Günün ekonomi haberleri(06.06.2016)

  • 1
  • 20
Günün ekonomi haberleri(06.06.2016)
Günün ekonomi haberleri(06.06.2016)

Otomotivden ihracat rekoru

Türkiye ihracatının lideri otomotiv endüstrisi, mayısta son 3 yılın aylık bazdaki en yüksek ihracat artışına ulaştı.

İhracat, mayıs ayında geçen yılın aynı ayına göre yüzde 34 artışla yaklaşık 2 milyar dolar oldu. Sektörün en büyük pazarı Almanya'ya ihracat yüzde 24 artarken, İtalya'da yüzde 98 ve Fransa'da yüzde 76 oranlarına ulaşıldı. Bu ülkelere ihracat performansında, binek otomobiller ve eşya taşımaya mahsus motorlu taşıtlarda yüzde 200'e varan oranlarda artış etkili oldu.

Otomotiv Endüstrisi İhracatçıları Birliğinin (OİB) mayıs ayı ihracat raporuna göre, otomotiv endüstrisi, yükseliş grafiğini sürdürdüğü mayısta, Temmuz 2013 tarihinden itibaren aylık bazdaki en yüksek ihracat artış oranına ulaştı.

Otomotiv sektörünün mayıs ayı ihracatı geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 34 artarak 1 milyar 983 milyon dolar oldu. Türkiye ihracatından yüzde 18 pay alan sektörün son 4 aylık ihracatı ortalama 2 milyar doların üzerine çıktı.

Mayıs ayı ihracatında ürün grubu bazında yüzde 73'ü bulan artışlar yaşandı. Otomotivin ocak-mayıs döneminde ihracatı da yüzde 12 artarak 9 milyar 572 milyon dolar oldu.

TİCARİ ARAÇLARDA ARTIŞ ORANI YÜZDE 73'Ü BULDU

Mayısta ürün grubu bazında otomotiv yan sanayi ihracatı yüzde 12 artarak 771 milyon dolar olurken, binek otomobil yüzde 50 artışla 667 milyon, eşya taşımaya mahsus motorlu taşıtlar yüzde 73 artışla 380 milyon ve otobüs-minibüs-midibüs de yüzde 38 artışla 140 milyon dolar ihracat gerçekleştirdi.

Otomotiv yan sanayinde en büyük pazar olan Almanya'ya ihracat yüzde 14 artarken ABD'ye yüzde 19 geriledi. Binek otomobillerde en büyük ilk üç pazar olan İtalya'ya ihracat yüzde 126, Fransa'ya yüzde 179 ve Almanya'ya yüzde 55 arttı. Eşya taşımaya mahsus motorlu taşıtlarda lider pazar İtalya'ya ihracat yüzde 200 artarken, Fransa'ya yüzde 133, Almanya'ya yüzde 71, Hollanda'ya yüzde 239 ve İspanya'ya yüzde 118 artış yaşandı. Otobüs-minibüs-midibüs ürün grubunda ise en büyük pazar Almanya'ya ihracat yüzde 7, Fransa'ya yüzde 23, İtalya'ya yüzde 155 ve İngiltere'ye yüzde 18 arttı.

ALMANYA'YA ARTIŞ YÜZDE 24

Türkiye otomotiv endüstrisinin en büyük pazarı Almanya'ya ihracat mayısta yüzde 24 artarak 335 milyon dolar oldu. Almanya'ya yönelik artışta yan sanayi ihracatının yüzde 14, binek otomobiller ihracatının yüzde 55 ve eşya taşımaya mahsus motorlu taşıtlar ihracatının yüzde 71 artması etkili oldu.

