X İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
ARKADAŞINA GÖNDER Türk Nakliyecileri 2015'i değerlendirdi
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz

Türk Nakliyecileri 2015'i değerlendirdi

  • Giriş Tarihi: 2.2.2016 17:13 Güncelleme Tarihi: 2.2.2016 17:21
Türk Nakliyecileri 2015'i değerlendirdi
Türk Nakliyecileri 2015'i değerlendirdi

(), ’nin () ev sahipliğinde düzenlenen toplantıda 2015 yılını değerlendirerek, 2016 yılı hedef ve önceliklerini paylaştı.

Küresel ekonomide artan risk faktörleri, giderek tırmanan sığınmacı krizi, küresel terör faaliyetleri ve Türkiye'yi çevreleyen siyasi gerginlik, çatışma ve bloklaşmaların getirdiği olumsuzlukların 2016 yılında da devam edeceğini dile getiren Nuhoğlu, derneğin 2023 hedeflerine ilerlerken çok daha büyük sorumluluklar almaya hazırlandığını söyledi.

Geçen yıl Türkiye'den dış pazarlara yaklaşık 1,5 milyon ihracat seferi gerçekleştiğini kaydeden Nuhoğlu, "Genel olarak tüm sınır kapılarımızdan karayoluyla gerçekleştirilen ihracatımıza baktığımızda; son 1 yılda ihracatımızdaki yaklaşık yüzde 9'luk düşüşe paralel ihraç taşımalarımızda yüzde 4 civarında azalma kaydedildi" dedi.

Nuhoğlu, 2015 yılında Türkiye'den dış pazarlara yaklaşık 1,5 milyon ihracat seferi gerçekleştirildiği bilgisini vererek bunun beşte birinin yancı ülke taşımacılarına ait araçlarla yapıldığını aktardı.

İhracat taşımalarında en büyük düşüşlerin Bağımsız Devletler Topluluğu ve Orta Asya pazarına yönelik taşımalarda yaşandığını ifade eden Nuhoğlu, Rusya ve taşımalarının siyasi gerginlik ve çatışmalardan dolayı durma noktasına geldiğini, sınır kapılarından özellikle Kapıkule, İpsala ve Sarp çıkışlı ihracat taşımalarında yabancı araçlar karşısında pazar payı kaybının devam ettiğini söyledi.

"2015'TE BİZİ EN ÇOK ŞAŞIRTTI"

Nuhoğlu, geçen yıl ihracat seferi yapılan ülkeler arasında kendilerini en çok Suriye'nin şaşırttığını belirterek burada ülke geneline yayılan savaş nedeniyle neredeyse hiçbir şeyin üretilmediğini söyledi.

Bu sebeple ülkenin kuzeyinin ve hatta diğer bölgelerinin bütün ihtiyaçlarının Türkiye'den gittiğini aktaran Nuhoğlu, Türk taşımacıların sınır kapısı bölgesinde ihraç ürünlerini teslim ettiğini, ülkenini içerilerine savaş nedeniyle ulaşamadığını dile getirdi.

Nuhoğlu, "Türk taşımacıların Suriye'ye yaptığı taşımacılık sefer sayısı 2015'te bir önceki yıla göre yüzde 37 artarak 168 bin 350 oldu. Son 3 yılda ise artış oranı yüzde 198 olarak gerçekleşti" diye konuştu.

"En çok sefer Irak, Suriye ve Almanya'ya yapıldı"

Türkiye'nin doğusaki ülkelere yaptığı ihracat seferlerinde son yıllarda önemli düşüşler yaşandığını anlatan Nuhoğlu, Irak'a yapılan taşımacılık sefer sayısının geçen yıl yüzde 15, son 3 yılda yüzde 22 düştüğünü ifade etti.

Nuhoğlu, şöyle devam etti:

"Geçen yıl 474 bin ile en çok taşıma seferi yaptığımız Irak'ı 168 bin ile Suriye, 90 bin ile Almanya, 69 bin ile Azerbaycan-Nahçivan, 43 bin ile İtalya, 39 bin ile , 36 bin ile Gürcistan, 33 bin ile Türkmenistan, 30 bin ile Fransa ve 23 bin ile Romanya izledi. Bunların arasından bir önceki yıla göre Irak'ta yüzde 15 , Azerbaycan-Nahçivan'da yüzde 11, Gürcistan'da yüzde 19, Türkmenistan'da yüzde 2 ve Romanya'da yüzde 3 düşüş yaşandı."

