X İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
ARKADAŞINA GÖNDER Otomobil benden akıllı olmasın!
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz

benden akıllı olmasın!

  • Giriş Tarihi: 20.4.2016
Otomobil benden akıllı olmasın!
Otomobil benden akıllı olmasın!

Volvo’nun yarı otonom modeli XC 90 virajlarda sürücüsünü devreden çıkarıyor. Sürücüsüz keyfinin ilk sinyalini verirken eğlence, navigasyon ve ekranını Apple CarPlay’e devrediyor

'İnsanın berberi ve i kendinden akıllı olmayacak' sözünden hareketle akıllı otomobile mesafeli bakan da var. Sağ arka koltuğa oturup dikiz aynasından sürücüyle göz göze gelip komutlar yağdıran patron gibi komut veren akıllı otomobilleri sevmeyen sürücüler de var. Bu tip sürücüler otomatik viteslerden de hoşlanmaz. Onlar otomobili vücudunun bir uzantısı gibi kullanmayı sever. Bir de benim gibi otomatik vitesten başka araç kullanamayan, her yeni teknolojiye meraklı, güvenli ve tasarruflu sürmeye gayret eden, dikkat problemi olup uzun yolda kendini uyaran akıllı teknolojilere ihtiyaç duyan sürücüler de var. Sayımız pek az sayılmaz. Şehir içi trafiğinde çileden çıkmaktan korkan ve kendini sağlama alan sürücüyüm.

AKILLI OTOMOBİL SÜRÜCÜ DOSTU
Benim gibi kullanıcılar için akıllı ve elektrikli otomobillerin teknolojisi sürekli gelişiyor. Sürücüsüz otomobil için altyapısı da önem taşıyor. 4.5G mobil internet altyapısının bir özelliği de yakın gelecekte insanlardan çok makinelerin, otomobillerin internete bağlı olmasını sağlayacak. Geçtiğimiz haftalarda ilk yarı otonom yani sürücüsüz otomobil örneği olabilecek Volvo XC 90'ı test etme şansı buldum. SUV serisi otomobil akıllı sensörler yardımıyla yoldaki şeritlerden ayrılmadan direksiyonun kontrolünü alıyor. Hatta yolda sizinle inatlaşsa da bir süre sonra ortak kullanım zamanlamasını yakalıyorsunuz. Sürücü ekranı tamamen elektronik olan XC90 şerit kontrolü devreden çıkınca sizi sesli olarak uyarıyor ve sarı çizgi işareti beyaza dönüyor. Şerit kontrolü tekrar devreye girince yine ekrandaki şerit çizgileri yeniden sarıya dönüyor.

UZUN YOL SÜRÜCÜYÜ YORMUYOR
Apple CarPlay sahip olduğunuz akıllı telefonun yeteneklerini otomobilde kolayca kullanmanızı sağlıyor. Tüm iletişim, eğlence ve navigasyon işleri tek ekrana taşınırken sesli komutla çalışan asistan Siri tüm komutlarınızı alıyor. Müzik arşivleriniz, arama ve adresler daha kolay yapılıyor. Eğer sesli kitap seven biriyseniz harika bir yolculuk sizi bekliyor. Eğer Apple Music değil, Spotify kullanmak isterseniz, ekranda o da mevcut. Yolda şeritlerde teslim ettiğim otomobilin kontrolünü tamamıyla kaybetmemek için bir benzin istasyonunda dinlenip kendime geldim. Otomobil sizi fazla yaklaştığınız zaman uyaran ikaz sistemine sahip. Bunun için de sadece sürücü tarafından görülen hologram ekrandan görülüyor.

100 KİŞİYE OTOMATİK PİLOT
Volvo kendi kendine giden otomobilleri hala deniyor. 2017 itibarıyla 100 özel müşteri kamuya açık yollarda kendi kendine giden Volvo'yu gerçek hayatta kullanmaya başlayacak. Dünyanın ilk büyük ölçekli otonom sürüş projesi Volvo Car Group, otomotiv regülasyon kurumları, bilimsel kuruluşlar ve İsveç Devleti'nin de onayına sahip. Tüm bu gelişmeler benim gibi stresli sürücüleri sakinleştirip trafik kurallarına uyum sağlayamayan insanları da adam etmeye yarayabilir.

OTOMOBİLLERİN GÖZÜ SENSÖRLER VE STANDARTLAR
Ancak yol çizgileri konusunda sabıkamız düşünülecek olursa, bu konuda standartları tutturan bir ülke olmadığımız için yarı otonom veya otonom araçlar Türkiye'de sorun yaşayabilir. Sonuçta sürücüsüz otomobiller altyapının yani otobanların tamamen standart hale gelen çizgi trafik işaretine bağımlılar. Yoldaki ve yol kenarındaki işaretler, sinyaller, çizgiler sürücüsüz otomobillerin sensör, kamera ve kablosuz alıcıları ile haberleşerek hareket ediyor.

ÖN ÇARPIŞMA UYARI IŞIĞI VE SESİ KAZADAN KORUYOR
Kazaları minimuma indirmek için geliştirilen Volvo XC90 güvenli sürüş teknolojileriyle donatılmış. Ön çarpışma uyarısı aşırı hızla öndeki araca yaklaştığınızda sürücüyü görsel ve sesli olarak uyarıyor. Sürcücü yan aynada kırmızı ışıklı kör nokta uyarısı tedbirsiz sollamaların önüne geçiyor. Park yardımı, geri görüş kamerası, sensörler, bisikletli ve yaya uyarısı otomobilin şehir içinde kullanımını kolaylaştırıyor.