Mayıs ayı ihracatı sektörün diğer büyük pazarları olan İtalya'ya yüzde 98 artışla 235 milyon, Fransa'ya yüzde 76 artışla 218 milyon dolar olarak gerçekleşti. Yine İtalya'ya yönelik artışta eşya taşımaya mahsus motorlu taşıtlar ihracatının yüzde 200, binek otomobiller ihracatının yüzde 126, Fransa'ya yönelik artışta da binek otomobiller ihracatının yüzde 179, eşya taşımaya mahsus motorlu taşıtlar ihracatının yüzde 133 artması etkili oldu.

Mayısta ihracat İspanya'ya yüzde 56, Belçika'ya yüzde 20, Romanya'ya yüzde 58, İsrail'e yüzde 34, Hollanda'ya yüzde 64, Slovenya'ya yüzde 101 ve Polonya'ya yüzde 58 arttı.

EN BÜYÜK PAZAR AB'YE İHRACAT YÜZDE 43 ARTTI

Türkiye otomotiv endüstrisi ihracatında ülke grubu pazarında ilk sırada yer alan AB pazarına yönelik artış yükselerek devam etti.

İhracattan yüzde 78 pay alan AB ülkelerine ihracat mayısta yüzde 43 artışla 1 milyar 564 milyon dolar oldu. Alternatif pazarlar arasında yer alan Orta Doğu ülkelerine ihracat yüzde 20, Afrika ülkelerine yüzde 15 artarken, Amerika ülkelerine yüzde 33 artışla yaklaşık 94 milyon dolar ihracat gerçekleştirildi.

  • 2
  • 20
Günün ekonomi haberleri(06.06.2016)
Günün ekonomi haberleri(06.06.2016)

Alman havalimanı Çinlilere satıldı

Almanya'nın Rheinland-Pfalz eyaletindeki Frankfurt-Hahn Havalimanı bir Çin şirketine satıldı. Yıllardır zarar eden küçük Hahn Havalimanı Çin'e satıldı. Çin şirketine önümüzdeki yıllarda milyonlarca euroluk sübvansiyon ödenecek.

Satışın hükümet tarafından onaylanacağına kesin gözüyle bakılıyor. Eyalet İçişleri Bakanı Roger Lewentz basın konferansı düzenleyerek satışla ilgili bilgi verecek. Frankfurt-Hahn havalimanı hisselerinin yüzde 82,5'u Rheinland-Pfalz eyaletine aitti.

Hessen eyaletinin, öncelikle Ryanair havayolu şirketi tarafından kullanılan havalimanında yüzde 17,5'luk hissesi bulunuyor. Eyalet hükümetinin sözcüsü hisse devri için alıcı şirketle yapılan görüşmelerin sonuna gelindiğini söyledi. Tamamının fiyatı 10 milyon euro olan havalimanına üç Asya şirketi daha talip olmuştu. Satışın gerçekleşmesi için Rheinland-Pfalz eyalet parlamentosu ile Hessen eyalet parlamentosu bütçe komisyonunun onayının alınması gerekiyor.

DEVLET DESTEĞİ DEVAM EDECEK

Daha önce ABD tarafından kullanılan askeri bir havalimanı olan Hahn sürekli zarar ettiği için devlet yardımıyla işletilebiliyor. Avrupa Birliği havalimanları yönetmeliğine göre 2024 yılına kadar Hahn'ın işletme ve yatırım masraflarına 50 milyon euroluk devlet desteği sağlanacak.

Rheinland-Pfalz eyaletinin ana muhalefet partisi Hristiyan Demokrat Birlik, Sosyal Demokrat ve Yeşiller partilerinden oluşan koalisyon hükümetini Hahn Havalimanı'nı iflasla sürüklemekle suçladı ve satış şartlarını satıcının değil de alıcının belirlemesinin kabul edilebilir bir durum olmadığını duyurdu. Aynı eyalette bulunan dünyanın en ünlü otomobil yarış pistlerinden Nürburgring de hatalı yatırımlar nedeniyle zarara girmesi üzerine Rus fabrikatör Viktor Charitonin'e satılmıştı.

