5 günlük hava durumu
24 Nisan 2014 Perşembe
Hangi yaşta hangi spor?
Sağlık 06 Haziran 2012 - Çarşamba
  • Hangi yaşta hangi spor?

    Aileler 14 yaşından önce kız ya da erkek çocuklarının ağırlıklarla çalışmasına izin vermemeli.

    Kas kuvvetindeki en büyük artış; erkeklerde “6- 8 - 13 -14”, kızlarda ise “4 ve 9” yaşlarında daha hızlı olur. Bu dönemlerde kesinlikle ağırlık ve kuvvet antrenmanları yapılmamalı.

    Kaynak: Bugün

  • Hangi yaşta hangi spor?

    Spor bir kültür olarak yapılmalıdır. Kişi hangi yaşta spora başlarsa başlasın mutlaka sağlık muayenesinden geçmelidir. Bir ortopedi ve travmatoloji uzmanı ile dahiliye uzmanı tarafından muayene edilen kişinin, kas ve iskelet sisteminin, tercih edilen sporu yapmaya uygun olup olmadığına karar verilir.

    Kişinin belirli bir sağlık problemi varsa doktor tarafından saptanıp, kendisine uygun olan spor türünün kararlaştırılması çok önemlidir. Memorial Ataşehir Hastanesi Ortopedi ve Travmatoloji Bölümü’nden Prof. Dr. Semih Gür, hangi yaşta hangi spor yapılması ve kişiye uygun sporlar konusunda bilgi verdi.

  • Hangi yaşta hangi spor?

    Çocukluk dönemindeki sporlar oyuna yönelik olmalı!

    Çocukluk döneminde spora başlayan kişilerle, ileri yaşta spor yapmaya başlayanlar arasında; fiziksel, sosyal, ruhsal ve kimlik gelişimine kadar her alanda farklılıklar bulunmaktadır.

    Çocukluk döneminde yapılan sporlar daha çok oyuna dayalı sporlar olmalıdır. Çocuklara ağırlığa dayalı sporlar asla yaptırılmamalıdır. Çocuklar, gelişim evresinde olduğu için kuvvet antrenmanlarına dayanıklı değildir. Çünkü çocukluk döneminde kemikler henüz gelişime açıktır, kalp kapasitesi farklıdır, karbonhidrat deposu yetişkinlere göre daha azdır.

  • Hangi yaşta hangi spor?

    Bunun için çocuklar aşırı efor sarf edecekleri sporlardan uzak durmalıdır. Ailelerin çocuklarını, tercih ettikleri ve sağlık durumlarının uygun olduğu spor dallarına yönlendirmesi gerekir. Bir birey 4 yaşından itibaren spor yapmaya başlayabilir. Bu yaşlarda çocuklar bireysel çalışmalardan çok grup sporlarına yönlendirilebilir. “4-9” yaş arası çocuklar temel sporlar denilen yüzme, jimnastik, atletizm ve kayma sporlarını yapabilir.

    Bunlar daha çok oyuna dayalı sporlardır. Çocuklar “9-11” yaşlarına geldiklerinde ise; voleybol, basketbol, futbol, tenis, aletli jimnastik gibi teknik becerilerinin gelişebileceği spor dallarına yönlendirilebilir.

  • Hangi yaşta hangi spor?

    Çocuğun profesyonel sporcu olması hedefleniyorsa, öncelikle bu yolun çok zor ve çetin olduğunu kabul etmek gerekiyor. Bu gibi beklentiler iyi yönetildiği zaman çocuk rahatça yönlendirilebiliyor. Kötü yönetilmesiyse spordan soğumasına ve uzaklaşmasına neden olabiliyor. Eğer amaç çocuğun profesyonel sporculuğa yönlenmesini sağlamak değilse, her yaşta istediği spora başlayabilir. Ancak burada önemli olan ona uygun bir program çizilmesi ve özel   antrenmanlara erken dönemde değil, ilerleyen dönemde başlanması. Yaşın da  mutlaka göz önüne  alınması gerekiyor.

  • Hangi yaşta hangi spor?

    2-3 yaş: Koşma, yakalama ve zıplama gibi temel hareketleri yapabiliyorlar. Dolayısıyla bunları içeren bahçede koşma, yürüme, dans etme, suda gözetim altında oynama ve   deneyimli kişiler eşliğinde   jimnastik eğitimi olabilir.

    4-6 yaş: Dans, yüzme, jimnastik,  ip atlama ve üç tekerlekli bisiklete  binmek gibi sporlar ideal.

  • Hangi yaşta hangi spor?

    7-10 yaş: Jimnastik, yüzme, futbol, basketbol, voleybol, hentbol, bisiklet, tenis ve yüzme gibi sporlarla ilgili temel eğitime yönlendirebilirsiniz.

    10 yaş sonrası: Önceki yaşlarda başladıkları sporları daha organize olarak yapmaya devam ederken, atletizm, güreş ve küreğe başlayabilirler. Birkaç yıl sonraysa güç gerektiren boks,   tekvando ve karateye geçebilirler.

  • Hangi yaşta hangi spor?

