X İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
ARKADAŞINA GÖNDER 22 milyon ton bomba yollarda
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz

22 milyon ton bomba yollarda

  • Giriş Tarihi: 1.6.2014

Yılda 22 milyon ton tehlikeli maddenin taşındığı Türkiye'de her gün bir kaza oluyor. Alışan Lojistik, Soma gibi büyük bir facia yaşanmadan tedbir almak için eğitim hamlesi başlattı

Ekonomi büyüdükçe karayollarında üzerinde "tehlikeli madde" yazan taşıtların sayısı da artıyor. Bunların birçoğu da uluslararası standartlardan çok uzak. Ulaştırma Bakanlığı konuyu ele alıp iki yıl önce Tehlikeli Mal ve Kombine Taşımacılık Genel Müdürlüğü'nü kurdu. Bu müdürlük de yeni bir yönetmelik yayımladı. Ancak 2018'e kadar tanınan geçiş süresinde birçok eksik bulunuyor. Uzmanlar, karayollarında yılda 22 milyon ton tehlikeli maddenin taşındığı ve bu alanın da Soma gibi büyük bir facia doğuracak ihmaller zinciriyle sarmalandığı konusunda uyarıyor. Hemen her alanda olduğu gibi bu konuda da Türkiye yasal düzenlemeleri yapıp ADR gibi uluslararası kriterleri uygulama kararı aldı. Ancak bilinçsizlik ve tatlı kârlar, hayati tedbirleri erteliyor.

YÜZDE 10 SERTİFİKALI

Tehlikeli mal taşımacılığından yaklaşık 200 milyon liralık (toplam gelirin yüzde 60'ı) ciro elde eden Alışan Lojistik'in Operasyonlar Koordinatörü Jan Devrim'e göre Türkiye'de tehlikeli mal taşıyan şoförlerin sadece yüzde 10'u sertifikalı. Yani yüzde 90'ı nasıl bir mal taşıdığının, yaratacağı tehlikelerin, kaza anında ne gibi tedbirler alması gerektiğinin bilincinde olmadan direksiyon sallıyor. Her biri yüzlerce kiloluk bombayla şehirlerden, kasabalardan geçiyor. Bu konuda harekete geçen Alışan Lojistik, şoförler ve dağıtım şirketlerinin bilinçlenmesi için eğitim projesi başlattı.

DEV FİRMALAR BİLE ÖZEN GÖSTERMİYOR
Eğitim konusunda sorumluluğun dağıtımcı firma ve mal sahibine ait olduğunu söyleyen Devrim, "Devlet yasal kriterlerin de üzerinde kurallar koymalı. Yoksa Soma'dakinden daha büyük bir facia yaşanması kaçınılmaz" diyor. Petkim ve Tüpraş gibi büyük merkezlerin önünde bekleyen yüzlerce nakliye aracının da tehlikeli madde kaydı olmadığını iddia eden Devrim'e göre taşımacılık lisansı olan 600 bin araçtan sadece yüzde 1'i sertifikalı. Devrim, "Devler, ana ve taşeron nakliyecilerine baskı yapmadıkça bu sorun çözülmez" açıklaması yapıyor. Devrim'in verdiği bilgiye göre, sertifikalı sıfır aracın diğeriyle fiyat farkı sadece 5 bin euro.

TANKER TEMİZLEME İSTASYONU KURDU
Alışan Lojistik, şoförler ve dağıtım şirketlerinin bilinçlenmesi için yürüttüğü projeyi üniversite ve liselerden başlatmış. Devrim çalışmalarını şöyle anlatıyor: "Yılda bir kez konunun bütün paydaşlarını bir araya getiren bir toplantı yapıyoruz. Yurtdışından da örnekler anlatılıyor. Bunların ölçülebilir etkileri var. Üniversite ve meslek liselerine gidip ücretsiz dersler veriyoruz." Alışan Lojistik ayrıca tanker temizleme istasyonu da kurdu. 10 milyon euroluk yatırımla kurulan istasyondan Türkiye'de birkaç tane var.

kalan karakter 1000

ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir. Yazılan yorumlardan SABAH veya sabah.com.tr hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.