KARLI İŞLETME KONSEPTİ BULUNAMADI

Frankfurt-Hahn Havalimanı için tutarlı işletme konsepti geliştirilememiş ve bu limanı en çok kullanan Ryanair şirketi kalkış sayısını azaltarak seferlerinin önemli bölümünü Köln/Bonn havalimanına nakletmişti.

On yıl önce 4 milyon yolcunun kullandığı Hahn'ın yolcu sayısı 2015 yılında iki milyon 700 bine düşmüştü. Hahn ile aynı adı taşıyanAlmanya'nın en büyük havalimanı Frankfurt'a 120 kilometre uzaklıkta bulunan küçük havalimanı kargo taşımacılığında Almanya'nın ilk beş havalimanı arasında yer alıyor. Ancak küresel kargo taşımacılığındaki kapasite fazlası şirketleri fiyat rekabetine zorluyor. Uzmanlarca, havalimanını satın alan şirketin kendi kargo uçuşlarını da Hahn'a yapması gerektiği, aksi takdirde işletmenin zarardan kurtulamayacağı belirtiliyor.

  • 3
  • 20
Günün ekonomi haberleri(06.06.2016)
Günün ekonomi haberleri(06.06.2016)

Öğretmene yaz tatilinde 2 bin lira ek gelir

Milli Eğitim Bakanlığı yaz tatilinde okullarda açılacak kurslarda derse girecek öğretmenlerin ücretlerine yüzde yüz zam yaptı.Öğretmenler 2 bin liraya kadar ek gelir elde edebilecekler.

Milli Eğitim Bakanlığı okullarda eğtimi döneminde başlattığı takviye kurslarını yaz tatilinde de devem etttirecek.Bu kapsamda görevlendirilecek kişilerden, alanı atölye, laboratuvar ve kurs öğretmenliği olanlara haftada 44 saat, diğerlerine ise haftada 30 saate kadar çalışma izni verilebilecek. Kurslarda ders başma 18 lira ücret verilecek. Böylece haftada 30 saatten, ayda 120 saat ders veren bir öğretmen; maaşma ek olarak 2000 liradan fazla ek gelir elde edebilecek.

ÖĞRENCİLER 12 HAZİRAN'A KADAR BAŞVURABİLECEK

Yaz dönemindeki kurslar için görev almak isteyen öğretmen başvuruları alındı. Öğrencilerin kurslara başvuruları ise 12 Haziran'a kadar alınacak. Kurslarda, 20 Haziran-10 Eylül arasında eğitim verilecek. Kursa katılmak isteyen öğrenciler acele etsin. Okullar, bakanlığın belirlediği ders içeriğini bu tarihler arasında esnek olarak başlatabilecek. Destekleme ve yetiştirme kursları 2015-2016 eğitim yılında, ortaokul ve lise öğrencileri ile mezunların kazanımlarını pekiştirmek için 22 bin 272 kurs merkezinde verilmeye başlamıştı. 4 milyon 307 bin öğrencinin başvuru yaptığı kurslar için, 38 bin 384'ü ücretli, 253 bin 494'ü kadrolu, toplam 291 bin 878 öğretmen müracaat etmişti. 4 milyondan fazla öğrencinin yararlandığı ücretsiz devlet kursları yaz tatilinde de devam edecek.

YÜZDE YÜZ ZAM

Milli Eğitim Bakanlığı Ölçme Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürlüğü 30 Mayıs günü müdürlüklere gönderdiği yazıda ücretlerin 150 göstergesi esas alınarak yüzde yüz artırılarak ödenmesi gerektiği vurgulandı. Ayrıca 11. sınftan 12. sınıfa geçen öğrencilerin haftada en fazla 6 dersten 24 saate kadar, 7. sınıftan 8. sınıfa geçen öğrencilerin ise 6 dersten enf azla 18 saat kurs akatılabilecekleri dile getirildi.

