ÖSYM Başkanlığınca, öncesinde ve sırasında her türlü tedbirin alındığı YGS'nin sorunsuz tamamlandığı bilgisi paylaşıldı. Sınav sorularından rastgele seçilen yüzde 20'si, "osym.gov.tr" adresinden erişime açıldı.
İŞTE SORULARDAN BAZILARI...
2 - İçtenlikle yaşama sevinci içinde olan, güler yüzlü Anadolu insanı günlük hayatını, sevincini, hasretini türkü yapar kendisine. Kimsenin bilmesini istemediği inancı, sevdası; gönlünde buram buram tüten umudu... Hepsi türkülerin görünmez heybesinde taşınır. Bu parçadaki altı çizili sözle türkülerle ilgili olarak anlatılmak istenen aşağıdakilerden hangisidir?
A) Halkın sırlarını ve yaşadıklarını saklaması
B) Güncel sosyal olaylara tanıklık etmesi
C) Gelenek ve görenekleri günümüze aktarıp koruması
D) Halkın duygu ve düşüncelerinden beslenmesi
E) Dilden dile gönülden gönüle dolaşması
DOĞRU CEVAP A
4 - Şair, geleneğin sürüp giden hazır düşünme kalıplarını parçaladığı zaman gerçek parıltıyı, yani iyi şiiri elde edebilir.
Bu cümleyle anlatılmak istenen aşağıdakilerden hangisidir?
A)Şiir alanında sağlam bir yer edinebilmenin ön şartı, kendini geliştirmektir.
B)Bir şair için nitelikli ürünler ortaya koymanın yolu, alışılmışın dışına çıkmaktır.
C)Şiirde sesini duyurmak isteyen bir genç sanatçı, kendinden öncekileri aşmalıdır.
D)İyi şair olmanın yolu, başkalarını besleyecek kaynaklar ortaya koymaktır.
E)Şiirde yerleşik olan anlayışları yıkmak, genç sanatçılar için zordur.
DOĞRU CEVAP :B
6 - Tarihi XVIII. yüzyıla kadar uzanan ve UNESCO tarafından Dünya Kültür Mirası Listesi'ne alınan Safranbolu Evleri, Türk mimarisinin önemli örneklerindendir.
Bu cümleden kesin olarak çıkarılabilecek yargı aşağıdakilerden hangisidir?
A)Safranbolu, Türk mimarisinin en önemli örneklerine ev sahipliği yapmaktadır.
B)Safranbolu Evleri, Dünya Kültür Mirası Listesi'ne yeni dâhil edilen mimari yapılar arasında yer almaktadır.
C)UNESCO, tarihî Türk mimarisine her geçen gün daha fazla ilgi göstermektedir.
D)Safranbolu Evleri'nin geçmişi birkaç yüzyıl öncesine kadar uzanmaktadır.
E)UNESCO, geleneksel Türk mimarisini araştırmak için önemli projeleri desteklemektedir.
DOĞRU CEVAP: D
8 - (I) Tire'ye gidince camileri görmeden sakın dönmeyin.
(II) Çoğu XV. yüzyıla ait olan camilerin gerek kubbelerinde gerekse minarelerinde tuğla
işçiliğinin en güzel örneklerini bulabilirsiniz. (III) Bu minarelerin kimi "zencirek formu"yla
kimi de "çam kozalağı" tarzında yapılmış. (IV) Bu arada şunu da söylemeden geçemeyeceğim:
Tire'nin daracık sokakları "el sanatları müzesi" sanki. (V) Bu yaşıma rağmen bazı eşyaların nasıl
yapıldığını ilk kez orada gördüm. (VI) Örneğin semerin, urganın ve keçenin yapılışını, bunların
son ustalarını izleyerek öğrendim.
Bu parçadaki numaralanmış cümlelerle ilgili olarak aşağıda verilenlerden hangisi yanlıştır?
A) I. cümlede, ziyaretçilere yönelik bir öneride bulunulmuştur.
B) II. cümlede, bazı yapılarda hangi malzemenin kullanıldığı belirtilmiştir.
C) III. cümlede, yapılarda kullanılan yapım tekniklerinden söz edilmiştir.
D) IV. cümlede, tarihî yapılarla ilgili bilgi verilmiştir.
E) VI. cümlede, önceki cümlede belirtilenle ilgili bir açıklama yapılmıştır.
DOĞRU CEVAP: D
9- (I) Çocuk, anne babasını örnek alarak, onlarla özdeşleşerek kişilik geliştirir. (II) Gerçekten çocuklukta anne babaya benzemek çocuğa yetmektedir. (III) Çünkü çocuğun gözünde anne babası en akıllı, en yanılmaz kişilerdir. (IV) İlkokul çağında ise öğretmen en iyi, en üstün örnektir onun için. (V) Ergenlik döneminde anne baba artık kusursuz örnek olmaktan çıkar. (VI) Genç; eleştirici gözle baktıkça beğenmediği, kendine aykırı gelen pek çok özellik bulmaya başlar.
Bu parçadaki numaralanmış cümlelerin hangisinden itibaren çocukta, anne babasıyla ilgili düşünce değişikliğinden söz edilmektedir?
A) II.
B) III.
C) IV.
D) V.
E) VI.
