X İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
ARKADAŞINA GÖNDER Sınav Kaygısı
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz

Sınav Kaygısı

  • Giriş Tarihi: 10.3.2015 13:58 Güncelleme Tarihi: 12.3.2015 15:45
AZİANTEP ÖZEL SANİ KONUKOĞLU HASTANESİ UZMAN PSİKOLOĞU MELİS TÜMER SÜYÜR, ÜNİVERSİTE GİRİŞ SINAVI ÖNCESİNDE ÖĞRENCİ VE VELİLERİ UYARARAK, “HEYECAN SINAVIN DOĞAL SONUCUDUR. PANİĞE KAPILMAYIN. ÖNEMLİ OLAN HEYECANI PANİĞE DÖNÜŞTÜRMEMEKTİR” DEDİ.
Sınav Kaygısı

Özel Sani Konukoğlu Hastanesi Uzman Psikoloğu Melis Tümer Süyür, üniversite giriş sınavı öncesinde öğrenci ve velileri uyararak, “Heyecan sınavın doğal sonucudur. Paniğe kapılmayın. Önemli olan heyecanı paniğe dönüştürmemektir” dedi.
Süyür, her yıl Türkiye’de milyonlarca genci ve ailesini etkileyen üniversiteye giriş sınavının, “psikolojik etkileri açısından son derece önemli bir sınav” olduğunu, fiziksel, duygusal ve sosyal olarak yaşamlarının en zor yıllarında gençlerin bir de üniversite ile ilgili yaşadıkları stres ve belirsizliğin, onların endişelerini daha da yoğunlaştırdığını kaydetti.
Sınava bir kaç hafta kala gerek öğrenciler gerekse ebeveynlerin heyecanlı bir bekleyiş içerisinde olduğunu ifade eden Süyür, sınava hazırlanan pek çok gencin ve ebeveynin benzer duyguları yaşadığı bu süreçte yaşanan duygular ve sürecin doğru yönlendirilmesinin sınav performansına olumlu katkı sağlayacağını bildirdi.
Kaygıyı, “kaynağı belirsiz korku” olarak tanımlayan Süyür, “O zaman akla ‘Korku nedir’ sorusu gelmektedir. Korku, herkes tarafından tehlikeli olarak kabul edilen bir duruma karşı yaşandığı halde, kaygı kişinin kendisinin ürettiği bir duygudur” ifadelerini kullandı.
Genel olarak olumsuz duyguların yaşandığı durumların kaygının ortaya çıkmasına neden olduğunu anlatan Süyür, şöyle devam etti:
“Unutulmamalıdır ki, kaygı temelde yaşadığımız olaydan değil yaşadığımız olaylara yüklediğimiz anlamlardan, yorumlardan kaynaklanır. Duruma bağlı olarak gelişen kaygı, o şartlar içinde yaşanır ve kişiyi zorlayan durumun bitişi ile birlikte kaygıya ilişkin belirtiler de ortadan kalkar. Kaygılı insanların olaylara bakış biçimi oldukça karamsardır. Günlük olağan sorunları bile dünyanın sonu gelmişçesine yaşarlar. Kaygının gelişimi oldukça karmaşıktır. Kaygı, kökenini bireyin çocukluk yaşantılarından alır. Bu yaşantılar, çocuğun ana babası, yakın arkadaşları ve öğretmenleri ile olan ilişkilerinden kaynaklanır. Kaygı, çocuğun çevresindeki kaygılı insanların varlığı ile gelişir. Çocukluğu izleyen ergenlik döneminde de ana baba ya da diğer yetişkinlerin tutumları kaygı düzeyini etkiler.”
SINAV KAYGISI VE NEDENLERİ
“Sınav kaygısı, sınav öncesi öğrenilen bilginin sınav sırasında kullanılmasına engel olan ve başarının düşmesine yol açan yoğun duygu halidir” diyen Süyür, sözlerini şöyle sürdürdü:
“Kaygının bir türü olan sınav kaygısının temelinde de öğrencinin sınava yüklediği anlam ve değerler bulunmaktadır. Kaygıyı doğuran unsur sınavın kendisi değil, sınava yüklenen farklı anlam ve yorumlardır. Kaygı tek bir nedene bağlı olarak ortaya çıkmaz, bir ya da birden fazla nedeni olabilir: Çevresindeki insanların (Ebeveyn, arkadaş, öğretmen vb.) kendisi hakkındaki değerlendirmelerine çok önem vermesi vs. gibi etkenler kaygıyı tetikler. Ailelerin öğrencinin ilgi, ihtiyaç ve yeteneklerine uygun olmayan yüksek beklentileri ve