    14 yaşından önce ağır sporlar tehlikeli

    Kişinin 14 yaşından önce boks, halter, ağır binicilik, güreş ve karateye başlaması uygun değildir. Çünkü kemik gelişimi henüz tamamlanmamıştır ve vücuda ağırlık bir bindiren bu sporlar vücut için zararlı olabilir.

    Özellikle bu dönemde kişinin başlayacağı spora, fiziksel yapısının uygun olup olmadığı çok önemlidir. Gençlik dönemi genellikle takım çalışmasına yönelik sporlar için uygundur. Ancak seçilen spora bağlı olarak tek yönlü antrenmanların yapılması doğru değildir.

  • Hangi yaşta hangi spor?

    Bu durum, çocuğun iskelet sistemi için olumsuz etkiler yaratabilir. Çünkü iskelet sistemi çok hassastır, büyüme plakları denilen boy uzama ve gelişme plakları, yüklenmelerden ve travmalardan olumsuz etkilenebilir.

    Bunun için aileler 14 yaşından önce kız ya da erkek çocuklarının ağırlıklarla çalışmasına izin vermemelidir. Kas kuvvetindeki en büyük artış; erkeklerde “6- 8 -13 -14”, kızlarda ise “4 ve 9” yaşlarında daha hızlı olur. Bu dönemlerde kesinlikle ağırlık ve kuvvet antrenmanları yapılmamalıdır.

  • Hangi yaşta hangi spor?

    Parklardaki spor aletleri sakatlayabilir

    Spor olanaklarını artırmak amaçlı parklara konulan aletler bilinçli kişilere yararı olabileceği gibi bilinçsizce kullananlar için tehlike oluşturabilir. Örneğin; diz problemi olan biri bilmeden dizini çalıştırırsa kendini sakatlayabilir. Bunun için bu alanlardaki aletler hakkında bilgilendirme içeriklerinin artırılması gerekir.

  • Hangi yaşta hangi spor?

    Bilinçli yapılan spor kişiye hiç zarar vermez

    Spor vücuda dinçlik kazandırmasının yanı sıra vücut gelişimine katkıda bulunan ve kişinin sosyalleşmesini sağlayan önemli bir kaynaktır. Ancak spor bilinçsiz bir şekilde yapıldığı takdirde vücuda zarar verebilir. Bu nedenle, spora başlarken yapılan muayenelerin ileriki dönemlerde de kontrol amaçlı olarak tekrarlanması çok önemlidir.

    Örneğin; profesyonel ya da amatör tüm sporcular sezon başlarında sağlık kontrollerini mutlaka yaptırmalıdır. Unutulmaması gereken çok önemli nokta; bilinçli yapılan sporun kişiye hiçbir zarar vermeyeceğidir. Basit bir yürüyüşten profesyonelliğe kadar uzanan spor çizgisinde mutlaka kişi kendine bir yer bulabilir.

  • Hangi yaşta hangi spor?

    Haftada bir halı saha maçı doğru değil

    ISINMADAN, gerilme ve gevşeme hareketleri yapılmadan başlanan halı saha maçları en çok sakatlanmaların yaşandığı ortamlardır. Spor yapmadan yalnızca haftada ya da 10 günde bir kez yapılan halı saha maçları aslında bir sosyal aktivitedir ancak bir spor değildir. Maç sırasında dikkat edilmediği takdirde ise birtakım sakatlanmalar da ortaya çıkabilir.

  • Hangi yaşta hangi spor?

    Enerji içecekleri kesinlikle tüketilmemeli

    Asitli meyve suları fazla tüketildiği takdirde mideye sıkıntı verebileceğinden aşırı tüketimi tavsiye edilmemektedir. Kişinin hangi dönemde olursa olsun enerji içeceğini tüketmesi kesinlikle önerilmemektedir.

  • Hangi yaşta hangi spor?

    Spora 40 yaşında da başlayabilirsiniz

    40 yaşına kadar spor yapmamış bir kişi spora başlamayı düşünüyorsa hiç düşünmeden elbette yapabilir. Yani bu anlamda sporun yaşı yoktur. Ancak kişi vücut yapısına ve sağlık durumuna bağlı olarak spor tercihi yapmalıdır. Belirli bir yaştan sonra spor yapmak isteyen kişilerin rekabet gerektiren sporlar yerine; yürüyüş, egzersiz, trekking, yüzme, bisiklet gibi sporları tercih etmeleri gerekir. Belirli bir yaştan sonra yapılabilecek bu sporlar öncesi:

  • Hangi yaşta hangi spor?

    Spora başlarken kas gücünün dengesi sağlanmalıdır.

    Gerilme, gevşeme egzersizleri mutlaka yapılmalıdır.

    Kişi belirli bir yaştan sonra spora başlayacağı için öncelikle kendini spora hazırlamalı ve düzenli spor yapmaya başlamalıdır.

  • Hangi yaşta hangi spor?

    SPOR DALI BAŞLAMA YAŞI

    Atletizm10-12

    Basketbol 7-8

    Boks 13-14

    Bisiklet 14-15

    Eskrim 7-8

    Artistik Cimnastik 5-6

    Cimnastik (Bayan) 6-7 1

    Cimnastik (Erkek) 6-7

  • Hangi yaşta hangi spor?

    Kürek12-14

    Kano 12-14

    Kayak6-7

    Futbol 10-12

    Yüzme 3-7

    Judo 8-10