İki ay önce dünyanın en büyük yatırım bankalarından Goldman Sachs ile ortaklık anlaşması imzalayan Jolly Tur, hedef büyüttü. Teknolojik altyapısını güçlendirerek globale açılmayı planlayan şirket, uzun vadede dünyanın en büyük tur operatörleri arasına girmeyi hedefliyor. Bir araya geldiğimiz Jolly Tur Yönetim Kurulu Başkanı Mete Vardar ile yeni ortaklık yapısını, yatırımlarını, hedef ve planlarını konuştuk.
Goldman Sachs ortaklık yapınız nasıl şekillendi?
Goldman Sachs ile ilk görüşmemiz danışmanlık şeklinde gelişti. İki ay sonra iki tarafın stratejik planları doğrultusunda ortaklık görüşmelerine döndü. 16 ayın sonunda ortaklık anlaşması imzalandı. Yönetimde yine Vardar ailesi bulunuyor. Bir de icra kurulu oluşturuldu. Burada Goldman Sachs'ın yöneticileri de var.
Daha önce de ortaklık teklifleri aldınız mı?
Son 2-3 yıldır yabancı ve yerli ortaklık teklifleri alıyorduk. Ancak hiçbiriyle ikinci bir görüşmeyi yapmadık. Çünkü hepsi finansal yapılar üzerine kurulu ortaklıklar olacaktı. Goldman Sachs'ın ise finansal ortaklığın yanı sıra bize katacağı büyük bir know-how var. Son dönemde turizm sektöründe yaşanan daralmaya rağmen bu ortaklığın gelişmesi Türkiye'ye ve Türk turizm sektörüne olan güvenin göstergesi.
Uzun vadeli hedefler ne?
Jolly'nin uluslararası bir marka olması en önemli hedefimiz. Sadece Türk misafirlere değil dünyanın her yerine hizmet veren bir operatör olmayı hedefliyoruz. Bunu da teknoloji ağımızı güçlendirerek yapmayı planlıyoruz. Goldman Sachs Jolly Tur'un 2015'te kurduğu seyahat teknolojileri servis sağlayıcısı Gordion Teknoloji'ye de ortak oldu. Teknoloji şirketimizde bir alt yapı mekanizması oluşturduk. Bu yapı ile acentelerimizin kullanacağı ekranlar, son kullanıcılara hitap eden online sistemler ve mobil uygulamalar yarattık. Yazılımlarımız sayesinde tüm bu kanallara veri akışı sağlayacağız. Buradan uçak bileti, otel odası, paket turlar gibi satışlarımız olacak. Ayrıca bütün sistemi global sisteme entegre edeceğiz.
ÖNCELİKLİ HEDEF TÜRKİYE
Hedef pazarınız neresi?
Öncelikli hedef pazarımız Türkiye. Çünkü burada operatörleri aracılığıyla nüfusun yüzde 5'i seyahat ediyor. İç pazarda bir büyüme var ancak pasta büyümüyor. Tur operatörleri aracılığıyla yılda 5 milyon kişi seyahat ediyor ancak bir 5 milyon kişi de yurtdışı menşeli internet siteleri üzerinden seyahat planlamalarını yapıyor. Oradaki pazarda ciddi bir büyüme var. Biz de yeni teknoloji ağımızla birlikte oradaki pazar payımızı artırmayı hedefliyoruz.
Yani yurtdışı menşeli tur operatörleri pazarın yarısına hakim...
Maalesef. Yurtdışı menşeli internet sitelerinin 10 yıl önce şehir otellerindeki payı yüzde 10 iken bugün yüzde 80'lere yaklaşmış durumda. Kalan yüzde 20'lik dilimi de 2 bin 800 olan yerli tur operatörleri paylaşıyor. Biz ülkemizde kazanıyor ve tüm vergilerimizi ödüyoruz. Yurtdışı menşeli internet siteleri bundan muaf.
HAKSIZ REKABET ÖNLENSİN
Sizce ne yapılmalı?
Turizm sektörü en kötü zamanlarından birini yaşıyor. Ancak Turizm Bakanımız Mahir Ünal gerçekten çok büyük bir çaba sarf ediyor. Sektörü güçlü tutmak için ciddi katkılar sağlanıyor. Ancak iç pazarda tüm zorluklarla mücadele eden Türk tur operatörlerini de unutmamak lazım. Türkiye'de ofisi olmayan yurtdışı menşeli internet siteleri vergi ödemediği için haksız rekabet oluşuyor. Yerli tur operatörlerine vergi avantajı ya da istihdam paketinde destek sağlanabilir.
HEDEF BİN ŞİRKET
Yeni yatırım planlarınız neler?
Kurumsal bir modül hazırlıyoruz. Bu ay sonunda çalıştığımız şirketlerimiz bizimle iletişim trafiğini bu kurumsal modül üzerinden sağlayacak. Şu anda 125 tane şirketin kurumsal işini yapıyoruz. Örneğin bir şirketin Urfa'da toplantısı var. Biz onların hangi otelde kalacağından o otele transferine kadar tüm süreçlerinde hizmet veriyoruz. Yeni kurumsal modülümüzle şirket sadece gideceği yeri ve tarihi yazacak. Ve sistem onun tüm planlamasını yapacak. Hedefimiz bir yıl içinde şirket sayımızı 1.000'e çıkarmak.
ABD'lİ Goldman Sachs'ın dünya genelinde 34 binden fazla çalışanı bulunuyor. Forbes tarafından açıklanan 'En büyük 2000 şirket' sıralamasında 88'inci en değerli firma olan bankanın piyasa değeri 86.5 milyar dolar.