Yurtdışında 3 bine yakın mağazayla faaliyet gösteren Türk markaları, özellikle perakendenin yeni yeni gelişmeye başladığı bakir pazarlarda yabancı rakiplerine fark atmaya başladı. Ürün değişimi ve iadesi konusunda müşterilere esnek davranan Türkler beğeni toplarken, düşük fiyat politikalarıyla da rekabeti kızıştırıyorlar. "Türkler yurtdışında oyun kurucu" diyen LCW Uluslararası Mağazacılık Genel Müdürü Yenal Gökyıldırım, özellikle Romanya, Irak, Mısır ve Fas'ta uluslararası büyük firmaların iade ve değişim konusunda işi yokuşa sürdüklerini söyledi. Müşterilerden bu konuda şikâyetler aldıklarını kaydeden Gökyıldırım, "Türk markaları müşteriye sınırsız haklar tanıdığı için şaşırıyorlar" dedi.
FİYATLAR UCUZLUYOR
Yenal Gökyıldırım, ürünlerin fiyatlarını yurtdışında da Türkiye'deki gibi düşük tuttuklarını söyledi. Gökyıldırım, bakir pazarlarda mağaza açtıklarında global rakiplerinin strateji değiştirdiklerine işaret ederek şöyle konuştu: "Firmalar fiyatlarını aşağı çekiyor. Bizler bu ülkelerdeki perakende sektörünün dinamiklerini değiştiriyoruz."
BAYİLER SATTIĞI MALIN ARKASINDA DURMUYOR
Orka Group Genel Koordinatörü Osman Arar, bakir yurtdışı pazarlarında uluslararası firmaların bayileriyle kati satış sözleşmesi yaptığını, bu nedenle de bayinin malın arkasında durmadığını söyledi. Arar, "Modern pazarlarda bayinin sattığı ürünün garantisini ana firma verir. Ancak bakir pazarlarda ana firma bayisiyle kati satış sözleşmesi yapar. Bayi de malın arkasında durmaz" dedi. Bu gibi sıkıntılar yaşanmaması için yurtdışında kendi firmalarını kurduklarını aktaran Arar, "Mağazalarımızı kendimiz yönetiyoruz" diye konuştu. Orka Group, yurtdışında bayilerle birlikte 48 mağazaya ulaştı.
'TÜRKLER ÜRÜNÜ BİLİNÇLİ KULLANMIYOR'
Yurtdışında büyük atılım içinde olan Sarar, özellikle Avrupa ve ABD'de hızla büyüyor. Sarar'ın patronu Cemalettin Sarar, yurtdışında iade ve deneyim konusunda edindiği tecrübesini şu sözlerle anlattı: "5 kıtada 100'ün üzerinde mağazam var. Ancak Türkiye'deki kadar iade almıyorum. Yurtdışında iade oranım yüzde 1. Türkiye'de ise yüzde 5. Türk tüketicisi ürünü bilinçli kullanmıyor. İki yıl giydiği ürünü getirip değiştirmek istiyor. Avrupalı, Amerikalı hatta Hintli bile bu konuda Türkler'den daha bilinçli."