Şirketlerin en yüksek maliyet kalemi işgücü. Dolayısıyla çalışana verilen maaş ve yan haklar karşılığında en yüksek verimi almak şirketlerin en önemli İK stratejileri arasında. Bunun için bütçeler de sonsuz. Parasal ödüller ve ikramiyeler gibi teşviklerin yanı sıra her türlü sosyal etkinlik, eğitici faaliyet, tatil önerisi çalışanın ayağına seriliyor.
ÜRETKENLİK KAYBINA İLAÇ
Ancak yapılan araştırmalar gösteriyor ki çalışan verimliliğini artıran en güçlü koz 'takdir' mekanizması. Canon tarafından Avrupa'nın 18 ülkesinde gerçekleştirilen araştırmaya göre parasal ödüller ve ikramiyeler çalışanların yüzde 80'inin verimli olmasını etkilerken yüzde 85'i, verimliliklerini takdirin artırdığını söylüyor. Yani çalışanlar yöneticilerine değerinin anlaşılması ve takdir edilmelerinin, para ve finansal teşviklerden daha önemli olduğunu anlatıyor. Biraz takdir ve övgü, üretkenlik kayıplarına ilaç gibi gelirken hem bağlılığı artırıyor hem de mutluluğu. TINYpulse'un 500 kurumdan 200 bin çalışan ile yaptığı çalışmaya göre samimiyet de verimliliği artırıyor. Yani takdirin de samimisi makbul. Bersin and Associates'in araştırmasına göre ise yapılan işlerin fark edildiği şirketlerde çalışan bağlılığı, verimlilik ve müşteri hizmetleri yüzde 14 daha iyi oluyor. Katılımcıların yüzde 70'i senede sadece bir kez çabalarının fark edildiğini dile getiriyor.
YÖNETİCİDE ŞIMARTIRIM KORKUSU VAR
Türkiye'de
patronlarda çalışanları şımartmama anlayışı hakim. Bu yüzden takdir sadece başarı üzerine veriliyor. Motivasyon için takdir kullanılan bir yöntem değil. Harzburger modelinde "sözü edilmeyen takdir, verilmeyen ikramiyedir" deniyor. Dolayısıyla paradan önce samimi bir takdir pek çok şeyin kapısını aralıyor.