Türkiye'nin en iyi haber sitesi

Tecrübe paylaştıran girişim

Giriş Tarihi: 27.8.2013 11:34 Güncelleme Tarihi: 27.8.2013 13:15

Stratejik İletişim ve Kariyer Danışmanı Duygu Eren Sabah.com.tr'ye sanal alemde bilgi ve tecrübe paylaşımına imkan veren yeni bir girişimin hikayesini yazdı.

Hayatımızda, sosyal paylaşım platformlarının sayısı ve bizim bu platformlarda harcadığımız zaman gün geçtikçe artmakta. Online dünyada hemen hemen hepimizin profillerinin olması ve fikir alışverişinde bulunması paralel evrende bir hayatımız var gibi hissettiriyor. Bugün röportajını okuyacağınız inploid.com'da onlineda hem bilgi ve tecrübe paylaşmamızı sağlıyor hem de gerçek hayattaki gibi diğer insanlar tarafından yazdıklarımız ve kullanım şeklimize bağlı olarak ödül ve ceza gibi sistemler var. Serkan ve Hakan Köse tarafından kurulan inploid.com, Dragon's Den'e katılıp 5 jürinin beşinden de yatırım almış. İkinci yatırımını Galata İş Meleklerinden aldıktan sonra yoluna daha emin ve hızlı adımlarla devam etmekte. Inploid.com'un öyküsünü kurucu ortağı Serkan Köse'den dinlemek istedik.

Eğitiminiz ve özgeçmişinizi öğrenebilir miyiz?

Ben; İTÜ Elektronik ve Haberleşme Mühendisliği mezunuyum. Hakan, İTÜ Fizik Mühendisliği mezunu. Üniversite sonrası iş hayatında farklı sektörlerde işler yaptık. Yazılım Satışı, Sistem Destek derken 2004 yılında Hakan ile birlikte kendi işimizi yapmak için bir adım attık ve üretim sektöründe, bozuk para üzerini otomatik veren elektronik bir cihaz yaparak ilk projemizi hayata geçirdik. Sonrasında yazılım sektörüne geçiş yaptık ve 2 tane ürün çıkardık. Web üzerine çalışmalara da bu dönemin sonunda ağırlık verdik. İnploid de web projelerimizin en önemlisi oldu.

Bu işe başlama fikri nereden geldi ve nasıl gelişti?

http://www.inploid.com, kardeşimle birlikte yaptığımız beyin fırtınaları esnasında ortaya çıktı. İnternet kullanıcısının yönelimi, bu alanda özellikle interneti aktif kullanan insanlar için neler yapabiliriz düşüncesi etrafında gerçekleştirdiğimiz tartışma, konuşmalardan birinde fikir ortaya çıktı. Ne düşünüyorsanız, neyi merak ediyorsanız mutlaka o konuda sizden daha tecrübeli insanlar var ve biz "bu insanları bir araya getirebiliriz" dedik. İnternetteki bilgi insanların kafasındakinin sadece %10'undan oluşuyor ve % 90'lık bir kısım ise insanların hayatlarında, tecrübelerinde saklı. Bu düşünce etrafında şekillendi. Sonraları; temelinde soru, cevap ve tecrübeleri paylaşan insanların bir araya geldiği bir mecra ortaya çıkardık. Site
olarak başlangıcı dört yıl önceye dayanıyor. İki yıl önce de her şey olgunlaşmaya başladı. Şu anda 22 bin kullanıcımız var.

inploid.com nasıl işliyor?