öğrencinin, mükemmeliyetçi, rekabetçi ve kontrolü elinde tutmak isteyen bir yapıya sahip olması kaygıya yol açan etmenlerden biridir. Sınav tarihi yaklaşınca konu eksiklerini belirleyip bilgi eksiklerinizi tamamlamaya çalışın. Öğrendiğiniz ve bildiğiniz konuları tekrarlayarak pekiştirmeye çalışın. Belirli sürelerle kendinize deneme sınavı uygulayın. Sınav günü zinde olmanızı sağlayacak uyku düzeninizi daha önceden oluşturun. Dengeli beslenin. Fazla yorucu ve ağır olmayan fizik egzersizleri yapın. Sınava gireceğiniz okulu ve sınıfı mutlaka ziyaret edin. Sınav haftasında yapacağınız psikolojik hazırlık akademik hazırlıktan daha önemlidir. Bu nedenle olumlu düşünmenizi ve hissetmenizi sağlayacak etkinliklere zaman ayırıp, sevdiklerinizle zaman geçirin. Sizin gibi sınava hazırlanan diğer öğrencilerle bir araya geldiğinizde sınavla ilgili konuşmamaya özen gösterin. Sınava son iki gün kala çalışmalarınızı tamamlayıp kendinizi rahatlatmaya çalışın. Sınavdan bir gün önce sınavla ilgili herhangi bir çalışma yapmayın. Sizi yoracak faaliyetlerden ve moralinizi bozacak haberlerden uzak durun. Yatmadan önce sınavda yanınızda götüreceğiniz belgeleri hazırlayın (sınava giriş ve kimlik belgesi, nüfus cüzdanı, bir fotoğraf, en az iki adet koyu siyah ve yumuşak uçlu kurşun kalem, leke bırakmayan ve yumuşak silgi, kalemtıraş). Normal yatış saatinizde uyumaya özen gösterin.”
“PANİĞE KAPILMAYIN”
Uzman Psikolog Melis Süyür, öğrencileri, heyecanlandıklarını fark ettiklerinde paniğe kapılmamaya çağırarak, “Heyecan sınavın doğal bir sonucudur. Önemli olanın heyecanı paniğe dönüştürmemek olduğunu kendinize hatırlatın” uyarısını yaptı. Dağıtılan cevap kâğıdındaki bilgilerin doğrulunun kontrol edilmesini isteyen Süyür, uyarılarını şöyle sıraladı:
“Yazılması ve kodlanması gereken yerleri yazıp kodlayın. Soru kitapçıkları dağıtıldığında kitapçık türüne dikkat edip, kitapçık türünü cevap kâğıdındaki ilgili yere kodlayın. Soru kitapçığının sayfalarını inceleyip eksik ya da hatalı sayfa olup olmadığına bakın. Soru kitapçığının kapağındaki Ad-Soyadı ve TC. Kimlik No bölümlerini kontrol edin. Soruları cevaplamaya en iyi bildiğinizi düşündüğünüz ve kendinizi güçlü hissettiğiniz bölümden başlayın. Sınavda farklı türde soru kitapçıkları olacağından soruların geliş sırası zorluk derecesiyle paralel olmayabilir. Bu yüzden soruların kolaydan zora doğru sıralandığını düşünmeyin. Bir soruyu yapamadığınızda endişeye kapılmak yerine sınavda yer alan farklı konulara ait diğer sorulara geçin. Ve sadece yeni soruyu düşünün. Soruyla inatlaşmayın! Emin olmadığınız sorulara daha sonra bakmak üzere boş bırakın. Bir soru üzerinde gereksiz zaman harcamayın. Soruların yanıtlarını işaretlerken kodlamalarınızda bir hata ya da kaydırma olmadığından emin olun. Belirli aralıklarla kodlamalarınızı kontrol edin. Başka adayların kaç soru yanıtladıkları ve neler yaptıklarıyla ilgilenmeyin. Cevaplarınız bittiğinde, cevaplarınızı son bir kez kontrol edin. İyi bir sınav performansı için ele alınmış tüm bu öneriler siz anne babaların sınava yönelik olumlu tavır ve davranışlarıyla desteklendiğinde anlamlı olacaktır.“
Süyür, anne ve babalara, “Çocuklarınıza verebileceğiniz en güzel destek, stres oluşturacak her türlü diyalogdan uzak durup, her koşulda ve durumda kendilerini desteklediğinizi hissettirmeniz olacaktır” diyerek, sözlerini tamamladı.