  • 4
  • 20
Günün ekonomi haberleri(06.06.2016)
Günün ekonomi haberleri(06.06.2016)

Toyota üretimini Türkiye'ye kaydırıyor

Japon Toyota, bu yılın ilk 5 ayında Türkiye'de toplam otomobil satışlarındaki yerli üretim oranını yüzde 78'e çıkardı.

apon Toyota, Türkiye'de satışlarda adeta yerli atağına kalktı. 2015 yılında Türkiye'de her sattığı 100 araçtan 74'ünü Adapazarı'nda üreten Japon otomotiv devi bu yılın ilk 5 ayında bu oranı yüzde 78'e çıkardı. Yani ilk 5 ayda sattığı her 100 araçtan 78'i Türkiye'de üretilen otomobillerden oluştu. Böylece Toyota Türkiye'de Tofaş'tan sonra otomobil satışlarında yerli üretim oranı en yüksek ikinci marka oldu. Türkiye'de üretilen Corolla ve Verso ile yerlilik oranında çıtayı hızla yükselten Toyota, bu yıl Adapazarı'nda üretip kasımda Türkiye'de satışa sunacağı ilk kompakt SUV modeli C-HR ile de seviyeyi yüzde 81'e çıkarmayı hedefliyor.

CARİ AÇIĞA KATKI

Yenilenen Corolla'nın Göcek'te gerçekleşen basın toplantısında Hürriyet'ten Emre Özpeynirci'ye konuşan Toyota Türkiye CEO'su Ali Haydar Bozkurt, 2015 yılını 51 bin adetle kapattıklarını, bu yıl ise en az 55 bin adetlik satış hedeflediklerini söyledi. Bozkurt, "En az diyorum çünkü fabrika bize araç yetiştiremiyor. Bu 55 binin 35 bini Corolla. Eğer daha fazla Corolla alabilirsek rakam yukarı çıkar. Kasım ayında tüm dünyadan 2 ay önce Türkiye'de satışa sunacağımız C-HR'nin de devreye girmesiyle 2017 yılında satış hedefimizi 65 bin adedin üzerinde konumlandırdık. 70 bin adetlere çıkabiliriz. Bu sadece otomobil, ticari araçlarla 2017 satış hedefimiz 78 bin adet civarında. 2017'de 40 bin Corolla 12-15 bin adet arasında da C-HR satışı hedefledik. Hem Corolla hem de C-HR ile sattığımız otomobillerin yüzde 81'i yerli olacak. Bu Türk ekonomisi ve cari açık için çok önemli bir gelişme. "

YÜZDE 31'E HİTAP EDİYORUZ

Ali Haydar Bozkurt, Toyota'nın Türkiye'deki toplam araç parkının sadece 31'ine hitap ettiğini hatırlatarak, "Türkiye'de en çok satan markalara baktığımızda bu oran yüzde 90'lar seviyesinde. Yani bugün 100 binli adetleri satanların her segmentte aracı var. Biz sadece parkın yüzde 31'ine hitap ediyoruz. Buna rağmen 50 bin adedi aştık. Önümüzdeki yıllarda yeni modellerle satışları katlayacağımıza inanıyorum" diye konuştu. Bu yılın ilk 5 ayı hakkında da bilgi veren Bozkurt, "Ocak-Mayıs 2016 döneminde Toyota olarak 18 bin adetlik satışa ulaştık. Aslında Mayıs ayında da yeni bir rekor satış gerçekleştirmiş olduk. Geçtiğimiz 26 senede iki Aralık ayı hariç bütün ayların rekorunu kırdık. Mayıs ayındaki satışımız da 6 bin 69 adete ulaştı" dedi.