İnploid, herhangi bir konuda tecrübenizi ve bilginizi paylaşabileceğiniz ya da istediğiniz herhangi bir konuda yeni bilgiler edinebileceğiniz çok gelişmiş bir platform. Sisteme kendi meslek ve ilgi alanlarınızı tanıtarak kayıt oluyorsunuz. Bundan sonrasında tamamen size odaklı bir bilgi alışverişi akışı gerçekleşiyor. Soru sorabilir, yanıt verebilir ya da ilgilendiğiniz konularda yazılar yazabilirsiniz. Oluşturduğunuz her içerik onunla ilgili olan insanlara sistem tarafından ulaştırılıyor. Aktivitelerinizden online mecrada işinize yarayacak bir saygınlık puanı ediniyorsunuz. Inploid bilginin değerini ölçen bir yapıya sahip. Kişiler, aldıkları yanıtlara ve beğendikleri yazılara göre içerik sahibini puanlıyor. Puan demek saygınlık ve
sitede daha fazla yetki demek. Editörlük, moderatörlük gibi seviyelere yükselme şansınız var. Amaçlarımızdan birisi de, komünitenin kendisinin yöneteceği bağımsız bir platform oluşturmak. Herkes bir diğerinin yazdığını düzenleyebiliyor ve daha iyi hale getirebiliyor. Bu şekilde kendi içinde de bir düzeni var.

Bundan sonra inploid kullanıcıları için gelinecek aşama nedir?

İnploid kullanıcılarına ürettikleri her içerik için ve saygınlık puanları için ayrıntılı istatistik sayfaları oluşturduk. Bu sayede kullanıcıların internetteki kimliklerini gerçekte oluşturan şeye, yani bilgi ve birikimlerine, yeni bir bakış açısı getirmeyi ve bilginin gerçek değerini onlara göstermeyi amaçlıyoruz. Kullanıcılarımız arka planda çalışan algoritmalar sayesinde sürekli olarak komünite içerisinde yetkilendirilerek topluluğun daha verimli hale getirilmesi sağlanıyor.

Serbest bir platform olduğu için, kontrol mekanizmasını nasıl kurdunuz?

Topluluk moderasyonu adı altında bir yapımız var. Online komünitelerin ortak problemi olan platforma bağımlı moderasyon sistemine çözüm olarak tasarladığımız bir yapımız var. Belirli bir puana sahip olan kullanıcılar sistem tarafından seçiliyor ve kullanıcı da isterse moderatör
olarak anında sisteme katılıyor. Komünitenin kendisini yönetebilmesine olanak veren bir yapı kurmaya çalışıyoruz. Moderatörler sistemdeki eksikleri ve yanlışları görerek hızla müdahale ediyorlar. Doğruluk oranları çok yüksek seviyelerde (%98) bu sistem şu anda. Moderatörler
günlük olarak ve aktivitelerinin genel durumuna göre sistem tarafından sürekli seçiliyor ve başarı oranı bu sayede yüksek tutuluyor.

Nasıl yatırım aldınız?

Farklı projeler üzerinde çalıştıktan sonra internet sektörüne giriş yaptık ancak nakit sıkıntımız vardı. Projemizin protototip olarak hayata geçirdikten sonra televizyonda o dönemde yayınlanan Dragons Den adlı programa katıldık. Program esnasında projemize, Alphan Manas, Gamze Cizreli, Nevzat Aydın ve Yalçın Ayaydın yatırım yaptı. Süreç böylece başladı. Sonrasında ise inploid'i geliştirip ürün olarak daha iyi ve istediğimize yakın bir hale getirmeye devam ettik. Bu dönemde de Galata İş Melekleri (GB – Galata Business Angels) ile tanıştık ve onlardan da bir tur yatırım aldık.

Galata İş Meleklerinden nasıl yatırım aldınız?

İlk olarak web sayfaları üzerinden temasa geçerek bir başvuru yaptık. Sonrasında Ayşe İnal – GBA Genel Sekreteri ile bir ön görüşme yaparak projemizi ayrıntılandırdıktan sonra bizi GBA üyelerine yapılacak olan sunuma davet ettiler. Sunumumuzu yaptıktan sonra da bizimle temasta kaldılar ve yatırım isteğinde olduklarını bildirdiler. GBA tarafından, 1 milyon TL değerleme ile şirketimizin %30'una 300 bin TL yatırım yapıldı. GBA'nın bize, yatırım dışında, mentorlük konusunda da desteği oldu ve olmaya devam ediyor. Nevzat Aydın'a ek olarak Sina Afra'yı da mentor ve yatırımcı olarak şirketimize katmış olduk.

