Dünyanın en iyi mühendislik projelerinden biri olan Avrasya Tüneli'nde, İstanbul Boğazı altındaki tünel açma çalışmaları dün tamamlandı. TBM diye adlandırılan makineyle 2 kıta deniz tabanı altında birleştirildi. Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın katılımıyla 19 Nisan 2014'te Asya yakasında başlayan kazı çalışmaları, Başbakan Ahmet Davutoğlu ve Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Feridun Bilgin'in de katıldığı törenle Avrupa yakasında sonlandırıldı. Tarihi ana tanıklık eden Başbakan Ahmet Davutoğlu, eşi Sare Davutoğlu ile projenin Çatladıkapı'daki Avrupa Şantiyesi'ne geldi. Burada yetkililerce karşılanan Davutoğlu'na çalışmalarla ilgili brifing verildi.
TELSİZLE TALİMAT VERDİ
Yerden 25 metre aşağıya son delme işleminin gerçekleştirilmesi için telsizle talimat veren Davutoğlu, brifing odasından, TBM ile deniz altında delinen tüneldeki kazı işleminin tamamlanmasını, Bakan Feridun Bilgin, İstanbul Valisi Vasip Şahin, eski Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Lütfi Elvan, İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş ve diğer yetkililerle izledi. TBM'nin kazı işlemini sonlandırmasının ardından Davutoğlu'nun "Sonuna gelindi. Görmek nasip oldu. Hep beraber alkışlayabiliriz" sözleri üzerine, Davutoğlu ve odada bulunanlar, kazı çalışmalarının tamamlanmasını alkışladı.
'PLANDAN 6 AY ÖNCE GEÇTİK'
İşçilerle telsizle görüştüğü esnada ikindi ezanı okunması üzerine Davutoğlu işçilere, "Hoşgeldiniz Avrupa'ya. Hayırlı bir yolculuğu ezanla bitiriyorsunuz. Ezan-ı Muhammedi ile geldiniz, hayırla tamamını da görürüz inşallah" diye konuştu. Ahmet Davutoğlu, İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş'ın kat edilen 3 bin 3440 metrenin sayısı kadar ihtiyaç sahipleri için kurban kesilmesini önerdiğini belirterek "Darısı 3 katlı tünelin başına" dedi. Projede çalışanlara emeklerinden dolayı teşekkür eden Davutoğlu, "Tarihi bir gün yaşıyoruz. Kıtaları birleştiren nesillerin torunları olarak sizlerle gurur duyuyoruz. Ferhat bir aşkla dağları delmişti, biz bir aşkla iki kıtayı birleştiriyoruz. Nesiller boyunca anlatılacak büyük bir destan yazdınız. Fatih'in karadan gemileri yürütmesinden sonra bu da tarihe geçecek. İnşallah kıyamete kadar bu eser de Mimar Sinan'ın eserleri gibi İstanbul'a büyük bir hizmet olarak kalsın" diye konuştu. Daha sonra çadırda işçilere seslenen Başbakan Davutoğlu, projenin İstanbullular'a hayırlı olmasını dileyerek, "Tüneli planlanandan 6 ay önce geçtik. Bu tünelle günde 130 bin araç yer altından çok kısa sürede geçecek" dedi. Davutoğlu konuşmasının ardından baret takarak kazı alanını ziyaret etti.
1.2 MİLYAR DOLARLIK YATIRIM
Avrasya Tüneli projesi, yap-işletdevret modeliyle yaklaşık 1 milyar 245 milyon dolarlık finansmanla gerçekleştiriliyor. Projenin tasarım ve inşaatını gerçekleştirecek olan ATAŞ, tünelin 24 yıl 5 ay süreyle işletmesini üstlenecek. İşletme süresinin tamamlanmasıyla da Avrasya Tüneli kamuya devredilecek.
Projenin bölümleri ise şöyle: Kısım 1 Avrupa Yakası Yol ve Kavşak Düzenlemesi 5.4 kilometrelik sahil yolu Kazlıçeşme'ye kadar 6 şeritten 8 şeride çıkarılıyor. Yaklaşık 1.5 kilometrelik kısım yer kotunun altına alınarak, kavşak düzenlemeleri ve yan yollar yapılıyor. Kısım 2 Boğaz Geçişi 5.4 kilometre... Kısım 3 Asya Yakası Yol ve Kavşak Düzenlemesi, D-100 karayolunun 3 bin 800 metrelik bölümünde yol ve kavşak düzenlemesi ile mevcut yol 6 şeritten 8 şeride çıkarılıyor.
Klasik madencilik yöntemi ile açılan karayolu tünellerinin de tamamlandığı proje kapsamında, yol ve sanat yapı çalışmaları sürüyor.
