Çelik kontstrüksiyonlu çadırda 2003 yılında fuarcılık serüvenine başlayan Adana, 2006'dan itibaren modern fuar alanında TÜYAP'ın tekeline girdikten sonra her yıl geriye gidiyor. Hisselerinin yüzde 80'i Büyükşehir Belediyesi'nde bulunan Çukurova Fuarcılık A.Ş.'ye ait (ÇUFAŞ) Uluslararası Adana Fuar ve Kongre Merkezi'nde düzenlenen fuar sayısı dibe vurdu. Katılımcı ve ziyaretçi yetersizliği ise en büyük sorun olarak giderek büyüyor. Şu ana kadar sadece Ocak ve Şubat aylarında fuar yapan TÜYAP, yılın ikinci yarısında da Ekim ve Kasım aylarının dışında organizasyon yapamıyor.
FUAR FİKRİ 2002'DE DOĞDU
Adana'nın fuarcılık tarihi 10 Mayıs 1924'te düzenlenen Beynelminel Ziraat Fuarı ile başladı. Ardından yaklaşık 80 yıllık bir ara verildi. 2002'de Adana Ticaret Odası'nın (ATO) o dönemde Başkan Vekili olan Halil Avcı, büyük çaplı bir fuar düzenlenmesi fikrini ortaya attı. ATO, bu fikri hayata geçirmek için Valilik ve Büyükşehir Belediyesi ile diğer oda ve borsaların da desteğini aldı. Kurumların işbirliğiyle, 3 trilyon (3 milyon) lira sermayeli Çukurova Fuarcılık A.Ş. (ÇUFAŞ) kuruldu ve 100. Yıl Mahallesi'nde göle nazır 80 bin metrekarelik saha, fuar alanı olarak belirlendi.
İLK FUARI ERDOĞAN AÇMIŞTI
6 Ekim 2003'te, çelik kontstrüksiyonlu çadırda, Start Fuarcılık tarafından 1'inci Çukurova Ticaret ve Sanayi Fuarı düzenlendi. İlk fuarın açılışına o dönem Başbakan olan Recep Tayyip Erdoğan da katılarak organizasyonun gücünü artırdı, Tarkan konseri fuarın geniş kitlelerin de ilgisini çekmesini sağladı. 7 gün süren fuarda 321 firma ve kuruluşun stantlarını, 600 bin kişi ziyaret etti. 2006'da 12 milyon lira harcanarak 10 bin 800 metrekare kapalı alana sahip yeni ve modern fuar alanı inşa edildi.
'10 FUAR' İÇİN KELİME OYUNU
Uluslararası Adana Fuar ve Kongre Merkezi, 2006'dan itibaren TÜYAP Fuarcılık'a, yılda en az 10 fuar düzenlemesi şartıyla kiralanmaya başlandı. Ancak TÜYAP, "gıdagıda teknolojileri- ambalaj" fuarları, aynı şekilde "inşaat-belediye ihtiyaçları- ısıtma soğutma-havalandırma" fuarları veya "tarım-sera ve bahçe" fuarlarını aynı gün aynı alanda düzenlediğini ilan ederken, gerçekte bunları fiilen tek holde ve tek fuar olarak düzenledi. Böylece "Kentte her yıl 10 büyük fuar olacak" hayali suya düştü.
KATILIMDA HAYAL KIRIKLIĞI
En büyük hayal kırıklığı ise katılım ve ziyaretçi konusunda yaşandı. Otomotiv, tarım ve kitap fuarlarının dışındaki organizasyonlarda TÜYAP, stantları 'dolu' gösterebilmek için, belediyeler, kamu kurumları, dernekler ve vakıflara bile ücretsiz ya da düşük ücretlerle stant vermek zorunda kaldı. Birçok fuara, ancak oda başkanlarının ricacı olmasıyla firmaları razı ederek katılımcı bulabilen TÜYAP, yurt dışı ve yurt içinde getirilecek ziyaretçi konusunda da tatmin edemedi. Fuara getirilen ziyaretçi profili, 'profesyonel' alıcılardan çok, 'ücretsiz turistik geziye gelen' insanlardan oluştu.
2015 FİYASKOSU
Adana fuarcılığı, bu yıl kelimenin tam anlamıyla fiyasko yaşıyor. Ocak ve Şubat aylarında Kitap Fuarı ile 4 ayrı fuarı aynı gün düzenliyormuş gibi İnşaat Fuarı'nı gerçekleştiren TÜYAP, yılın ikinci yarısında ise sadece Ekim ve Kasım aylarında Gıda, Mobilya ve Tarım fuarları düzenleyecek. Ancak fuar takviminde TÜYAP, yine aynı yöntemi uygulayarak Ambalaj, İdeal Ev ve Sera-Bahçe fuarlarını aynı günlerde düzenliyormuş gibi gösteriyor. Böylece 2015 yılında fiilen 4 ayda 5 fuar düzenleyen TÜYAP, kağıt üzerinde bunu 11 fuar diye gösteriyor.
YENİ SÖZLEŞME FIRSAT OLMALI
Adana fuarcılığı için umutlar iyice azalırken, sektörün deneyimli isimleri ve Adanalı işadamları, TÜYAP'ın, tekel olduğu diğer birçok yerde olduğu gibi Çukurova'da da beklentileri karşılayamadığını belirtiyor. İş dünyası, Ağustos ayına kadar yenilenecek kiralama sözleşmesinin, Adana fuarcılığı için yeni bir fırsat olduğunu vurguluyor. İşadamları, "TÜYAP'la bu iş olmuyor. Adana, fuarcılıkta 9 yıldır kan kaybediyor. Yeni kira döneminde bu sorun çözülmeli" diyor.