Ekibinizi nasıl kurdunuz ve şu an kaç kişi çalışıyor?

Şu an asıl kadro olarak 3 kişiyiz. Hakan, ben ve Burhan var. Buna ek olarak yarı zamanlı olarak bize destek veren 4 kişilik bir editör grubumuz var. Biz zaten projenin başından beri kardeşimle birlikteyiz, Burhan da kendisi bizi buldu. Televizyonda bizi izledikten sonra böyle bir projede yer almak istediğini söylemek için bize ulaştı ve birlikte ilerlemeye karar verdik. Editör grubumuz da inploid ürün olarak hayata geçtikten sonraki süreçte verdiğimiz ilanlar ile bize başvuranlar arasından seçildi ve halen aynı kadro devam ediyor.

Ne kadar sermayeyle bu işe başladınız?

Biz kendi cebimizden bu işe yaklaşık 30 bin TL harcamıştık zaten yatırımlar öncesinde. Dolayısı ile başlangıç sermayemiz bu diyebiliriz. Sonra, yatırımlar ile bu rakam arttı elbette ki.

Markanızın ismi nereden geliyor?

İnploid, diploid kelimesinden türetildi. Di-ploid; "eş kromozom çifti" demek. İn-ploid de in the ploid, "birbirine benzeyen kromozomlar arasında" anlamında, birbirine benzeyen insanların bir arada olmasını tanımlayan bir sözcük olarak oluşmuş oldu.

İşe başlarken rehberlik anlamında destek gördünüz mü?

İşe ilk başlarken rehberlik anlamında bir destek görmedik ama kardeşim de ben de oldukça iyi bir araştırmacıyız. İnterneti de aktif olarak kullanan kişileriz. Bu anlamda oldukça uzun bir süre kendimizi eğittik diyebilirim. Ancak ilk yatırımdan itibaren; özellikle Nevzat Aydın'ın bize büyük desteği olmuştur. Diğer yatırımcılarımız da bize yol gösterici olarak her zaman varoldular.

İşinizde sizin için dönüm noktası sayılabilecek bir zaman dilimi kişi oldu mu?

İş başladıktan sonraki en büyük kazanımlarımızdan birisi, ilk yatırım sürecinde, Nevzat Aydın ile birlikte, bu sektörde ve kendi girişimimizde, aynı hedef ve öngörülerle hareket edebilmek ve onun tecrübelerinden faydalanmak oldu. Özellikle bize olan inancı bizim açımızdan çok büyük bir anlam ifade ediyor.

İnploidle hangi ihtiyaca çözüm buluyorsunuz?

İnsanların bilgiye ulaşırken yaşadığı birçok probleme ilk elden çözüm oluyoruz. Birbirinin kopyası yüzlerce forum sitesinde, kimliği tam olarak belli olmayan birçok kişinin parça parça ve denetimsiz olarak oluşturduğu içerikten; tekil, kaliteli ve konu ile direkt olarak ilgili insanların içerik ürettiği, komünite denetimli, puanlama ve beğeni üzerine kurulu daha efektif ve interaktif bir yapıya geçişi temsil ediyoruz. Yaptığımız işi en iyi şekilde gerçekleştiriyoruz ve kullanıcılarımız da bu yapıdan oldukça memnunlar.

Şu an markanızın yönetimini nasıl yapıyorsunuz?

Marka olarak inploid, internet kullanıcılarının henüz çok haberdar olmadığı bir platform. Halihazırda, inploid'in daha büyük kitlelere ulaşması için gereken çalışmalara başlamış durumdayız. Bunu daha profesyonel şirketler ile yürütmeyi seçtik. Sosyal hesaplarımız dışında şirket blogumuz var. Tümünün yönetimini şirket içerisindeki temsilcimiz ile birlikte gerçekleştiriyoruz.

