Patates fiyatlarındaki yüzde 56'lık artışın iki önemli neden olduğunu açıklayan TMMOB Ziraat Mühendisleri Odası Adana Şube Başkanı Semih Kandemir, üreticinin kar marjının çok düşük olmasına karşın patatesi tüketiciye ulaştıran son satıcının yüksek kâr elde ettiğini söyledi. Asıl sorgulanması gereken noktanın burası olduğunu vurgulayan Kandemir, "Ekonomi kurmayları patatesteki fiyat artışını tarımda değil, satışın yapıldığı son noktada araştırmalıdır" dedi.
PATATES ÜRETİMİ AZALDI
Patates üretiminde temel girdilerde 2002 yılından bu yana 4 kat artış olduğunu belirten Kandemir, "Girdi fiyatlarındaki artıştan dolayı 5 milyon tonluk üretimimiz 3.9 milyon tona gerilemiştir. Adana'da 2011'de 70 bin dekarlık alanda patates ekimi yapılırken gerek girdilerdeki artış gerekse tüketiciye ulaşıncaya kadar ki organizasyonda hak ettiği payı alamayışından dolayı patates üretimi çok ciddi bir zarar uğramıştır" diye konuştu.
YÜKSEK KAR MARJI
Çukurova'da patates üretiminin yarı yarıya azaldığına dikkat çeken Kandemir şunları söyledi: "13 Mayıs itibariyle tarladan 1.8 liraya satılan patates perakende satış noktalarında vatandaşa 4.66 liradan satılmaktadır. Şimdi burada sorgulanması gereken 1.8 ile 4.66 arasındaki fark kimin cebine giriyor. Üretici kendisine 1.3- 1.4 liraya mal olan patatesi düşük bir kar marjıyla 1.8 liraya satıyor. Son satıcı ise 2.5 liraya alıp 5 liraya ulaşan fiyatlarla satıyor. Asıl kazanan bunlardır"