X İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
ARKADAŞINA GÖNDER 'Müzayedelerde gaza gelmem'
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz

'Müzayedelerde gaza gelmem'

  • Giriş Tarihi: 12.10.2013

Beş yılda 150 parçalık çağdaş sanat koleksiyonu oluşturan Tansa Mermerci Ekşioğlu, "Müzayelerde asla gaza gelmem, bilinçli yatırım yaparım" dedi

Bugüne kadar magazin basınının odağı olan Tansa Mermerci Ekşioğlu, kurduğu sanat eğitim ve üretim platformu Spot Projects ve sahip olduğu çağdaş sanat koleksiyonuyla sanat camiasında da kendinden bahsettiriyor. Türkiye'nin en eski ve döneminin en büyük tekstil şirketlerinden Akfil'in kurucusu Mehmet Ata Mermerci'nin kızı olan Tansa Mermerci Ekşioğlu, babasından kalan büyük bir gayrimenkul portföyünün sahibi. Ekşioğlu, 'Modern Painters' dergisinin "Öne Çıkan 50 Genç Koleksiyoner" listesine girerek dikkatleri üzerine çekti. Daha önce Osmanlı sanatı koleksiyonu olan genç koleksiyoner, 2008'den itibaren rotasını çağdaş sanata çevirdi.

BALON FİYATLARA DİKKAT

Tansa Mermerci Ekşioğlu, müzayedelerin hırs ve ego arenasına dönüşme ihtimalini tehlikeli buluyor. Ekşioğlu, "Çok beğendim, muhakkak benim olmalı gibi bir hırsla fiyatta balon olması çok mümkün. Müzayede satışlarında 'açılış değeri' olması eser fiyatını ucu açık bırakıyor. Oysa 'tahmini bedel' sistemi gerçekçi fiyatlandırma sağlıyor" dedi. Kendisi için müzayedede alım sınırını ise "Belirlenen üst limit ve biraz daha üzeri alım için makul noktadır benim için. Gaza gelecek biri değilim" şeklinde açıkladı.

PAZARLIK YAPMIYOR

Tansa Mermerci Ekşioğlu, müzayedeye katılıp sahip olma duygusuna koşulsuz teslim olmaktansa, sanatçıya üretim desteği verilmesi gerektiğine inanıyor. Bu yüzden eser alımlarını sanatçının satış kanalı olan galerilerden yapıyor. "Satın alırken pazarlık yapmam, buna gönlüm elvermiyor" diyen Ekşioğlu, "Talep etmem ama indirim yaparlarsa mutlu oluyorum tabii" şeklinde konuştu. Beş yılda yaklaşık 150 çağdaş sanat eseri alan Ekşioğlu, müzayedeleri de takip ettiğini söyledi. Bunu "koleksiyoner sorumluluğu" olarak gören Ekşioğlu, alım stratejisini şöyle özetledi: "Koleksiyonumda bulunan sanatçıların eserleri çıkıyorsa muhakkak takip eder ve imkân olursa alırım. Sanatçının 'piyasa değerini' korumak koleksiyonerin görevi. Bunun için de müzayedelerde o sanatçıya ait eserin hiç satılmamasına karşı alım yapmak gerekir."

BÜTÇE ŞART
Sanat alımı ve projeleri için yıllık bir bütçe oluşturmaktan yana olan Ekşioğlu, "İstekler sonsuz, kaynaklar sınırlı. Beklemedik bir anda sergi açma gibi talepler doğuyor. Koleksiyonerler üretime de destek olmalı. Bunları alt alta koyup değerlendiriyorum. Bu yüzden bazı eserleri görüp 'ne güzelmiş' diye yoluma devam ediyorum" dedi.

SANAT FURYASI VAR
Alım açısından durgun bir dönemde olduğunu söyleyen Ekşioğlu, "Olanı hazmetmeye çalışıyorum. Doğru noktada mıyım anlamaya çalışıyorum" dedi. Ekşioğlu sözlerini şöyle sürdürdü: "Şu sıralarda karşıma beni heyecanlandıran sanatçı çıkmıyor. Evet bir furya var, çok sanat üretiliyor ama aralarında bir sürü tekrar işler de var. Alım yapacakların onlara dikkat etmesi lazım. İyi bir eser, özgün bir fikir ve üretim biçimi taşımalı."

TEKSTİL DEVİNİN KIZI
Türkiye'nin en eski ve döneminin en büyük tekstil şirketlerinden Akfil'in kurucusu Mehmet Ata Mermerci'nin kızı Tansa Mermerci Ekşioğlu, annesi Ender Mermerci ve kız kardeşleri ile birlikte babasından kalan büyük bir gayrimenkul portföyünün sahibi. Gayrimenkullerini değerlendirmek için 2006'da FİL Gayrimenkul Geliştirme'yi kuran Mermerci Ailesi, bu alanda faaliyet gösteren Alman Sireo ile de 2008'de ortaklık kurmuştu. Ailenin elinde İstanbul genelinde birçok arsa bulunuyor. Tansa Mermerci ve ailesi 2010'da Akfil'deki yüzde 49 oranındaki hisselerini Garanti Koza ve Dinçkök Ailesi'ne ait olan Akkök Grubu ortaklığındaki Akkoza'ya satmıştı.

kalan karakter 1000

ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir. Yazılan yorumlardan SABAH veya sabah.com.tr hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.