X İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
ARKADAŞINA GÖNDER ERCAN ATALAT: Yeni sezona hazırlık
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz

ERCAN ATALAT: Yeni sezona hazırlık

  • Giriş Tarihi: 9.7.2013

Bedensel ve psikolojik gücün, teknik ve taktik becerilerin fizyolojik ve psikolojik yüklenmelerle düzeltilmesi ve en üst düzeye getirilmesi amacına yönelik uzun süreli bir eğitim sürecine 'sezon öncesi hazırlık dönemi' denir. Sporcuların performanslarını artırma isteği yıllardır bilim adamlarının ve antrenörlerin en önemli uğraşı alanı olmuştur. Sportif başarının temelini oluşturan unsurlardan en önemlisi bilimsel verilere dayalı genel ve branşa özgü modern antrenman planlanması ve uygulamalarının kullanılmasıdır. Sezon öncesi değerlendirmeler sporcuların olası sağlık sorunlarını belirlemek ve fiziksel durumlarını ayrıntılı bir şekilde ortaya koymak açısından önemlidir. Bu tür değerlendirmeler sporcunun bir önceki sezondan risk taşıyan sağlık sorunlarını ve ölü sezon zamanında geçirmiş olduğu rahatsızlıkları ile fiziksel altyapılarını düzeltmek açısından çok önemlidir. Tüm spor dallarında uzun ve kısa süreli amaçlara ulaşabilmek için iyi organize edilmiş sezon öncesi antrenman planlaması gerekir. Bu doğrultudaki antrenman planlamasının amacı sporcunun sezon boyunca müsabaka esnasında en iyi performansı ortaya koymasını sağlamak ve performans yeteneğini geliştirmektir. Her spor türünün kendine özgü performans ön koşulları ve hazırlığı vardır. Bir sezon boyu devam eden lig-kupa-Avrupa maçları gibi organizasyonlar sporcular üzerinde fizyolojik ve psikolojik baskı yaratmaktadır. Bu baskıyı taşıyabilmek için doğru antrenman planlaması ve uygulaması yapılmalıdır. Tüm spor türlerinde sezon öncesi antrenman genel kondisyon + branşa özgü teknik ve taktik şeklinde planlanmalıdır. Spor türüne özgü performansı etkileyen teknik-taktik ve kondisyondan her biri karşılaşmanın özelliğine göre başarı ve başarısızlıkta önemli rol oynamaktadır. Özellikle kondisyon sportif performansta %50 civarında önemlidir. Fiziksel uygunluğu yeterli olmayan sporcuda yorgunluk ortaya çıkar, koordinasyonu bozulur teknik kapasitesi düşer ve yapılması gereken hareketi yapamaz. Sezon öncesi hazırlık döneminde günlük 3500-4000 kalorilik diyet programı uygulanmalı ve bu diyetin %60'ını karbonhidratlar oluşturmalıdır. Sezon öncesi sporcularda ayrıntılı bir biçimde kas-iskelet ve kalp dolaşım sistemi muayeneleri yapılmalı bütün sistem muayenelerine ilaveten kan analizleri yapılmalıdır. Yapılan spor türüne özgü genel dayanıklılık ve vücut yapısının belirlenmesi ile ilgili testlerin yapılması gerekir. Aerobik- anaerobik test- Kas kuvveti testi- vücut yağ oranı belirleme testi gibi testler her sporcuya yapılmalıdır. Bu testler ile sporcunun branşına ve düzeyine uygun özellikleri temel alınarak fiziksel eksikliklerini belirleme ve yerine koyma antrenmanları planlanmalıdır. Sporcudaki fiziksel eksikliklerin sporcunun yaralanma riskini artırdığı ve performansını olumsuz yönde etkilediği unutulmamalıdır.

kalan karakter 1000

ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir. Yazılan yorumlardan SABAH veya sabah.com.tr hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.