X İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
ARKADAŞINA GÖNDER Dijital medyadan melek yatırımcılığa
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz

Dijital medyadan melek yatırımcılığa

  • Giriş Tarihi: 30.7.2013 09:30 Güncelleme Tarihi: 30.7.2013 09:35

Girişimlerde, kendi işini kurmak isteyenlerle bütün sektöre etki yapmak isteyenler arasında farklar vardır. İnovasyon yaratmak girişimcilerin önceliğidir. Sektörlere yönverebilen ve bu noktadaki ihtiyaçları karşılayıp süreklilik sağlayabilenler başarılı ve ayakta kalan girişimler ortaya çıkarmaktadır. Bugün röportajını okuyacağınız kişi bunların hepsini tümüyle başarmış olan Dijital Büro İstanbul'un kurucusu Uğur Şeker. Kendisi aynı zamanda Galata İş Meleklerinde melek yatırımcı olarak yer almakta. Şimdi sizi bu keyifli röportajla başbaşa bırakıyorum.

Eğitiminizi ve özgeçmişinizi öğrenebilir miyiz?

1977 yılında İstanbul'da doğdum. 1999 yılında Mimar Sinan Üniversitesi Mimarlık Fakültesi' ni 1. likle bitirerek Şehir Planlamacısı oldum. Öğrenimimle eş zamanlı olarak İnterstar ve Kral TV Halkla İlişkiler Müdürü Asistanlığı yaptım. NTV'de yapım yardımcısı ve yönetmen yardımcısı görevlerinde bulundum. Mimar Sinan Üniversitesi' nde Şehir Planlama, Kadir Has Üniversitesi' nde MBA üzerine master öğrenimi gördüm ancak ikisini de bitirmedim. 2000 yılında Zap Medya firmasının kuruluşunda bulundum ve ortağı oldum. 2007 senesinde, yerli sermayeli ve Türkiye' nin ilk internet ajansı olan Zap Medya' nın satışını gerçekleştirdim ve 2010 yılında Zap Medya'dan ayrıldım. Bugüne kadar yaklaşık 4500 adet internet kampanyasını yönettim. İnternet Reklamcılığıyla ilgilli olarak Türkiye' de pekçok ilkin gerçekleştirilmesinde katkım bulunmaktadır. Marketing Management Enstitute (MMI) ' nün ve IP Dergisi' nin danışmanıym. IAB Türkiye Platformu' nun ilk Divan Başkanı ve yönetim kurulu üyesiyim. IPZ GIA, Altınörümcek, DPİD, Kristal Elma, TÜHİD, Bumerang, Felis ve Meribel' de jüri üyeliği yaptım. İnteraktif dünyayla ilgili olarak pekçok gazete ve dergide yazılarım yayınlanmıştır.Türkiye' de ilk olan Mynet Webschool ve Webstar Türkiye 1 'in fikir sahibiyim ve kordinatörlüğünü yaptım. Bilgi Üniversitesi, İnteraktif Pazarlama Yüksek Lisansı Next Akademi' de öğretim üyesiyim. IPTV Derneği kurucu üyesiyim. Aynı zamanda Galata Business Angels (GBA) Melek Yatırımcılar Derneği kurucu üyesidir ve Yönetim Kurulu' nda görev almaktayım. 3 sene kadar çeşitli spor sitelerinde futbol ve Fenerbahçe yorumları yazdım. 1 sene kadar da Radyospor' da "Merkez" isimli spor programı sundum. Sugarwokz şapkasıyla Aşk Tutulması, Aşk Geliyorum Demez, Çakallarla Dans, 2 Süper Film Birden gibi birçok filme ve belgesele ortak/yapımcı olarak imza attım.

