Türkiye'nin en iyi haber sitesi

Mahalleli bakkalına dönüyor

Giriş Tarihi: 30.6.2013

Son yıllarda zincir market ve AVM'lerin karşısında güç kaybeden bakkalların çoğu yok oldu. Ancak kendini yenileyen ve modernleştirenler, buralara giden mahalleliyi geri getirmeyi başardı. Bunu başaranların ortak özelliği ise köklü değişimleri

Türkiye'ye 1990'lı yıllarda girmeye başlayan dev süpermarketlere karşı batacağı söylenen mahalle bakkallarının bazılarında beklenen üzücü son gerçekleşmedi. Köklü değişim yapıp modernleşen bakkallar, süpermarket ve AVM'lere kaptırdıkları müşterileri geri çekmeyi başardı.

İŞ MODELLERİ DEĞİŞTİ
Bakkallar, dev rakipleriyle rekabet etmek için mal tedariğinden müşteri hizmetlerine, marka çeşitliliğinden çalışma saatlerine birçok alanda yenilik yaptı. Son yıllarda çalışan kadın sayısının artması ve evde geçirilen sürenin azalması gibi faktörlerle tüketicilerin daha pratik alışverişi tercih etmeleri, evlere yakın mesafede bulunan bakkallara avantaj sağladı.

ÜRÜN ÇEŞİTLİLİĞİNİ ARTIRDILAR
Elbette mesafe faktörü tek başına tüketiciyi çekmeye yetmez. Bakkallar, son yıllarda ürün çeşitliliğini de artırdı. Hızlı tüketimin yanı sıra şarküteri, manav reyonları da açmaya başladılar. Eskiden tenekeyle aldıkları peyniri yeni dönemde vakumlu alıp, pazarda bilinen markalara odaklandılar. 18 yıldır İstanbul'da bakkallık yapan Mavi Köşe Şarküteri'nin sahibi Ahmet Açin, "Süpermarketlerin varlığı beni etkilemiyor" diyor. Fiyatlarının semt pazarının üzerinde, süpermarketle ise aynı seviyede olduğunu söyleyen Açin, "Malımı spot piyasadan alıyorum. Bilinen markaları satıyorum. Benim müşterim kaliteli ürünü tanıyor" diyor. Açin'e göre fiyat aynı veya biraz pahalı da olsa müşteri bunu çok fazla önemsemiyor.

Veresiye sürüyor
Bakkaların en temel özelliklerinden biri olan veresiye uygulaması ise halen devam ediyor. Mahalleliyi tek tek tanıyan bakkal ağabey, veresiye verirken kimin borcunu ödeyip ödemeyeceğini iyi biliyor. Bir müşteri veresiyenin bazen hayat kurtardığını söyleyerek, "Zincir markette bu şansımız yok" diyor.

Aidiyet yaratıyorlar
Mahale bakkalları müşteriyle kurduğu insani ilişkilerde oldukça samimi. Mahallelinin bütün özelliklerini biliyor, aileleri tanıyorlar. Düğün, cenaze, asker uğurlama gibi sosyal faaliyetlerin her aşamasında yer alan bakkallar, tüketicide aidiyet yaratıyorlar.

'Bu meslek bitmez'
Türkiye Bakkallar ve Bayiler Federasyonu Başkanı Bendevi Palandöken, günümüzde bakkalların konsept değiştirdiğini söylüyor. Yeni dönemde iplikten iğneye, fasulyeden bujiteriye her şeyi satan bakkal yerine, daha çok tekel ve kuruyemişçinin açıldığını belirten Palandöken, "10 yıl önce 600 bin olan bakkal sayısı bugün 245 bine düştü. Ancak dönüşenler ayakta kalıyor. Bakkallık özel bir iştir, bitmez" diyor. Palandöken, yeni yapılan toplu konutlarda da semt bakkallarının açılmaya başladığını söylüyor.

Müşteri: Tanıdığım kazansın
Bazı tüketiciler günlük alışverişi bakkaldan yapmayı tercih ediyor. Bir bakkal dükkânına giren ve siparişine şahit olduğumuz bir müşteri, "Bir paket tuvalet kağıdı almak istiyorum. Şimdi bunun için neden zincir markete gideyim? Ayrıca market yerine bakkalım kazansın" şeklinde konuştu.
BUGÜN NELER OLDU
ARKADAŞINA GÖNDER
Mahalleli bakkalına dönüyor
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz