Yoğurttan yükselen imparatorluk

  • 1
  • 12
Yoğurttan yükselen imparatorluk
Yoğurttan yükselen imparatorluk

ÖZER TURAN - FORBES

2007’de yarattığı Chobani markasıyla üç yılda Amerikan yoğurt piyasasını ele geçiren Hamdi Ulukaya, 1,1 milyar dolarlık servetiyle adını FORBES’un küresel milyarderler listesine yazdırdı.

  • 2
  • 12
Yoğurttan yükselen imparatorluk
Yoğurttan yükselen imparatorluk

Bugüne kadar Türkiye ve dünya basınında Amerikan Rüyası’nı gerçeğe çeviren başarılı bir girişimci olarak lanse edilen Hamdi Ulukaya’nın hakkını artık teslim etmek gerekiyor: Ulukaya sadece başarılı bir girişimci değil, ABD, Avustralya, Kanada ve İngiltere’ye uzanan milyar dolarlık bir dünya markasının yaratıcısı ve kürsel ekonominin bin 426 seçkin üyesinden biri.

  • 3
  • 12
Yoğurttan yükselen imparatorluk
Yoğurttan yükselen imparatorluk

FORBES’un Global Milyarderler listesinin yeni yüzü Hamdi Ulukaya kendisini anlatırken iddialı değil. “Dürüst olmak gerekirse ben hiç de özel birisi değilim” diyor. Üniversiteyi bitiremediğinden, işe başlarken hiçbir ticari tecrübesinin olmadığından bahsediyor. “Sadece özgüvenim vardı. Aslında bunun nereden kaynaklandığını da bilmiyorum” diyor gülerek...

  • 4
  • 12
Yoğurttan yükselen imparatorluk
Yoğurttan yükselen imparatorluk

Düşündüğünün aksine kendisini ‘özel’ kılan da bu özgüveni aslında. Ankara Üniversitesi’nde Siyasal Bilgiler Fakültesi’ni ikinci sınıftayken terk edip tek kelime İngilizce bilmemesine rağmen Amerika’ya gidip dolar milyarderliğine terfi eden Ulukaya’nın hikayesini ilginç kılan da… On yıllardır dillerden düşmeyen ‘Amerikan Rüyası’ karşınızda duruyor…

  • 5
  • 12
Yoğurttan yükselen imparatorluk
Yoğurttan yükselen imparatorluk

Ulukaya’ya bu yıl “en genç Türk milyarder” unvanını kazandıran hikâyesi, 2005’te Kraft Food’un boşalttığı 120 yıllık fabrikayı satın alarak işe başlıyor. İki yıl süren küçük çaplı fason üretimin ardından 2007’de kendi markasıyla New York’un merkezindeki marketlere mal vermeye başlamasıyla sadece kendi dünyasını değil Amerikan yoğurt pazarını da değiştirecek olan ‘Chobani’ fenomeni başlıyor. Chobani, bugün 1 milyar doları aşan cirosuyla ABD’nin en büyük Yunan yoğurdu markası.

  • 6
  • 12
Yoğurttan yükselen imparatorluk
Yoğurttan yükselen imparatorluk

Şikago merkezli araştırma şirketi SymphonyIRI’e göre beş yıl önce, Ulukaya’nın Chobani markasını yarattığı 2007’de, Yunan yoğurdu segmentinin büyüklüğü sadece 35 milyon dolardı. Chobani’nin yüzde 48 paya sahip olduğu sektörün büyüklüğü 2012’de ise 2,1 milyar dolara geldi. Segment, beş yılda yüzde 5 bin 900 gibi devasa bir oranla büyüdü.

  • 7
  • 12
Yoğurttan yükselen imparatorluk
Yoğurttan yükselen imparatorluk

Bu yükseliş yeni rakipleri de beraberinde getirdi. Dünya gıda devlerinden PepsiCo, 2012’de ABD yoğurt pazarına girdi. Ulukaya’nın rakiplerinden Alman Theo Mueller Group ile ortaklık kuran Pepsi, 206 milyon dolarlık yatırımla 350 bin metrekare alan üzerinde kurulu bir yoğurt fabrikası açtı.