Yapmamız gereken; karlı, buzlu veya gizli buzlanmanın olduğu yollarda daha dikkatli otomobil kullanmak. Türkiye'de kuru asfaltın üzerinde dahi çok sayıda kaza meydana gelirken, karlı havalarda yollarımız neredeyse hurdalığa dönüyor. Bu hüzünlü manzara karşısında yaşanan can kayıplarıysa işin en acı tarafını oluşturuyor. Karlı veya kaygan zeminlerde otomobil kullanmak kuru asfalttaki kadar kolay olmasa da birkaç küçük hareketle tehlikeyi arka plana atıp güvenli sürüşün kapılarını açabiliriz. Karlı havalarda güvenli araç kullanmanın ilk şartı; kulaktan dolma bilgilere sahip birkaç kişinin söylediği şeyleri silip atmaktan geçiyor. Bu bilgiler arasında yer alanlardan biri lastik havalarının indirilmesiyle aracın buz üzerinde daha fazla yol tutacağı düşüncesi. Tamamen yanlış olan bu düşüncede düşük hava basıncıyla sürekli dönen lastiklerin tabanı yerle tam temas etmez, aracın yol tutuşu azalır, fren mesafesi uzar, direksiyonu sertleşir. Yani araç kaymaya daha uygun bir hale gelir ve sürüş tehlikeye girer. Bir diğer tehlike de aracın çekiş tekerleğine uygulanan kuvvetle lastiğin yuvarlanma direnci azalır ve araç buz üzerinde kısmen de olsa yoluna devam eder. Araçtaki yükün dengesiz dağıtılmış olması ve tekerleğin yüksek devirde dönmesi karşısında oluşan titreşimler araç mekaniğine zarar verirken fazladan yakılan yakıt da cabasıdır. İşte tüm bunlar otomobil ve içindekiler için risktir. Oysa kar ve buz üzerindeki güvenli sürüşün ilk şartı yumuşak otomobil kullanmaktır. Kış lastikleri kullanıyorsanız işiniz daha da kolaylaşacaktır. Karlı havalarda zincir takmak çözümdür. Ancak bu parçaya olan ihtiyaç kısıtlı bir alandır. Gizli buzlanmada da fayda sağlaması çok da muhtemel değildi. Kullandığımız otomobilin, 2 veya 4 tekerlekten çekişli, zincirli hatta paletli dahi olması, ABS, ESP, ASR gibi sistemlerle donatılmış olması kaygan yüzeylerde her zaman yardımcı olamaz. Gaz pedalına basma zamanı, frenleme şiddeti ve direksiyonu çevirme tarzı, kar ile buz üzerinde araç kullanırken ön plana çıkıyor. Bir kazadan kaçınmanın en iyi yolu önceden tahmin etmektir. Bu nedenle önünüzdeki araçla aranızdaki takip mesafesini normalin iki katına çıkarın.Manuel şanzımanlı araç kullananlar debriyaj pedalını dikkatli kullanmalı, pedalı sertçe bırakmamalı. Otomatik şanzımanlı araç kullananlarsa hızlanmalarda asla gaz pedalına sonuna kadar basmamalı. Buzlu ya da karla kaplı bir yokuş inerken mümkün olduğunca motorun frenleme gücünden faydalanılmalı, belirli aralıklarla fren pedalına hafifçe basılmalı. Sağlam bir çekme halatı, takoz, yedek ampuller, eldiven ve sizi sıcak tutacak yedek giysiler acil durumlardan kurtulmanızı kolaylaştıracaktır. Öndeki aracın izinden giderek patinaj riskini azaltabilirsiniz. Kar küreği, buz kazıyıcısı ve buğu çözücü spreyler otomobilini açık havaya park eden sürücüler için en gerekli ekipmanlar arasında yer alıyor. Yolda kaldığınızda açlığınız bastıracak ve enerji verecek bir paket çikolata da otomobilde bulunmalı. Zincir, takoz ve çekme halatını mutlaka aracınızda bulundurun: Kar üzerinde tutunmayı sağlayan zincir, kış günlerinin en önemli yardımcılarında birisidir. Ancak zincirin takılmasında dikkat edilmesi gereken noktalar mevcuttur. Eski tip zincirleri takmak zaman ve araç gereç açısından yeni tiplerle karşılaştırıldığında oldukça zahmetlidir. Eski tip zinciri tekerleğe takabilmek için önce aracı krikoyla kaldırmak, ya da zinciri yola sererek aracı üzerine çıkarmak gerekir. Lastik tam olarak zincirin üzerine çıktığında dışta kalan baklalara üstteki halkaları takmak ve gergilerle sabitlemek gerekiyor. Zincir takma sırasında dikkat edilmesi gereken en önemli konuysa zincirdeki baklaların tamamının aynı yönde durması ve herhangi bir dönmenin olmaması. Aksi halde zincir birkaç metre sonra kopabiliyor. Takmatik zincirleri takmak için zincirin kasnak görevini üstlenen çelik tel ya da halatın lastiğin üst tarafından geçirilmesi, bağlantı kancalarının takılması ve gergi lastiğiyle sabitlenmesi yeterli oluyor. Dikkat edilmesi gereken en önemli konuysa, zincir takılı haldeyken 100-200 metre kadar gidip sonra durarak, zincirin yerleşmesiyle oluşan boşlukları, gergileri yeniden ayarlayarak ortadan kaldırmak. Böylece zincir tekerleği tam olarak saracağı için maksimum güvenlik sağlanmış olacaktır. Buz kazıma aleti ve buz çözücü: Isıtıcınız ve buz çözücünüz camlarınızı buzdan ve kardan arındırmak için yeterli olmayabilir. İyi bir buz kazıyıcı ve ön cam için buz çözücü, kalın buz tabakasını temizleyerek camınızdan uzak tutmaya yardımcı olabilir. Yedek silecek lastiği: Kar ve buz, silecek lastiğinin camla temas eden yüzünü kolaylıkla tahrip ederek hasara uğratabilir. Yanınızda bir takım yedek silecek lastiği bulundurmanız ve lastiklerinizi altı ayda bir değiştirmeniz gerekli. Akü güçlendirme paketi: Akünüz soğuğa dayanamaz ya da kazara akünüzü boşaltacak olursanız; taşınabilir akü güçlendirme paketi yola devam etmeniz yardımcı olabilir. Yakıt sistemi antifrizi: Otomobilinizin yakıt kanallarında biriken nem, soğuk havada donarak sizi zor durumda bırakabilir. Yakıt deponuza düzenli aralıklarla yakıt sistemi antifrizi dökerek nemi otomobilinizin yakıt sisteminden uzak tutun. Battaniye ve öbür temel gereçler: Ne kadar çok önlem alırsanız alın, yine de kış mevsiminin hava koşullarında yolda kalabilirsiniz. Otomobilinize eski battaniyeler koyarak kendinizi koruyun. Ayrıca sizi sıcak tutacak giysiler, cep fenerleri ve işaret fişeklerini de unutmayın.