X İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
ARKADAŞINA GÖNDER Türkler tezgâhı Uzakdoğu'ya açtı
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz

Türkler tezgâhı Uzakdoğu'ya açtı

  • Giriş Tarihi: 13.9.2014

Komşulardaki sıkıntı ihracatçıyı uzak pazarlara yönlendirdi. Greyfurtu almaya 7 yılda ikna olan dünyanın en zor pazarı Uzakdoğu'ya limon ve kiraz satmak için çalışma başladı

Türkiye' nin klasik ihracat pazarlarında yaşanan sıkıntılar, ihracatçıları yeni pazar arayışına yönlendiriyor. Krizin fırsat yönünü kullanan yaş sebze meyve ihracatçıları da, bu alanda dünyanın girilmesi en zor pazarı olan Uzakdoğu'yu gözüne kestirdi. Greyfurt ihracatının bile 7 yılda gerçekleştirildiği Japonya ve Çin gibi ülkelere şimdi limon ve kiraz satmak için resmi prosedürleri başlatan ihracatçılar, bunun için Türkiye'ye özgü ürünler yetiştirmek amacıyla üniversitelerle programlar geliştiriyor. İstanbul Yaş Meyve-Sebze İhracatçıları Birliği Başkanı Latif Ünal, Japonya ve Çin gibi ülkelerin ürünleri yerinde 2 ya da 3 sezon izlediklerini ve ardından 'olur' verdiklerini söyledi. Ünal, bu gelişmeyle birlikte Uzakdoğu'ya yeni ürünler için kapının açılacağını vurguladı.

YILDA 3 MİLYAR DOLARLIK YAŞ SEBZE İHRACATI VAR
Yıllık 3 milyar dolarlık yaş sebze ve meyve ihracatı yapan Türkiye'nin Uzakdoğu pazarına girebilmesinin yeni yatırımların da önünü açacağını söyleyen Ünal, "Cari açığın ilacı olan yaş sebze ve meyve ihracatında bölge ülkelerinin girdiği siyasi kriz sonrası yönümüzü Uzakdoğu'ya çevirdik" dedi. Girilmesi çok zor olan bu pazarlara her ürün için ayrı ayrı izin almak gerektiğini belirten Ünal, "Japonya, uluslararası kuralların yanı sıra kendi kriterlerinin de sağlanmasını istiyor. 2 ya da 3 yıl Türkiye'de ürünlerin yetiştirilmesini izliyorlar" diye konuştu. Ünal, Japonlar'ın bitkilerdeki haşerat konusunda oldukça titiz davrandığını kaydetti.

TARIM BAKANLIĞI TEMASLARA BAŞLADI
Tarım Bakanlığı'nın Japon mevkidaşlarıyla görüşmelere başladığını belirten Ünal, "Greyfurt ihracatı için 7 yılda onay alındı. Şimdi limon ve kiraz için çalışıyoruz. Ardından Türkiye'nin önemli tarımsal araştırma enstitüleriyle yaptığımız projelerle Türk tipi mandalina ve portakal için çalışmalar yapıyoruz" dedi. Bu projelerin 10 yıllık bir süreci kapsadığını belirten Ünal, çekirdeksiz, 3 yerine 8 ay ürün verebilen, ince kabuklu narenciye yetiştirilmesinin hedeflendiğini söyledi. Ünal, "Bodrum'un meşhur mandalinasının çekirdeksiz ve daha lezzetlisinin üretimi son aşamaya geldi. Dünyaya Türk mandalinası olarak tanıtılacak. Deneme üretimi aşamasına gelindi" diye konuştu.

RUSLAR İHRACATTA BİZİ ÖRNEK GÖSTERİYOR
Ukrayna krizi nedeniyle Amerika ve AB'den mal almayacağını açıklayan Rusya'nın, Türk ihracatçıları bütün dünyaya örnek gösterdiğini belirten Ünal, "Ruslar, Avrupalı şirketlere, Türkler gibi çalışmalarını öneriyor" dedi. Ünal, bir zamanlar Türkiye'nin büyük sıkıntılar yaşadığı Rusya pazarıyla şimdi tam işbirliği döneminin yaşandığını da belirterek, "1.1 milyar ton yaş sebze ve meyve ihracatı yaptığımız Ruslar'ın gözbebeği durumundayız. Türk şirketler yıllardır süren iyileştirme çalışmaları ve alınan önlemlerle Rusya pazarında haklı bir güvene sahip oldu. Bu kararın öncesinde bile Avrupalı şirketlere örnek gösteriliyorduk. Şimdi bunu avantaja çevirme zamanı" dedi.