İşinizi kurmaya nasıl karar verdiniz?
Mimar Sinan şehir planlama bölümünü 1.cilikle bitirdim. Bu mesleği yapamayacağıma karar verdim. Üniversite eğitimimle beraber 1996 yılında İnter Star bünyesindeki Kral tv'de çalışmaya başladım. Sonrasında NTV'ye geçtim. Çalıştığım yerlerde konvansiyonel yaşamın bana göre olmadığını gördüm ve (kendi işimi ) internet reklamcılığı yapmaya karar verdim. 1999 – 2000 yılında Türkiye'de 600 bin kullanıcı varken (ve bağlantı hızı 33,6 kb/s iken) bu işe girdim. 2006 – 2007 yılları arasında bu işler ivme kazandı. Girişimci olmamın sebebi profesyonel hayatla kimyamın tutmamasıydı. 2008 yılında bu şirketi sattık. O zamanlar bu tarz şirketlerin satışı yoktu. Bu öncü bir satış oldu. Ben iki sene satıldıktan sonrada anlaşma gereği firma içinde görevlerimi sürdürdüm. Bizi alan firma ise bir süre sonra battı. Ben oradan kazandığım parayı bankaya yatırıp, profesyonel hayatta devam edebilirdim. Ama, girişimciliğin tadını alınca vazgeçemiyorsunuz. Bu sahne tozu yutmak gibi birşey bence. 2010 yılında ise şu anki şirketim Dijital Büro İstanbul'u kurdum. Bu arada başka işlerimde olmaya başladı. Örneğin, ben; ağabeyimle beraber beş adet uzun metrajlı filminde yapımcısıyım. Ben buna; 'girişmek hastalığı' diyorum. Bunlarla beraber Galata İş Melekleri (GBA), IPTV ve IAB Türkiye üyesiyim. Sivil toplum kuruluşlarında oldukça aktifim çünkü sivil insiyatiflerle girişimcilik geliştirilmeli.

Dijital Büro İstanbul'da neler yapıyorsunuz?
Dijital medya planlama ve satın alma benim uzmanlığım. Markaların dijital stratejilerinin oluşturulması, bu stratejiye göre medya yatırımlarının yönlendirilmesi işin temelini oluşturuyor. Bugün sitelerde görmüş olduğunuz banner reklamlarının, sosyal medya (facebook, twitter, linked in vb.) kanallarının medya planlaması ve satın alması. Buna ek olarak firmamız mobil reklam ve pazarlama hizmeti de vermektedir. Arama motoru pazarlaması konusunda da sertifikalı bir ajanstır. Son dönemlerde IPTV ve Web TV konusunda da planlama ve satın alma hizmeti vermeye başlamıştır. Kısaca dijital ve ekranın olduğu her alanda hizmet üretmeye çalışıyoruz diyebilirim. Yıldız Holding, TTNet, Türk Telekom, Denizbank, Kaynak Holding gibi büyük markalara bu hizmetleri veriyoruz. Ayrıca, veridiğim danışmanlıklarda var. Birçok büyük holding ve markaya bu hizmeti veriyorum. Danışmanlık benim ciddi bir hobim haline geldi diyebilirim. Hem çok şey öğreniyorum hem de ciddi yönlendirmeler yapıyorum. Sonuçlar olumlu çıktıkça bu beni çok heyecenlandırıyor.

Girişimciler için dijital pazarlama ne kadar önemli?
Dijital pazarlama, girişimci için sonuçların anlık takip edilebileceği tek yer. Pazarlama ve satış rakamlarıyla ilgili geri dönüşler bizde çok net. Bir siteye banner konulduğunda veya sem uygulamasında bir kelimeye sponsor olduğunuzda beş saniye içerisinde sağlanan geri dönüşü görüp, ölçümleyebilirsiniz. Girişimci, girişiminin her yönünü bilmeli. Artık, tüketiciler eski tüketici değil, büyük değişimler var. Bu açıdan da dijital pazarlama önem taşıyor. Tüketicideki değişimi takip etmek ve bunu anlamaya çalışmak çok önemli.

