X İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
ARKADAŞINA GÖNDER Özgün Helikopter Projesi'nde CTS800 motoru
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz

Özgün Helikopter Projesi'nde CTS800 motoru

  • Giriş Tarihi: 17.6.2015 15:24 Güncelleme Tarihi: 17.6.2015 15:25
Özgün Helikopter Projesi'nde CTS800 motoru
Özgün Helikopter Projesi'nde CTS800 motoru

Özgün Helikopter Projesi kapsamında geliştirilen hafif sınıf helikopterlerde Rolls-Royce ve Honeywell ortaklığıyla geliştirilen LHTEC CTS800 motorları kullanılacak.

Savunma Sanayi Müsteşarlığı tarafından yürütülen ve ana yüklenicisinin Türk Havacılık ve Uzay Sanayi A.Ş (TUSAŞ) olduğu Özgün Helikopter Projesi kapsamında geliştirilen hafif sınıf helikopterlerde Rolls-Royce ve Honeywell ortaklığıyla geliştirilen Light Helicopter Turbine Engine Company (LHTEC) CTS800 motorları kullanılacak.

LHTEC'in açıklamasına göre TUSAŞ, Özgün Helikopter Projesi kapsamında üretilecek helikopterlere motor sağlamak üzere Rolls-Royce ve Honeywell International Inc.'in yüzde 50-50 ortaklığıyla kurulan LHTEC'i seçti.

TUSAŞ ve LHTEC yetkilileri Paris Havacılık Fuarı'nda mutabakat anlaşması imzaladı. Buna göre söz konusu kuruluşlar, helikopterlerde kullanılacak CTS800 motorlarına yönelik anlaşma için görüşmelere başladı.

Proje kapsamında geliştirilecek 5 ton ağırlığındaki çift motorlu özgün helikopterler, Avrupa Havacılık Emniyeti Ajansı'nın sertifikasyonundan geçerek Türk Silahlı Kuvvetleri'nin (TSK) kullanımına sunulacak.

Projede kullanılacak motorlar, Tam Donanımlı Bağımsız Dijital Motor Kontrol Ünitesi'nin (FADEC) ticari amaçla kullanılan versiyonuyla birlikte LHTEC'ın şu anda T129 ATAK helikopteri için ürettiği motorlarla aynı modelde olacak.

Açıklamada görüşlerine yer verilen LHTEC Genel Müdürü Daryl Mastin, anlaşmaya ilişkin yaptığı değerlendirmede, LHTEC ortaklığının arkasındaki tecrübenin, helikopter üreticilerinin CTS800 motorlarına duyulan güveninin ve ihtiyaç duyulan her an verecekleri desteğin teminatı olduğunu bildirdi.

CTS800'in 200 binden fazla uçuş saati, gelişen global filosu ile helikopter kullanıcılarına sağladığı hafif ve güçlü motor tasarımı ve düşük yakıt kullanımı sayesinde sınıfının tercih edilen motoru olduğunu aktaran Mastin, CTS800'nin dünya genelinde askeri helikopter üreticilerine düşük riskli ve uygun maliyetli motor çözümleri sunduğunu dile getirdi.

Özgül yakıt tüketimi ve güç/ağırlık oranı alanlarında sınıfının lideri olan CTS800 motoru, ABD Ordusu, Federal Havacılık Kurulu ve Avrupa Havacılık Emniyet Ajansı olmak üzere üç farklı kurum tarafından sertifikalandırıldı.

İngiltere Ordusu'nun Lynx Mk9a, Super Lynx 300 ve AW159 modellerinde kullanılmakta olan motorlar, Mk21A Lynx modelinin geliştirme programında değerlendirilmek üzere Brezilya Ordusu tarafından da tercih ediliyor.

CTS800, Japon ShinMaywa Us-2 arama ve kurtarma uçağının sınır tabaka olgularında kompresör görevini yaparak Sikorsky X2'ye güç veriyor