EFSANE YENİLENDİ

2016 yılında üretiminin 50'nci yılını kutlayan ve bugüne kadar tüm dünyada 44 milyon adetle en çok satılan otomobil ünvanını elinde bulunduran Toyota Corolla yenilendi. Adapazarı'nda üretilip haziran sonunda Türkiye'de satışa sunulacak yeni Corolla çok daha premium ve çok daha prestijli bir görünüme kavuşmuş. Toyota Türkiye CEO'su Ali Haydar Bozkurt, 2013 yılında 11'inci neslini piyasaya sundukları Corolla'nın şimdi çok daha prestijli bir otomobil haline geldiğini belirterek şunları söyledi: "50 yıl önce otomotiv dünyasına merhaba diye Corolla, bugün artık bir efsane. Hiçbir otomobil modeli Corolla'nın yakaladığı başarıya ulaşamadı. Geçtiğimiz yıl Türkiye'de 34 bin 961 adetlik satışla filo hariç en çok tercih edilen model olan Corolla ile bu yıl perakende pazarında yine birinci olmayı hedefliyoruz. Türkiye'de üretilecek olan Corolla yerlilik oranının yüksekliği ile de aynı zamanda filo pazarında da çok daha fazla tercih edilmeye başladı. Özellikle kamu alımlarında dikkat çekici bir seviyeye ulaştık. Yeni Corolla'nın fiyatını korumayı başardık. Sadece ilave gelen donanımlarla küçük artışlar oldu." Yeni Corolla, D segment araç görünümünü, sunduğu daha geniş ön alt ızgara, yeni tampon tasarımı ve yenilenmiş bagaj üstü krom detayı ile kuvvetlendirilmiş. Yeni Corolla'nın kabininde ise yenilenen özellikler arasında, sportif klima paneli, 7" Toyota Touch 2 dokunmatik ekran, 4.2" renkli (TFT) çok fonksiyonlu ekran yer alıyor.

'RENT A TOYOTA' SİSTEMİ İLE YILDA 4 BİN ARAÇ KİRALAYACAK

Toyota'nın tüm dünyada olduğu gibi Türkiye'de de hizmet ağını genişletmeye büyük önem verdiğini belirten Ali Haydar Bozkurt, Türkiye'deki tüm Toyota bayilerinde araç kiralamaya olanak veren "Rent A Toyota" sistemini başlattıklarını da kaydetti. Bozkurt, 'Rent A Toyota' ile ilgili şu bilgileri verdi; "KOBİ'ler ve kurumsal müşterilerimiz bu yeni sistemle tüm bayilerimizden; araç sayısına bakılmaksızın en avantajlı fiyatlarla isterlerse 1 araç bile kiralayabilecekler. Özellikle büyük kentlerde işleyen kiralama sistemini Türkiye'nin hemen her kentine yayan Toyota, bu sistem ile özellikle küçük ve orta ölçekli işletmeler için çözüm ortağı olacak. Rent a Toyota ile 2 temel kolaylık gerçekleştiriyoruz. Birinci tek noktadan kiralamayı sağlamak. İkincisi ise küçük ölçekli müşterilerimize de, çok yüksek montanlı araç kiralayanlarla eşit imkan ve avantajlar sunmak. Bu yıl elbette sistemin oturması söz konusu olacaktır. Öngörümüz sistem oturduktan sonra yıllık 3-4 bin adet civarında satış desteği sağlamasıdır. 2017 yılından itibaren 4 bin adetleri hedefliyoruz."

KAMUNUN MAKAM ARACI

Ali Haydar Bozkurt, Corolla'nın kamu satışlarındaki başarısından da bahsederek, "Haziran 2014'ten itibaren kamu araç satın alımları ve kiralamalarda uygulanan kriterlere göre yerli üretim araçların tercih edilmesi teşvik edildi. Belirlenen bu kriterler doğrultusunda Türkiye'de üretilen Corolla'nın, gerek donanım ve gerekse de bir limuzini aratmayacak konfor ve genişliği ile bir yönetici makam aracı olarak algılanması itici unsur olarak öne çıkıyor. Şu anda Corolla bir otoban polisi aracı ya da bir kamu yöneticisinin makam aracı olarak satın alınıyor. Ayrıca Corolla hem şoförlü hem de bireysel kullanıma imkan tanıyor" dedi.