Galata İş Meleklerinde oldukça aktifsiniz. Melek yatırımcı olarak yatırım yapacağınız girişimlerde aradığınız özellikler neler?
Bu bağlamda benim hem kurucu üyelerinden birisi olduğum ve en keyif alarak gittiğim toplantıları yaptığım derneklerin başında GBA geliyor. GBA' nın bir ihtiyaç olduğunu düşündüğümüz dönemde çekirdek bir ekiple dizayn etmeye çalıştığımız derneğimiz bugün Türkiye' nin ve bölgenin, gerçekten kendi dalında en önemli isimlerinin buluştuğu bir yapı haline gelmesi gurur verici. Biz burada dernek çalışmalarımızın dışında, beğendiğimiz ve ilgilendiğimiz projelere bireysel yatırımlar yapmaktayız. Yatırım yapmak için kendi sektörümden olan ve hakim olabileceğim projeleri seçiyorum. Kolay para kazanacağım projelerden uzak duruyorum. Bildiğim işlere yatırım yapmayı tercih ediyorum. Yatırım yapacağımız insanların kim olduğu önemli. Yetkinlik ve samimiyet benim değer verdiğim kavramlar. Şeffaflık ise benim için bir gereklilik. GBA içinde zaman zaman gördüğümüz şeyler var: Proje kötü ekip iyi veya ekip kötü proje iyi. Bunların hepsinin iyi olması önemli. Babamın ilkokuldan beri bana öğütlediği doğru ve dürüst insan olmakla ilgili edindirdiği değerleri yatırım yaptığım insanlarda görmek istiyorum. Tabii ki işinin hangi problemi çözdüğü ve karlılığı da önem taşıyor. Pazarlama bütçesine sahip olması şart. Bunlar benim için bir eşik, girişimcinin bu eşikten geçmesi gerekli.

Galata İş Melekleri içerisinde hangi projelere yatırım yaptınız?

2012 yılında Galata İş Melekleri'nin yaptığı dokuz yatırımın sekizinde yatırımcıydım. Aynı zamanda projelerin markalaşması ve interaktif pazarlama konusunda mentorluk yapıyorum.Galata İş Melekleri benim için önemli bir yer. Orada da neyi yaparsam en iyisini yapmaya çalışıyorum. Genelde orta ve uzun vadeli yatırımlar yapıyorum. Her projeye alt limit 5 bin, üst limit 50 bin $ kadar yatırım aralığım var.

Bir girişimci neden yatırımcı olarak sizi seçsin?
Benim yatırım için kullandığım para kendi param. Nasıl zor kazandığımı bildiğim için de Değerini biliyorum ve bu paranın iyi bir yere yönlendirilmesi lazım. Bana gelecek girişimcinin bunu bilmesi gerekli. Kendi işimin en iyisiyim ve bu konuda da iddialıyım. Türkiye ve yakın Avrupa'da benim gibi biri yok. 6000'e yakın kampanya yaptım. Interaktif dünyayı ve pazarlamayı çok iyi biliyorum. Başarısızlıklar da yaşamış ve ders almış biriyim. Bu da önemli bir faktör.

Bahsettiğiniz başarısızlıklarınız neler?
Batırdığım bir bar işi var mesela. Bir işte ya işin başında duracaksın yada güvendiğin insanlar işin başında olacak. Bu olay bana bunu öğretti. 2005 – 2006 yılıydı. Bar açmak için yatırım yaptık. Yatırım yaptığımız barın bulunduğu bina ikinci derece tarihi eserdi. Hukuki danışmanlık almadığımız için bunun bize olan etkisini bilmiyorduk. İki sene geçti, çivi çakamadık, dükkanı açamadık ve vazgeçtik. Ortaklarla aranızdaki görev tanımlarının net olması gerektiğini de bu esnada öğrendim. Ortaklıktan ayrıldığınızda bunun sicil gazetesinde ilan edilmesi gerektiğini bilmiyordum. Bu sebeple sonrasında sıkıntılar yaşadım. Kendi çizginizden ayrılıp başka işlere girdiğinizde duvara çarpıyorsunuz bunu çok net yaşadım.