DOĞRU CEVAP: C
YGS'de hatalı soru iddiası
YGS sorularının yüzde 20'sinin ÖSYM internet sitesinde yayınlanmasının ardından rehberlik uzmanları soruları yorumladı. Rehberlik uzmanları Türkçe ve matematik testlerinin zor olduğunu söyledi. YGS'ye katılan Fen Bilimleri Dershanesi'nden Türkçe Öğretmeni Mutlu Kılavuz ise Türkçe sorularından birinin iki cevaplı olduğunu ve kesinlikle iptal edilmesi gerektiğini iddia etti.
Kılavuz'un iddiasına göre, yazım kuralları konusundan ayrı yazılması gereken 'ki' bağlacı bitişik ve yine aynı soruda bitişik yazılması gereken 'başkişi' kelimesi de ayrı yazılmış. Soruda hangi kelimenin yanlış yazıldığı soruluyor. Buna göre iki doğru cevabı olan bir soru olduğu için kesinlikle iptal edilmesi gereken bir soru.
YGS PUAN HESAPLAMA İÇİN TIKLAYIN
Diğer sorularla ilgili Fem Yayınları, Fen Bilimleri Dershanes ve Uğur Hazırlık Liseleri uzmanlarının YGS yorumları şöyle:
Türkçe: Soruları özensiz hazırlanmış ve gereksiz zorlukta. Dil bilgisi ile ilgili soru sayısında azalma, buna karşılık okuduğunu anlama ve yorumlama becerisini ölçen soruların sayısında artma var. Paragraf sorularının içeriği anlaşılmıyor. Önceki yıllarda olduğu gibi anlam bilgisi soruları ağırlıkta. Önceki yıllarda aynı metne bağlı iki ayrı soru sorma anlayışı 2015 YGS'de artarak (3 Soru) devam etti. Soruların uzunluğu ve yorumlama becerisi işleyişi Türkçe'yi belirleyici ders konumuna getirdi.
Matematik: Matematik soruları zaman alıcı ve uzun işlemliydi. Ayrıca soru kalıpları çok uzun, bir soru bir sayfayı kaplayabiliyor. Konu dağılımında sorun yok ancak öğrencilerin zorlandığı bir test olduğu rahatlıkla söylenebilir. Müfredat dışı soru çıkmadı. Doğru okumayı ve matematiksel yorum yapmayı gerektiren işleme dayalı sorulardan oluştu. Sözelciler bu sınavda hayli zorlandılar, eşit ağırlıklı öğrenciler için zaman alıcıydı. Sayısalcılar için de matematik testinde zekâya dayalı yorum sorularında zorlandılar. Matematik sorularında ALES'e yaklaşma söz konusu. Öğrenci gözüyle bakıldığında Matematik testi, LYS tarzı bir sınav gibi algılanabilir.
Geometri: Bilgiyi yorumlatan sorulardan oluşmakla birlikte önceki yıllara göre daha zor olduğu gözlendi. Ayrıca bu yıl sorularda şekiller renklendirilmiş. Öğrenciler hayli zorlandılar. 4 seçici 4 tüm öğrenciler için yapılabilir soru vardı.
Fizik: Soru dağılımı ÖSYM' nin açıkladığı 3 soruya ve sınava giren öğrencilerden aldığımız bilgilere göre geçen yıllara paralellik gösteriyor. Beklenmedik bir soru yok. Soruların zorluk derecesi ise kolay diyebileceğimiz nitelikte ve temel bilgileri denetleyen sorular. Sadece 4 tane seçici soru vardı.
Kimya: Bir sorudaki bilgiyle diğer sorudaki bilgi birbirine yakındı. Dolayısıyla bilgiye sahip aday soruları kolaylıkla cevaplayabilecekken bilgiye sahip olmayan aday aynı bilgiden dolayı birkaç soruda zorluk yaşayabilirdi. Yeterince çalışmış bir aday için sınav rahatlıkla yapılabilecek düzeydeydi.
Biyoloji: Önceki yıllara oranla biraz daha fazla bilgiye dayalı sorulardan oluşmuş biraz daha zorlayıcı bir sınavdı. Geçmiş yıllardaki soru kalıpları ile benzer ve müfredat ile uyumlu sorular çıktı. .
Tarih : Soruların zorluk derecesi ve konu dağılımları normal. Yorum ağırlıklı sorular çoğunlukta. Ancak bilgi gerektiren sorular da var. Öğrencilerin kavram bilgisini ve analiz gücünü birleştirerek öğrendiklerini yorumlamaları hedeflendi.
Coğrafya: Sorular müfredata uygun. 9. ve 10. sınıf müfredat ağırlıklı. Sorularda tartışmalı bir durum yok. Bilgiye dayalı olarak hazırlanmış. Konu dağılımı dengeli olmuş. Sürpriz soru yok.
Felsefe: Açıklanan soru sayısı yorum yapmak için yeterli değil. Açıklanmayan soruların müfredata uygun olup olmadığını bilmek imkansız.
Önce sınav, sonra maç
Öğrencilerin yorumlarına göre felsefe soruları zordu. Felsefe sorularında entelektüel bir dil kullanılmış. Genel olarak orta derece zorluğa sahip sınav. Açıklanan 35. soru, bilim felsefesinden sorulmuş. Orta zorlukta bir soru. Ancak soru kökü ile yanıtlar arasında ifade bakımından bir uyumsuzluk var. Öte yandan ''Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi'' sorularına alternatif olarak verilen 43.soru kolay bir soru olmakla birlikte, soru kökü (soru cümlesi) ile seçenekler arasında aynı uyumsuzluk var.