileri verecek.
N. Günal: Biz kendi grubumuza isim bulacağız. Henüz bir fikrimiz yok. Şirketlerin baş harflerinden birşey çıkarabiliriz. Hafızada kalan isim olursa yurtdışından bizi rahat bulurlar.

kalan karakter 1000

ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir. Yazılan yorumlardan SABAH veya sabah.com.tr hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.