Kuyumcular, altın fiyatının yükselmesiyle düşen talebi canlandırmak için çareyi füzyon teknolojisinde buldu. Bu teknolojiyle ihtişamlı ancak hafif ve ucuz takı üretmeye başlayan kuyumcular, "çıtır takı" adı verilen bu ürünlerle vitrinleri doldurdu. Hem fantezi setler hem de küçük takılar sektörün yeni trendi oldu. ABD'li ve Avrupalı mücevher tasarımcılarının öncülüğünde bu ülkelerde popüler hale gelen imitasyon takılar Türkiye'de beklendiği kadar gelişemedi. Türk tüketicisinin altın takıya olan ilgisi sürerken, artan fiyatlar nedeniyle talep düşmeye başladı.
GRAMAJA OYNUYORUZ
Yamachi Kuyumculuk'un sahibi Arto Yamacı, 10 yıl öncesinin en büyük ihracat pazarları olan ABD ve Avrupa'ya mücevher ihracatının azalmaya başladığını söyledi. Bu ülkelerde imitasyonun altının yerini aldığını belirten Yamacı, "Bizim kuyum mağazaları gibi imitasyon mağazaları var. Ürünleri o kadar güzel konseptle satıyorlar ki, neredeyse altın fiyatına imitasyon ürün alıyorsunuz" dedi. Türkiye'de ise 14 ayar, görünüşü zengin ancak hafif fantezi altın takıların satıldığına dikkat çeken Yamacı, "Türkiye'de hepimiz gramaja oynuyoruz. Çıtır takı satışımız çok iyi gidiyor" diye konuştu.
HEDEFTE ORTADOĞU VAR
Arto Yamacı, ihracatta da çareyi Ortadoğu ve Körfez bölgesinde bulduklarını söyledi. Bu ülkelerin pahalı takıları tercih ettiğinin altını çizen Yamacı, "Irak'a 21 ayar gönderiyoruz. Çıtır takıyı sevmiyorlar. Dubai de iyi bir pazar. İhracatta genel olarak 18 ayar tercih ediliyor" diye konuştu.
TASARIMCI AĞIRLIĞI ARTTI
Kuyumculuk sektöründe 150 ila 300 TL arasında satılan küçük takılara çıtır takı deniyor. Küçük ama gösterişli ve trendlere uygun takılar genellikle dünyada trend olan modellere göre üretiliyor. Son yıllarda ABD ve Avrupa'nın başını çektiği "Designer Jewelry" yani tasarım mücevher kavramı gelişmeye başladı. Bu ülkelerde yüzlerce internet sitesi kuruldu. Yeni markalar yaratıldı. Arto Yamacı, "Artık tasarımcıların yarattığı takılar tercih ediliyor. Hazır giyim gibi takı da moda oldu" dedi.