GLOBAL REKLAMI DA TÜRKİYE'DE ÇEKİLDİ

Ali Haydar Bozkurt, Türkiye'de çekilen yeni Hilux reklamının Toyota merkezi tarafından çok beğenildiğini hatırlatarak, "Bu yüzde yeni Corolla reklamını da Türkiye'de Türk ajansla çektik ve ilerleyen günlerde bu reklam filmi global olarak da yayında olacak" dedi.

  • 5
  • 20
Günün ekonomi haberleri(06.06.2016)
Günün ekonomi haberleri(06.06.2016)

EKK Binali Yıldırım başkanlığında toplandı

Ekonomi Koordinasyon Kurulu Başbakan Binali Yıldırımbaşkanlığında ilk kez toplandı. Toplantı 6,5 saat sürdü.

BAŞBAKAN YILDIRIM İLE İLK KEZ...

Ekonomi Koordinasyon Kurulu Başbakan Binali Yıldırımbaşkanlığında toplandı. Daha önce Başbakan Yardımcısı başkanlığında toplanan kurula, Başbakan Yıldırım ilk kez başkanlık etti.

Toplantıya, Başbakan Yardımcıları Nurettin Canikli ve Mehmet Şimşek, Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanı Faruk Özlü, Ekonomi Bakanı Nihat Zeybekci, Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Berat Albayrak, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı Süleyman Soylu, Gümrük ve Ticaret Bakanı Bülent Tüfenkci, Kalkınma Bakanı Lütfi Elvan, Maliye Bakanı Naci Ağbal ile ilgili bürokratlar katıldı.

TAM 6.5 SAAT SÜRDÜ

Toplantıda kıdem tazminatı fonu ve hazırlıkları, son aşamaya gelen zorunlu bireysel emeklilik sisteminin konuşulduğu, ayrıca 65. Hükümet döneminde yapılması planlanan yatırımların da gündeme geldiği tahmin ediliyor.

Çankaya Köşkü'nde, basına kapalı gerçekleştirilen toplantı, 6,5 saat sürdü.

ÇETİNKAYA'YI KABUL ETTİ

Çankaya Köşkü'ndeki toplantı öncesi, Başbakan Yıldırım, Merkez Bankası Başkanı Murat Çetinkaya'yı kabul etti. Basına kapalı gerçekleşen kabul, 30 dakika sürdü.

  • 6
  • 20
Günün ekonomi haberleri(06.06.2016)
Günün ekonomi haberleri(06.06.2016)

İflas ertelemeye ayar geliyor

Gümrük ve Ticaret Bakanı Bülent Tüfenkci, "İflas erteleme uygulamasındaki haksızlıkların giderilmesi için Adalet Bakanlığı ile birlikte çalışıyoruz. Öncelikle ele aldığımız çalışma tamamlanınca Başbakanlık'a sunacağız" dedi

Son dönemde iş dünyası ve bankalar tarafından sık sık eleştirilen iflas erteleme uygulamasını yeniden düzenlemek için çalışmalar hızlandı.

Düşünce platformu 'Fikir Sofrası' tarafından Malatya'da bir konakta düzenlenen "Rekabetçi Gümrük ve Ticaret Uygulamaları" konulu toplantıya katılan Gümrük ve Ticaret Bakanı Bülent Tüfenkci bu konuyla ilgili çalışmayı Adalet Bakanlığı ile birlikte yaptıklarını, öncelikle olarak ele alıp Başkanlık'a sunacaklarını söyledi. Tüfenkci amaçlarının iş dünyasının sıkça rahatsızlığını dile getirdiği iflas erteleme uygulamasındaki haksız noktaları gidermek olduğunu açıkladı.

Tüfenkci, küresel ticarette rekabet ortamının giderek ısındığını ifade ederek, Türkiye'nin dünya ticaret pastasından daha fazla pay alabilmesi için bir takım yapısal reformlara ihtiyaç duyduğunu belirtti.

