X İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
ARKADAŞINA GÖNDER ERCAN ATALAY: Beslenme ve performans
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz

ERCAN ATALAY: Beslenme ve performans

  • Giriş Tarihi: 27.1.2015

Tüm spor branşlarında üst düzey başarı elde etmek için fiziksel kapasitenin de üst düzeyde olması gerekir. Bir sporcu genetik kapasite yönünden yeterli olsa bile iyi beslenmediği takdirde başarılı olması mümkün değildir. Ağır fiziksel aktivite yapan tüm sporculara özellikle kış aylarında normal insandan daha fazla karbonhidrat ve protein gereksinimi doğar, bu gereksinim yapılan aktivitenin şekli, yoğunluğu ve iklim şartlarına göre değişiklik gösterir. Örneğin 1 saatlik bir basketbol aktivitesi erkek bir sporcuda 700-800 kalori tüketimine neden olur. Herhangi bir sportif aktivite sonucu öncelikli olarak harcanan enerjinin yerine konması gerekir. Enerji deposunu iyi kontrol edemeyen bir sporcu istediği performansı gösteremeyecektir. Karbonhidrat depolarının boşalması sporcuda sakatlanma riskini artıracaktır. Bir sporcu günlük beslenmesinin %60-65'ini karbonhidratlardan, %15-25'ini proteinlerden, %15-20'sini yağ içerikli besinlerden sağlar. Özellikle kış aylarında ağır sportif bir aktiviteden önce karbonhidrat içerikli beslenmek gerekir. Elit bir sporcu iyi planlanmış bir beslenme programına göre sportif aktiviteden 3-4 saat önce yağ protein ve liften fakir karbonhidrattan zengin (patates, beyaz ekmek, beyaz peynir, pirinç, mısır, muz vs.) beslenmeli ki performansta ciddi anlamda artış olsun. Maç veya antrenman sonrası boşalan enerji depolarının üç saat içerisinde yerine konması gerekir. Buna göre örneğin futbolcuların maç sonu gece kluplerinde sabahlaması boşalan enerji depolarını doldurmaktan ziyade vücudu daha fazla zorlamaktadır. Başarısızlık sebeplerini bu tür beslenme bozukluklarında da aramak gerekir.

kalan karakter 1000

ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir. Yazılan yorumlardan SABAH veya sabah.com.tr hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.