"KIRGIZİSTAN, AFGANİSTAN, TACİKİSTAN VE UKRAYNA'DA BÜYÜK DÜŞÜŞ"

Nuhoğlu, Türk taşımacıların sefer yaptığı ülkelerin yarısından fazlasında geçen yıl ihracata bağlı olarak düşüş yaşandığını belirterek, bunların başında yüzde 49 ile Kırgızistan'ın geldiğini bildirdi. Nuhoğlu, bu ülkeye 2014'te bin 469 olan sefer sayısının geçen yıl 756'ya düştüğünü kaydetti.

"2015'te bir önceki yıla göre Tacikistan'da yüzde 35, Afganistan'da yüzde 31, Ukrayna'da yüzde 26, Moldova'da yüzde 25, Kazakistan'da yüzde 23, Arnavutluk ve Gürcistan'da yüzde 19 düşüş yaşadık" diyen Nuhoğlu, bu dönemde Lübnan'da yüzde 65, Suriye'de yüzde 37, Macaristan'da yüzde 22, İsveç'te yüzde 15 artış gerçekleştiğini bilgisini verdi.

"İRAN'DA CİDDİ POTANSİYEL VAR"

İran'daki potansiyelin çok ciddi olduğunu dile getiren Nuhoğlu, şu ifadeleri kullandı:

"İran'ın tarih boyunca en önemli partnerleri Almanya, Fransa, İtalya, İngiltere ve Hollanda olmuştur. Ambargodan önce bu ülkelerden İran'a büyük taşıma yaptık. Bu rakamlar artacak. Önümüzdeki 5 sene içerisinde İran'a yaptığımız taşımaların 100 bine çıkacağı kanaatindeyim. Burada İran üzerinden yapılacak transit taşımaların da önemi ve katkısı çok büyük olacak. İranlı yetkililer 'bu malı getirin burada depolayın istediğimiz zaman dağıtın' diyorlar. Türk taşımacısı da bunu yapabilecek kabiliyete sahip."

"HERKESLE EŞİT ŞARTLAR İSTİYORUZ"
Nuhoğlu, Türk taşımacıları olarak doğuda, kuzeyde ve batıdaki taşımacılarla eşit şartlarla mücadele etmek istediklerinin altını çizerek, ayrımcılık yapılmamasını istedi.

Şu anda kendilerine ayrımcılık yapıldığını savunan Nuhoğlu, "Mesela taşıma kotaları sorunu var. ülkeleri bize engeller çıkararak kendilerine de zarar veriyor. Türkiye'den Avrupa'ya ihracat yapan şirketlerimizin yüzde 50'si AB menşeli şirketler. Türkiye'den Avrupa'ya gönderilen malların yaklaşık 250 bin seferi Türkiye'de yatırım yapmış Avrupalı şirketlerin ürünü. Eğer Türk taşımacıların önüne bir bariyer koyarsanız bindiğiniz dalı kesersiniz. Aslında sizin ihracatınız Avrupa'ya taşınamıyor" diye konuştu.

Nuhoğlu, batıya yapılan taşımaların içinde en büyük artışın Fransa, İspanya, Hollanda, Polonya ve Avusturya'da gerçekleştiğini aktardı.

"TAŞIMACILARIN SORUNLARININ TAKİPÇİSİ OLACAĞIZ"

Karayolu taşıma kotalarından ve ihracatın GSYH'daki payından da bahseden Nuhoğlu, "Türkiye-AB arasında 20 yıl sonra yeniden değerlendirmeye alınan Gümrük Birliği'nin Güncellenmesi Müzakerelerinin ana gündemleri arasına girmesine vesile olan UND, geçtiğimiz günlerde TBMM'de onaylanan Dünya Ticaret Örgütü (DTÖ) Ticareti Kolaylaştırma Anlaşmasının ticareizi taşıyan araçlara yurt dışında serbest transit geçiş haklarının da takipçisi olacak" diye konuştu.

Nuhoğlu, Türk vatandaşı profesyonel TIR şoförlerine 2009 yılında AB Adalet Divanı tarafından tanınan "hizmet sağlayıcı" statüsünün zorunlu kıldığı "vize muafiyeti" hakkının geri verilmesi konusuna değindiklerini bildirdi.

Taşıma kotaları nedeniyle Türkiye-AB ticaretinin 3,5 milyar avro azaldığını ortaya koyan "Türkiye-AB Karayolu Taşımacılığı Anlaşması Etki Analizi" sonuçlarının da takipçisi olacaklarını dile getiren Nuhoğlu, tarife dışı kısıtlamaların kaldırılması konusunda Avrupa Komisyonunun gayretlerine yoğun desteklerinin süreceğini vurguladı.

Nuhoğlu, "Bizler, turizmden sonraki en büyük hizmet ihracatçısı olan uluslararası taşımacılık ve lojistik sektörünün, dış ticaretin tüm paydaşlarıyla daha fazla eş güdüm ve işbirliği içinde çalışmasının gerekliliğine inanıyoruz" ifadesini kullandı.