'TÜRKİYE İÇİNDE TARİHİ AN'
Çadırda
işçilere seslenen ve tebrik eden Başbakan "2 kıtayı aşkla birleştiriyoruz. Hem İstanbul için hem Türkiye için tarihi bir an. Marmaray'dan sonra Avrasya Tüneli'yle bir kez daha iki kıtayı birleştiriyoruz." dedi.
SIRA PROJELERDE DİĞER
Avrasya Tüneli'nin açılışının ardından gözler diğer dev projelere çevrildi. İşte o projeler:
3.HAVALİMANI:
Yıllık 150 milyon yolcu kapasitesi ile dünyanın en büyük havalimanı olarak inşa edilen projenin ihalesi, 3 Mayıs 2013'te 22 milyar 152 milyon euro ile Cumhuriyet tarihindeki en yüksek teklifiyle yapıldı. İlk etabının 29 Ekim 2017'de, tamamının 2018 yılında bitmesi planlanıyor.
3.KÖPRÜ:
Cumhuriyetin ilanının 92. yıldönümü olan 29 Ekim 2015'te hizmete açılması planlanıyor. Bittiğinde dünyanın en geniş, en uzun ve en yüksek asma köprüsü olacak.
İZMİT KÖRFEZ GEÇİŞİ KÖPRÜSÜ:
İstanbul-İzmir arasını 3.5 saate indirecek projenin temel atma töreni, 29 Ekim 2010'da gerçekleştirildi. Köprüde 252 metre yüksekliğindeki kulelerin montajı geçen yılın sonunda tamamlandı.
KANAL İSTANBUL:
Proje ile İstanbul Boğazı'ndaki gemi trafiğini rahatlatmak adına Karadeniz ile Marmara Denizi arasında yapay bir suyolu açılarak ikinci bir Boğaz oluşturulması planlanıyor. 27 Nisan 2011'de projeye ilişkin temel bilgiler açıklandı. Henüz yapımına başlanmayan projenin toplam maliyetinin 20 milyar lira olması bekleniyor.
100 DAKİKALIK YOL 15 DAKİKAYA İNECEK
Kazlıçeşme-Göztepe hattında hizmet verecek Avrasya Tüneli ile İstanbul'da trafiğin çok yoğun olduğu güzergâhta yolculuk süresi, ortalama 100 dakikadan 15 dakikaya kadar inecek. Proje tamamlanınca, sabah saatlerindeki trafik akışı Galata Köprüsü'ne kadar olan bölümde yüzde 28, köprüden sonra yüzde 17 azalacak. Galata ve Atatürk köprüleri üzerindeki trafik yüzde 7.1 oranında hafifleyecek. Günlük ortalama 80 bin aracın kullanacağı tüneli, 2023'te günlük 130 bin, yıllık da 47 milyon araç kullanacak.
Karbondioksit emisyonlarını günde yaklaşık 250 ton yılda ise yaklaşık 92 bin ton düşürecek. Yakıt tasarrufu sağlanacak. Sadece araç geçiş ücreti alınacak olan Avrasya Tüneli'nde yolcular için ekstra bir ödeme yapılmayacak.
2 katlı Avrasya Tüneli, sis, buzlanma gibi olumsuz hava koşullarında da kesintisiz yolculuk sağlayacak. Deprem ve tsunamiden etkilenmeyecek tünel, gerektiğinde sığınak olarak da kullanılabilecek.
Ağustos 2017'de hizmete girmesi planlanan projenin bitiş tarihi, Başbakan Davutoğlu ve eski Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Lütfi Elvan'ın 13 Eylül 2014'te proje alanına yaptıkları ziyaret sırasında Aralık 2016'ya çekilmişti.
14.6 kilometrelik 3 bölümden oluşan projenin en önemli aşamasını 3.4 kilometre uzunluğundaki Boğaz geçişi oluşturuyor.
Tünel açma makinesi, bentonit bulamacı kullanan tünel açma makineleri içinde 11 bar değerindeki işletme basıncıyla dünyada 2'nci sırada olup 13.7 metre kazı çapı ile de dünyada 6'ncı sırada yer alıyor. TBM'nin güzergâhı üzerinde hem deniz çökelleri hem de değişik basınç dayanımlarına sahip kaya birimleri yer alıyor. Bu sebeple Avrasya Tüneli Projesi, teknik özellikleri bakımından dünyanın sayılı mühendislik projelerinden biri sayılıyor.
AVRUPA'DA ÖDÜL ALAN PROJE...
2
bin 124 çalışanın görev yaptığı ve 250 iş makinesi kullanılan proje yüksek standartları nedeniyle, Avrupa İmar ve Kalkınma Bankası'nın (EBRD) "En İyi Çevresel ve Sosyal Uygulama Ödülü"ne layık görüldü.