X İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
ARKADAŞINA GÖNDER Bir program izledi F-16 pilotu oldu
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz

Bir program izledi F-16 pilotu oldu

  • Giriş Tarihi: 25.3.2013

Balıkesir jet üssünde görev yapan 12 yıllık F-16 pilotu Yüzbaşı Züleyha Dombay, gençken seyrettiği bir programdan etkilenip pilot olmuş. Dombay, "F-16 en iyisidir... Hava Kuvvetleri'nde en uç nokta ise savaş pilotu olmak" diyor

Türkiye'nin ilk jet üssü olan Balıkesir'deki 9. Ana Jet Üssü'nün uçuş emniyet subayı yüzbaşı Züleyha Dombay, yaklaşık 12 yıldır savaş pilotu olarak F-16 uçuruyor. Balıkesir'deki iki jet üssünden biri olan ve "Ege'nin Kalesi" olarak nitelendirilen 9. Ana Jet Üssü'ndeki pilotlar, Hava Harp Okulu'nda başlayıp Çiğli, Konya ve Ankara'da süren uzun eğitimlerinin ardından savaş pilotu olarak görev alıyor. F-16 pilotları, Türk hava sahasını, Batı Karadeniz, Trakya, Marmara, Ege'yi havadan gelecek olası tehditlere karşı da koruyor.

ÇOK ZOR AMA ÇOK DA ZEVKLİ
Yüzbaşı Züleyha Dombay da 5 yılı bu üstte olmak üzere yaklaşık 12 yıldır vurucu güç F-16 uçuruyor. Dombay, uçuş emniyet subayı ve kol lideri olduğunu belirterek, 1999'da Hava Harp Okulu'ndan mezun olduğunu ve 2001'den bu yana F-16 ile uçtuğunu söylüyor. Daha önce Merzifon'daki 5. Ana Jet Üs Komutanlığı'nda görev yaptığını anlatan Dombay, "Pilotluk gençlik hayalimdi. Lise yıllarında, bir televizyon programı seyrettim ve çok etkilendim. O zaman pilot olmaya karar verdim. Ardından çok çalıştım ve bugün sevdiğim mesleği yapıyorum. Benim görüşüme göre en iyisi F-16. Onunla uçmak ayrı bir güzellik. Yapabileceğim işin en uç noktasını yapmak istedim. Hava Kuvvetleri'nde uçuşun en son noktası da savaş pilotu olmak" diyor. Yüzbaşı Dombay, mesleklerinin zor ama zevkli olduğuna işaret ederek şöyle konuşuyor: "Hem psikolojik hem fizyolojik açıdan yoğun görevlerimiz var. Ama uçmak, başlı başına çok zevkli olduğu için bu zorluklar geride kalıyor. Uçuş esnasında adrenalinden dolayı heyecan hissediyoruz. Bir taraftan da yapmamız gereken işler olduğu için adrenalin ve heyecan zamanla dikkate dönüşüyor."

HEM PİLOT HEM DE ANNE...

Silahlı kuvvetlerde kadın olmanın zorluğuna da dikkati çeken Dombay, savaş pilotu olduğunu duyanların önce şaşırdığını sonra da "Uçağınız kaç yapıyor" gibi sorularla karşılaştıklarını anlatıyor. Züleyha Dombay aynı zamanda anne... Annelik ve pilotluğun, özveri istediğini ifade ederek sözlerini şöyle tamamlıyor: "3 yaşında çocuğum var. Çocuğunuza ayıracağınız vakit kısıtlı. Günlük 2 saatim ona kalıyor. Bize özlem duyarak büyüyor. Anne ne iş yapıyor diye sorulduğu zaman, 'Pilot, uçuyor' diyor ama ne iş yaptığımın henüz tam anlamıyla farkında değil."

'PİLOTA BİNEN YÜK 9 KATINA ÇIKIYOR'
Savaş pilotu olduktan sonra da eğitimlerinin aralıksız sürdüğünü vurgulayan Züleyha Dombay, "Hemen hemen her gün uçuyoruz. G kuvveti, yer çekiminden kaynaklı bir kuvvettir. Normal durduğumuzda kilonuz kadar 1 G kuvvet biniyor üzerinize. Uçuş sırasında yaptığınız manevralara göre 9 G'ye kadar, yani kilonuzun 9 katı yük biniyor" bilgisini veriyor ve devam ediyor: "Zihinsel olarak tüm uçuşu, motor çalıştırmadan inişe kadar yerden kafamızda tüm planlarını yapıyoruz. Uçuşu mutlaka önce yerde yapıyoruz. Alarm durumunda bir uçağın hazırlanma ve kalkış süresi, birkaç dakikadır."