Türkiye'deki girişimcilik ekosistemi hakkında ne düşünüyorsunuz?
Girişimcilik ekosistemi yolun başında ancak gelişecek. Kendi sektörüme 13 yıl önce ilk başladığımda bir sürü eksiklikler vardı. Internette ölçümleme yoktu, profesyonel pazarlama yoktu, sabit tarifeler mevcut değildi ve bunlar için hiçbir altyapı yer almıyordu. Bütün bunlarla ilgili okul veya sivil toplum kuruluşu da mevcut değildi. Şu anda girişimci olmak isteyen biri için her şey var. Ekosistem içindeki insanlarda biliniyor ve ulaşılabilirler. Devletin kaynakları da var. AB çerçevesinde fonlar, Tübitak ve Kosgeb'inde girişimciye sundukları imkanlar var. Bilgiye erişimde daha kolay. Bizim sektördeki gibi bu dönüşüm 15 sene sürmeyecek ama 2-3 sene içerisinde daha ayakları yere basan bir ekosistem olacak.

Yeni çıkan melek yatırımcılık Bireysel Katılım Sermayesi) kanunlarıyla ilgili ne düşünüyorsunuz?
Bu kanunların ilk etapta çok katkısı olacağını düşünmüyorum. 1,5 – 2 sene içerisinde bunların meyveleri yenmeye başlanacaktır. Orta vadede büyük katkısı olacaktır. Şu anda bunların konuşuluyor olması bile olumlu. Dernekler içinse bu sürecin daha kolaylaştırılması gerekli. GBA bu noktada çok stratejik ve önemli bir konumda. Kendi ekosisteminde en güçlü kurum.

Girişimcilere tavsiyeleriniz nedir?
Girişimci öncelikle kendine bakmalı. Bireyin kendisi de girişimlerde önemli. Anlatma kabiliyetini geliştirmeli. Sunum yapma becerisine sahip olmalı. Çokça kitap okumalı. Anadilini çok iyi kullanabilmeli. Bu noktada hitabet yeteneği de önemli. Finansal okuryazarlığı da öğrenmeli. Nakit akışıyla aylık bilanço arasında ki farkları öğrenmeli. Eğitim girişimci için çok önemli. Bilgi Üniversitesi'nde Next Akademi isiminde interaktif pazarlama konusunda yüksek lisans programı açtık. 6 dönem Marketing Türkiyeyle beraber Mynet School yaptık. Girişimci olmak için herkesin bilmesi gereken belli başlı şeyler var. Girişimcilerin sivil toplum kuruluşları içinde yer alması önemli.

Türkiye'de hangi sektörleri girişimcilik alanında açık görüyorsunuz?
Eğlence ve özellikle sinema, içerik üretilmesi, e-ticaret, inteaktif reklam ve pazarlama, WebTV/IPTV

Sizin bundan sonra yapmak istedikleriniz neler?
Benim hep yapmak istediğim Beyazıt'ta içinde bilet ve tost satılan bir büfemin olmasıydı. Ama akbilden sonra bu rüyamdan vazgeçtim. Pekçok karlı ve komplike iş ve fırsat aslında etrafımızda sürekli dönüyor. Yurtdışına gittiğimizde de pek çok ampul yanıyor aslında. Ama ben en iyi yaptığım işlerde ve dijital pazarlama sektöründe çalışmaya devam edeceğim

Duygu Eren

Stratejik İletişim ve Kariyer Danışmanı

Yazarla iletişim için: duygu@dpdanismanlik.com

kalan karakter 1000

ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir. Yazılan yorumlardan SABAH veya sabah.com.tr hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.