X İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
ARKADAŞINA GÖNDER Sürdürülebilir Girişimcilik
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz

Sürdürülebilir Girişimcilik

  • Giriş Tarihi: 25.6.2013 10:06

Stratejik İletişim ve Kariyer Danışmanı Duygu Eren bu hafta girişimcilerin "Haşlanan kurbağa sendromuna" yakalanmaması için dikkat etmesi gereken noktaları ele aldı.

Girişimcilik cemresinin ülkemize büyük bir hızla düşmesiyle, girişimlerden ve girişimcilik ekosisteminden çokça bahseder olduk. Girişime başlamak cesaret, uzmanlık ve finansman isterken devam ettirmek çok daha büyük beceri, istikrar ve yetkinlik gerektirmekte. Özellikle, eticaret sitelerinin arka arkaya kapanması, bana, girişimcilerin haşlanan kurbağa sendromu yaşadığını düşündürttü. Haşlanan kurbağa sendromu nedir, önce biraz bundan bahsedelim. Bir kurbağayı kaynar suyun içine atarsanız kendini hemen dışarı atar. Kurbağayı belli bir sıcaklıkta suyun içine koyarsanız kımıldamadan suda durur ve dışarı çıkmaz. En sonunda da haşlanır ve ölür. Girişimcilerde farkında olmadan ve dikkat etmeden hatalar yaptığında haşlanan kurbağa gibi kötü bir sonla baş başa kalıyorlar. Burada dikkat edilmesi gereken nokta girişimciyi başarısızlığa götüren sürecin yavaşça oluşmasıdır. Haşlanan kurbağa sendromuna yakalanmaması için girişimcinin dikkat etmesi gereken noktaları ele almak istedim:

1- Nakit Akışını İyi Yönetememek: Girişimcinin bütçe planlaması ve bunun yönetimi iyi yapması çok önemlidir. Şirket içi, şirket dışı harcamaları göz önünde bulundurmak ve işi büyütmek için sermayeye katkı yapmak yerine, daha büyük ofis açmak veya şahsi harcamalara odaklanmak, girişimcinin kaçınılmaz sonunu hazırlar.

2- Ekibin Gücü: Başarılı girişimcilerin ortak özelliği ekibinin gücünden gelir. Ekipte herkesin işbölümüne sahip olması ve bu paylaşım doğrultusunda hareket etmesi gerekir. Herkes uyum içinde ve aynı hedef doğrultusunda ilerlerse başarılı olunacaktır.

3- Fikrin Uygulanması: Bazı fikirler, sadece tasarıda veya teoride çok başarılıdır. Pazar durumuna bakıldığında ise benzer pek çok fikre dayalı iş modeli görülebilir. Bu noktada fark yaratan kısım fikrin uygulanma şeklidir. Diğer taraftan, pazarda bu fikir için müşteri potansiyeli var mı bunun değerlendirilmesi gerekir.

4- Strateji: Zamanımızın çoğunu zayıf yönlerimizi düşünüp onları güçlendirmeye çalışmakla geçiririz. Başarılı bir girişimci ise, güçlü yanlarını daha güçlendirmek için çaba harcayan kişidir. Bu konuda doğru stratejiye sahip olmak önemlidir.

5- Fark Yaratmak: Günümüzde pek çok benzeri iş modelleri görüyoruz. Kimi girişimci aynı iş modeliyle çok başarılı olurken, kimisi başarısızlıkla yüz yüze kalıyor. Bunun en büyük sebeplerinden biri girişimcinin verdiği hizmetle ve müşteri memnuniyetiyle fark yaratması. Bu noktaların incelenip, nerelerde yanlış yapıldığına bakılması gerekir

6- Değişimleri Algılayamamak: Girişimci, değişimleri takip edip, iş modelini ve kendini bunlara adapte etmeyi bilmeli. Bunun için, kişilik olarak değişimleri algılayabilen ve meraklı bir yapısının olması gerekmektedir. Bu değişimlerin farkında olmayan girişimcilerin haşlanan kurbağa gibi olması kaçınılmazdır.

7- Kısa Yoldan Köşeyi Dönmek: Girişimcilik meşakatli bir iştir. Kısa yoldan köşeyi dönmeye çalışan girişimcilerin kalıcı başarılarının olduğu hiç görülmemiştir. Alt yapısı oturmuş ve doğru kaynaklarla büyüyen sağlam bir girişim orta ve uzun vadede kazandıracaktır.

8- Sürdürülebilirlilik: Başarılı girişim modellerinde sürdürülebilirlilik unsuru önem taşır. Kurduğunuz girişimin kontrol edilebilir şekilde büyümesi ve ilerlemesi gerekmektedir. Ekibiyle, altyapısıyla, finansmanıyla dengeli ve sürdürülebilir bir girişimin olması iş modeli, riskleri bölmek ve doğru bir gelir modeliyle mümkündür.

9- Başarısızlık Kabusu: Bir Japon atasözü "yedi kere düş, sekiz kere ayağa kalk" der. Başarısızlık girişimcinin korkulu rüyasıdır ancak sürekli hata yapma korkusu, bir süre kendini gerçekleştiren kehanete dönüşecektir. Hatalardan ders almak ve ayağa kalkmayı bilmek başarılı girişimcilerin en değerli özelliklerindendir.

10- . Mentorsuz Girişimci: girişimci, konusuyla ilgili deneyimi olan kişilerin tecrübelerinden yararlanmalıdır. Bu; kendisinin tecrübe etmesinden, hem maliyet olarak daha ucuz hem de daha risksiz olacaktır. Bu kişileri bulun ve size yol göstermesini isteyin.

Bütün bu saydıklarımızı pratikte yapabilenlerin ve uzun vadede girişimlerini büyütebilenlerin sayısı maalesef çok az. Türkiye ekonomisinin geleceğinde girişimciler önemli rol oynamakta. Ekosistemin ise daha emekleme aşamasında olduğunu ancak hızla büyüdüğünü düşünürsek rol model olabilecek ve mentorluk yapabilecek girişimcilere çok ihtiyaç olduğunu söyleyebiliriz. Ekosistemlerin egosistemlere dönüşmediği her noktada girişimlerin ve girişimcilerin çok başarılı olacağına inanıyorum. Girişiminiz tutkunuz, yolunuz açık olsun.


Duygu Eren

Stratejik İletişim ve Kariyer Danışmanı

Yazarla iletişim için: duygu@dpdanismanlik.com

kalan karakter 1000

ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir. Yazılan yorumlardan SABAH veya sabah.com.tr hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.