X İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
ARKADAŞINA GÖNDER Şekerleme ve çikolataya bayram bereketi geliyor
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz

Şekerleme ve çikolataya bayram bereketi geliyor

  • Giriş Tarihi: 21.7.2014 09:39

Piyasa araştırma şirketi Nielsen’in geçen yıl yaptığı bir araştırmanın sonuçlarına göre, ABD’de plansız alışverişlerde ilk sırayı şekerleme ve çikolata alıyor.

İlknur Menlik - Sabah.com.tr
imenlik@comart.com.tr

Muhtemelen ülkemizde de bir araştırma yapılsa benzer bir sonuç çıkar ancak bizde bunun bir istisnası var; Ramazan ve Kurban Bayramları. Özellikle yaklaşmakta olan Ramazan Bayramı'nda, şekerleme ve çikolata tüketimi maksimum seviyeye ulaşıyor.

Geçen yıl 500 milyon TL büyüklüğü aşan bayram şekeri ve çikolatası pazarının bu yıl 600 milyon TL sınırını zorlayacağı tahmin ediliyor. Şekerleme ve çikolata kategorisinde 2013 yılında 6,9 milyar liraya ulaşan pazar büyüklüğü dikkate alındığında, satışların yaklaşık yüzde 10'unun bu iki bayramda gerçekleştiği, satışların iki bayrama dağılımına bakıldığında ise cironun %70'inin Ramazan Bayramı'nda gerçekleştiği görülüyor.

Çikolata, bayram pazarının hakimi durumunda ancak bu hakimiyet bölgeden bölgeye değişiyor. Hediyelik & ikramlık olarak isimlendirilen bu kategoride; yüzde 65-70 oranında çikolata, yüzde 30-35 oranında da şekerleme tercih ediliyor. Çikolata gerek bayramlarda gerekse diğer günlerde en fazla Marmara bölgesinde tüketiliyor. Son birkaç yılın satışları, batıda çikolata doğu ve güneydoğuda ise daha çok şekerlemenin satıldığını ortaya koyuyor.

Bayramlarda tüketimi artsa da yılın geri kalanında çikolata ve şekerleme tüketimi dünya ortalamasının çok çok altında seyrediyor. Örneğin; çikolata… Dünya çikolata tüketimi yaklaşık kişi başına ortalama 6-7 kg civarında. ABD'de bu rakam 10 kg'ı aşarken, AB ortalaması 10 kilograma yaklaşıyor. Tüketim miktarı İsviçre'de 11, İngiltere ve İrlanda'da 10, Almanya'da 9, Avusturya'da 6,2, Rusya'da ise 3 kg. Buna karşın Türkiye'deki kişi başına çikolata tüketiminin 2,5 kg olduğu tahmin ediliyor.

Dünya şekerleme pazarı ise 2012 yılında 190 milyar dolar büyüklüğe ulaştı. Tüketim rakamları, pazar büyüklüğünü de belirliyor. Batı Avrupa 58 milyar dolarlık tüketimle bu kategoride başı çekiyor. Kuzey Amerika'da 37,5 milyar dolar, Asya Pasifik'de 36.1 milyar dolar, Latin Amerika'da 25.2 milyar dolar, Doğu Avrupa'da 22.6 milyar dolar, Orta Doğu ve Afrika'da 9.2 milyar dolar ve Avustralya'da 4.31 milyar dolarlık bir pazar var.

Bu pazarlar içerisinde büyümeye en açık pazarlar ise Orta Doğu ve Afrika pazarı. Dünya büyüme ortalaması yıllık yüzde 2 civarında olan şekerleme ve çikolata pazarı, bu bölgede çok daha yüksek oranda büyüyor. Türkiye'nin en fazla şekerleme ürünü sattığı ilk 3 pazar da bu bölgede bulunuyor; Irak, Suriye ve Libya. Bu ülkeleri, Cezayir, Suudi Arabistan ve Birleşik Arap Emirlikleri takip ediyor.

Sadece Irak'a yılda 100 milyon doların üzerinde şekerli ve çikolatalı mamul satıyoruz. Bu, geçen yılın toplam şekerli mamuller ihracatının yaklaşık yüzde 9'una karşılık geliyor. Ama bugün bu pazarların tamamı sıkıntılı durumda. Üstelik son dönemde, bu ülkeler üzerinden Orta Doğu'da mal gönderdiğimiz üçüncü ülkelere de ihracatta aksamalar yaşanmaya başladı. Bayram dönemleri, sadece bizde tüketim artmıyor, bu ülkelere olan ihracatta da artış yaşanıyordu. Ancak ihracatta yaşanılan pek çok sıkıntı henüz aşılabilmiş değil.

Çikolata ve şekerleme üreticilerimiz geçen yıl, ihracat pazarlarını çeşitlendirmek suretiyle bu ülkelerden kaynaklanan dezavantajlı durumu tolere edebildiler. Ancak sorunların devam edeceği öngörülüyor. Umarız bu ülkelerdeki sorunlar kısa sürede çözüme kavuşur ve ticaretimizin önü yeniden açılır.

Hazır bayram şekeri ve çikolatasından bahsediyorken, şimdiden bayram alışverişi yapanlara birkaç uyarıda bulunmak gerekiyor. İnsanımız ekonomik sıkıntı sebebiyle ucuz çikolata ve şekerlere yönelebiliyor. Özellikle bayram dönemlerinde bunu bilen fırsatçılar, merdiven altı şekerleme ve çikolata üretimi ile halk sağlığını tehlikeye atıyor. Tüketici ise sağlığını ne kadar tehlikeye attığının farkında olmadan, sadece ucuz olduğu gerekçesiyle kayıt dışı bu ürünleri satın alma eğiliminde. Ucuz diye satın alınan, ancak nerede ve ne şartlarda üretildiği dahi bilinmeyen çikolata ve şekerlemelerin, ağzımızın tadını da bayramın tadını da bozacağını unutmamalıyız.

kalan karakter 1000

ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir. Yazılan yorumlardan SABAH veya sabah.com.tr hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.