X İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
ARKADAŞINA GÖNDER 1 Temmuz'dan sonra bıçak gibi kesildi
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz

1 Temmuz'dan sonra bıçak gibi kesildi

  • Giriş Tarihi: 14.10.2013 10:03 Güncelleme Tarihi: 14.10.2013 14:20

TSK'nın 10 yıla yakın zamandır aktif olarak güncelenen ve her gün birden fazla olayın bildirildiği sayfasına 1 Temmuz'dan bu yana tek bir not dahi eklenmedi.

Ege'de uzun yıllardır yaşanan ve Kardak krizi gibi dönemlerde iki ülkeyi savaşın eşiğine getiren hava ve karasuları ihlalleri durma noktasına geldi. Ege'de sürekli yaşanan "ihlaller" nedeniyle, Genelkurmay Başkanlığı'nın resmi internet sitesinde ilgili bölümler oluşturulmuştu.

TSK'nın 10 yıla yakın zamandır aktif olarak güncelenen ve her gün birden fazla olayın bildirildiği sayfasın 1 Temmuz'dan bu yana tek bir not dahi eklenmedi.

BIÇAK GİBİ KESİLDİ

Habertürk'ün haberine göre, son olarak 1 temmuz günü Türk hava sahasında eğitim uçuşu icra eden F-16 uçaklarına, Yunanistan'ın Limni meydanından kalkan F-16 uçakları tarafından bir kez önleme yapılmıştı. 30 Haziran günü de Yunanistan'a ait bir lastik bot ile Sahil Güvenlik Botu Kardak Kayalıkları bölgesinde Türk karasularını ihlal etti.

Askeri kaynaklar, ihlallerin bıçak gibi kesilmesinde Yunanistan'ın yaşadığı ekonomik krizin önemli etkisinin olduğunu söylüyor. Yunanistan'da ekonomik krizi tetikleyen etkenlerden biri olarak askeri harcamalar ve Ege'de Türk savaş uçaklarıyla girişilen it dalaşları gösterilmişti.

Yunan basınında bu konuda eleştiriler yer alırken; Yunan halkı da bu konuda rahatsızlığını dile getirmişti.

DİPLOMASİ DEVREDE

Diğer bir etken ise iki ülke diplomatik ve askeri temsilciler arasında yürütülen görüşmelerde alınan kararlar. Ege ve Akdeniz'de gerilimi yükselten tatbikatlar da bu yıl karşılıklı olarak iptal edildi.

Türkiye ile Yunanistan Dışişleri bakanlıkları arasında 2002 yılından bu yana istikşafi görüşmeler yürütülüyor. Bu görüşmelerde alınan güven artırıcı önlemlere, her toplantıda yeni maddeler ilave edilmeye çalışılıyor.

İT DALAŞI NEDİR?

İki ülkeye ait savaş uçaklarının birbiri çevresinde burgu gibi dönüşlerle taciz için manevra yapması ve "'düşman" uçağı hedefe kilitlemeye çalışmasına it dalaşı deniliyor. Kökeni Birinci Dünya Savaşı'na dayanan (dog fight) it dalaşı, bir savaş uçağını vurabilecek konuma gelme ve aynı zamanda o savaş uçağı tarafından vurulmayacak pozisyonu yaratmaya çalışma şeklinde devam eder.

Türk ve Yunan savaş uçakları arasında Ege Denizi üzerinde sıklıklı yaşanan it dalaşı zaman zaman üzücü kazalara ve iki ülke arasında gerginliğe yol açmıştı.

Bir saatlik it dalaşı 10 bin Euro

F-16 savaş uçağının bir saatlik it dalaşı 10 bin Euro, Mirage'ın ise 11 bin Euro'ya maloluyor. Yunanistan, Türk savaş uçaklarını Ege semalarından püskürtme manevraları ve it dalaşına geçtiğimiz dönemde, yılda 20 milyon Euro'ya yakın para harcadı. Yunan basınına göre son dönem hariç, savaş uçakları yılda 2 bin 500 ile 4 bin uçuş saatini Türk uçaklarıyla it dalaşında geçirdi.