KASTAMONU'DAN BİLE TREN İÇİN GELDİLER
Genel Müdür Karaman, Marmaray'ı sadece İstanbullular'ın merak etmediğini söyledi. Karaman, "Her milletten insanlar bindi. Kastamonu'dan Kahramanmaraş'tan bile gelenler oldu. Bu sadece İstanbul'un değil Türkiye'nin beklentisi" dedi. Karaman'ın sözlerini duyunca "tarih tekerrür mü etti" diye düşündük. Çünkü yüzyıllar önce Üsküdar Kastamonu Sancakbeyliği'nin sınırları içindeydi. Şimdi Kastamonulular İstanbul'a gelip Marmaray'ın en önemli istasyonu olan Üsküdar'dan trene biniyor.
BURASI KORKU TÜNELİ DEĞİL
İnsanlar ilk gün yürüdü. Hatta yüksek gerilim yok mu?
Tüm tünellerin kenarlarında yürüme yolu vardır. Her 200 metrede bir geçiş kapısı bulunur. Orası bir korku tüneli değil. Hayatınızı idame ettirebilecek kadar rahat ve geniş bir alan… Tren bir şekilde dursa bile, her iki tarafa en fazla 100 metre yürüyerek ilk istasyona ulaşılır. Marmaray açılmadan önce deprem, sel, yangın, elektrik kesintisi, imdat freni konusunda simülasyonlar yapıldı. Hiçbir risk yok.
Nitekim imdat freni çekildi...
Evet çekildi. O yüzden tren seferleri birkaç dakika aksadı. Ama kısa süre sonra tren yoluna tekrar devam etti.
MAKİNİST OLMADAN DA GİDER
Neden çekildi, buldunuz mu?
İlk gün çok yoğundu, üç imdat freni çekildi. O da kısa süreli trafiği aksattı.
Sistem nasıl kumanda ediliyor?
Üsküdar istasyonunda kumanda merkezi var. Buradan otomatik olarak kumanda ediliyor. Elektromekanik sistemler de trenler de otomatik… İnsan olmadan da gider ama biz trende iki makinist bulunduruyoruz.
Peki, tren yolda arızalanınca ne olacak?
Hattın her iki tarafında acil müdahale araçları, iki adet lokomotif, iki ambulans hazır bekliyor. Böyle bir durumda çekiciyle çıkarılır tren.
TCDD GENEL MÜDÜRÜ SÜLEYMAN KARAMAN
Evde sigorta attığında eviniz güvensiz mi olur?
İlk gün niye elektrik kesildi?
Sizin evinizde bir an için sigorta atsa, gitseniz şalteri geri kaldırsanız eviniz güvensiz mi oluyor. Yahut eviniz ev özelliğini mi kaybediyor.
İnsanlar yürüdü ama...
Bakınız o esnada hatta başka trenler de vardı. Bir tren perona yakın olduğu için onun yolcuları 1 metre 40 santim olan yürüme yolundan geçti. Geri kalanı ise elektrik gelince yoluna devam etti. Bunda bir risk, bir güvensizlik yok ki… O yollar tren arıza yaptığında insanlar yürüsün diye yapıldı.
Ya elektrik çarpsaydı?
Nasıl çarpacak? Yol, yayayı da elektrik çarpmayacak şekilde dizayn edildi. Tüneldeki yaya yolları yolcuların yürümesi için yapıldı. Tren için değil.