Markanızı kendi sektörünüz içinde, rakiplerinize göre nasıl konumlandırırsınız?

Sektörümüzde rakip olarak görebileceğimiz uluslarası platformda Quora var. Aynı hedeflere sahibiz ve temelde benzer bir iş yapıyoruz ancak farklı olarak biz inploid'i konumlandırırken, tüm yetki ve gücü komünitenin kendisine vermeyi seçiyoruz ve içerik sahibi her kullanıcıya içeriği üzerindeki tüm istatistik veriyi de ek bir araç olarak sunuyoruz. Kaliteli içerik çok önemli ancak kullanıcıların da ürettikleri iyi içeriğin nerelere ulaşabildiğini ve gerçek gücünü görmesi gerekiyor. İnploid bu anlamda ciddi araçlar sunan bir sistem.

Gelecekte nasıl büyümeyi hedefliyorsunuz?

Kullanıcı-içerik-kitle üçgeninde iyi bir köprü olmak bunun ilk anahtarı. Kitleler bizden haberdar oldukça ve inploid'i kavradıkça burada bulunmak isteyecekler. Yaptığımız iş herkes için fayda sağlayan çok taraflı bir iş. Türkiye'de daha bilinir bir platform olmak sonrasında da uluslararası arenada kendimizi göstermek öncelikli hedeflerimiz arasında.

Sektörünüz, Türkiye'de sizce nereye gidiyor?

Sektörümüz içerik ile direkt alakalı ve Türkiye bu konuda malesef henüz gereken yere gelememiş durumda. Ancak, kendi tecrübelerimize ve kullanıcı kitlemizdeki gözlemlerimize dayanarak söylüyorum, içerik üretme konusunda pozitif bir yönelim var. İnsanlar direkt olarak etki edemedikleri (edilgen) mecralarda varlıklarını sürdürme konusunda artık eskisi kadar bonkör değiller, bunun yerini inploid gibi kişilerin etkileyici olduğu (etken) platformlar alıyor. Kişisel blog kullanımındaki yükselişin nedenlerinden birisi bu aynı zamanda.

Size ilham verene beğendiğiniz girişim ve girişimciler kimler?

Nevzat Aydın – yemeksepeti.com, Sina Afra – markafoni.com ilk sıralarda sayabiliriz.

Gelecekle ilgili kendi hayaliniz ve stratejiniz nedir?

İnploid'in; online bilgiyi ölçümleyen, kişilerin kendilerini ve benzer kullanıcıları referans alarak komunlandırabildiği, aranan her bilginin ilk elden ihtiyaç duyana ulaştırılabildiği uluslararası bir platform olmasını istiyoruz. Ürün olarak bu hedefe uygun bir yapıya büründük, bundan sonrasında artık kitlelere ulaşmak amacındayız. Sisteme dahil olan kullanıcılarımızda ciddi bir bağımlılık yaratan faydalı bir bilgi akışı var. Bu bilgiyi herkese
ulaştırmak ilk hedefimiz. Kaliteli içeriğe herkesin ihtiyacı var. Buna ek olarak, her dile uyarlanabilecek otomatik yazım, hata, dil bilgisi düzeltme yapacak bir sistem üzerinde de çalışmaya başladık. Şu an Türkçe için belirli bir grubun kullanımında iş görmeye başladı. Bunu daha akıllı bir sistem haline getirerek, online ortamlardaki Türkçe yazımına da ilk elden fayda sağlamayı amaçlıyoruz. Bu da inploid'in kaliteli içerik üretimine büyük katkılarından birisi daha olacaktır.
BUGÜN NELER OLDU
ARKADAŞINA GÖNDER
Tecrübe paylaştıran girişim
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz