Türkiye'nin
istihdam fabrikası perakende sektöründe yatırımların yüzde 50'sini mağaza maliyetleri oluşturuyor. Açılan her alışveriş merkezinde yer almak için büyük paralar ödeyen markalar, yatırımın geri dönüşü için mağaza mimarlarına yüklü bütçeler ayırıyor. Avrupa Gayrimenkul Ödülleri'nde son iki yıldır "En iyi iç mekân mimarı" ödülünü alan HKM Project'in patronu Hakan Sekmen, bir mağazanın yüksek cirolar getirmesi için dört şartın yerine getirilmesi gerektiğini belirtti. Bir mağazanın fiziki unsurlarının yanı sıra akıl, ruh ve kalbe de hitap etmesi gerektiğini belirten Sekmen, "Mağazaya girildiğinde bir karşılama alanına ihtiyaç var. Müşteri içeri girdiğinde bir alışma süreci gerekiyor. Bu nedenle önemli ürünlerin girişe koyulmaması daha akıllıca olur" dedi. Hakan Sekmen, Sabah okurları için AVM'lerdeki mağazaları bu dört kritere göre değerlendirerek en akıllıları seçti.
ERKEK DENEDİĞİNİ ALIR
2006'dan bu yana mağaza tasarımı yapan Sekmen, alışveriş eğilimlerine göre mağaza dekorasyonu yaptıklarını söyledi. Sekmen, "Araştırmalara göre ürünü alıp kabinde deneyen erkeklerin yüzde 65'i kasaya gidiyor, kadınlarda ise bu oran yüzde 25. Kadınlar daha kararsız. Ayrıca kasa kuyrukları da mağaza cirolarını olumsuz etkileyen önemli faktörlerden biri" dedi.