Bakan Tüfenkci, dış ticaretin kolaylaştırılması noktada bir çok desteklemeler yapıldığının altını çizerek, "Bununla ilgili teşvik mekanizmalarından tutun da pazarlarda kalıcı yer edinebilmek için reklam harcamalarına kadar birtakım doneleri de iyi oturtmamız lazım. Bununla ilgili Ekonomi Bakanlığı ile birlikte yeni dış ticaret (teşvik) paketlerini de önümüzdeki günlerde inşallah sizlerle paylaşmış olacağız" ifadelerini kullandı.

ÇEKE İTİBAR GELECEK

Toplantı sonrasında katılımcıların sorunlarını dinleyen ve soruları yanıtlayan Bülent Tüfenkci çek yasasına son halini verdiklerini ve konuyu Bakanlar Kurulu'na getirmeye hazır olduklarını söyledi. Tüfenkçi sözkonusu düzenlemenin algısı kötüleşen çeke yeniden itibar kazandıracağını ifade etti. Çek yasası ile ilgili değişiklikler dün yapılan Ekonomik Koordinasyon Kurulu toplantısında da ele alındı.

İş dünyasının bir süredir çekle ilgili sorun yaşadığını kaydeden Tüfenkci, "Aslında rakamsal istatistiklere baktığınızda karşılıksız çıkan ödenmeyen çek sayısında bariz bir artış yok. Ancak iş dünyasında çeke karşı bir olumsuz algı oluştu. Kimse kimseden mecbur kalmadıkça çek kabul etmemeye çalışıyor. Bu da ticarette bazı tıkanmalara neden oluyor. Bunu dikkate alarak iş dünyasının uzun süredir talep ettiği çek düzenlemesine ilişkin detayları netleştirdik konuyu Bakanlar Kurulu ve Meclis'e getirmeye hazırız" dedi.

KAREKODLU ÇEK

Yeni düzenlemede özellikle iki konunun öne çıkacağını ifade eden Tüfenkci "Karekodlu çeklerde artık çek kabul edecek kişi çeki keşide edenin geriye dönük tüm ödeme performansını görebilecek. Bu performansı 5 yıl geriye dönük olarak çek alacak kişiyle paylaşacağız. Sorgulamanın ardından çekin kabul edilip edilmeyeceğine alıcı karar verecek. Karekod da zorunlu olacak" dedi.

Karşılıksız çek veren hiçbir yöneticinin veya şirket ortağının daha sonra şirkette yönetici olamayacağını belirten Bakan Tüfenkci çekte yer alması gereken bazı temel bilgilerin de MERNİS sistemi üzerinden karşılaştırmasının yapılabileceğini böylece çek alacak kişinin çeki kesen kişinin çek düzenleme yetkisinin olup olmadığını da sorgulayabileceğini belirtti. Bakan Tüfenkçi özellikle bu iki konunun çözülmesi ile birlikte çeke yeniden itibar kazandırılmış olacağını, ticaretin de önünün açılacağını ifade etti.

İKİ SAATTE İŞLEM

Gümrüklerde tek pencere sistemi ile işlemlerin çok hızlandığını, kırmızı hatta işlem görme oranının yüzde 13'lerden yüzde 6'lara kadar indiğini ifade eden Bakan Tüfenkci "2023'de 500 milyar dolarlık ihracat hedefimiz var. Bu bir hayal olarak görülebilir. Ancak bizim işimiz devlet olarak ihracatçılarımızın önüne bariyer koymamak. Biz bunun arayışındayız" diye konuştu.

Gümrükte işlemlerin yüzde 70'inin 4 saat içinde gerçekleştiğini 2 saatlik hedef koyduklarını ve bunu da işlemlerin tamamında olmasa da kısmen başardıklarını ifade eden Bakan Tüfenkci bunu daha da aşağıya çekmek istediklerini, bir taraftan da maliyetleri düşürmenin yollarını aradıklarını söyledi.