X İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
ARKADAŞINA GÖNDER Çin'den Türkiye'ye sanat yağacak
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz

Çin'den Türkiye'ye sanat yağacak

  • Giriş Tarihi: 30.9.2014 17:57

Geçtiğimiz günlerde son bulan ve yeni bir ziyaretçi rekoru kıran Artinternational'in bu yıl çok önemli bir konuğu vardı. Dünyaca ünlü küratör Pearl Lam, gene kendisi kadar ünlü sanatçıları ve eserleriyle fuardaydı. Kendisiyle kısa bir söyleşi imkanı bulduk.

-Ülkemize tekrar hoş geldiniz... Artinternational İstanbul'a katılan 60 sanat galerisinden birisiniz. Yerli yabancı çok önemli isimler var. Siz ve sanatçılarınız nasıl bir farkla yer aldınız?

-Çin'le Türkiye arasında çok ciddi bir bağlılık var. Gerçi Latin sanatı da mevcut ama özellikle Çin sanatını anlatıyoruz. Sanat bir gelenek görenek. Ülkeyi gösteren bir şey.

-Sözünü ettiğiniz bu bağı kendi sanat dünyanızda nasıl dile getirirsiniz?


-İpek yolu özellikle. Tarihe baktığımız zaman İpek Yolu'ndan dolayı çok ciddi bir bağ var. Ben bizim taraftaki kültürü yaşadığım için Türkiye'yle aramızda sıkı bir bağ olduğunu düşünüyorum. Hal böyle olunca da bu birlikteliği yatırımla taçlandırmayı düşünüyorum.

İşte Pearl Lam'in galerisinden Türkiye'de çalışmalarını sergileyen sanatçılar:

Joana Vasconcelos;

Retro bilgisayar oyunu benzeri, el yapımı parlak renkli çinilerle kaplı, soyut bir heykel sunuyor. Eserin katı yapısı, el işi tığ örgülerle ve kumaş parçalarıyla yumuşatılarak çarpıcı bir görselliğe ulaşılıyor. Ve sanatçıya göre; kadının rolü konusundaki geleneksel görüşlere karşı mücadele verilirken, diğer yanda teknolojinin rolü ve tüketicinin kültür olarak istikrarsızlaştırılması eleştirel bir bakış açısıyla ele alınıyor. Ve bu kavram çağdaş toplumun referansları ile yan yana konuyor.

Joana Vasconcelos Portekizli bir ailenin çocuğu olarak 1971'de Pari'te doğdu. Bu gün Lizbon'da yaşıyor. Eserleri arasında en göze batanı, 25.000 tampondan oluşan 5 metre yüksekliğindeki avize. Bu eser 2005 yılında Venedik Bienali'nde sergilendi. Kariyeri Château de Versailles sergisinden sonra giderek yükseldi ve uluslararası bir üne sahip oldu. Bugün 'en genç ilk kadın sanatçı' olarak anılır. 2012 yılında, Palacio Nacional da Ajuda, 2013 Lizbon Trafaria Praia, 55. Venedik Bienali, yine 2013'de Portekiz Pavyonu, Manchester Sanat Galerisi, 2014 'de Time Machine'de sergiler açtı.

Zhu Jinshi:

Çinli soyut sanatçılarının önde gelen isimlerinden biridir. Jinshi 80'lerin 'realist ressam' hareketine de önderlik etmiş bir sanatçıdır. Bu gün daha çok ağır, kaplama yüzeylerden oluşan eserleriyle bilinir. Boya, kalın tabakalar halinde tuvali kaplar. Örneğin Grosslands (Çayır) ismini verdiği eseri bu tekniğin en belirleyici örneğidir. Zhu Jinshi'nin bireyselleştirdiği görsel dili yine Batı ile Çin boyama geleneklerinin birleşimidir. Sanatçının, Çin ve Avrupa felsefesinden hayli etkilendiği görülür. Bunların başında Elmas Sutra, yanı sıra modern çizgisiyle Michel Foucault'nun teorileri gelir. Eserlerinde yansıttığı 'boşluk' ve 'bilgeliğin' yan yana kullanılması bu geleneğin devamıdır.

Zhu Jinshi 1954 yılında Pekin'de doğdu. Sanatına 1970'lerin sonlarına doğru soyut resimle başladı. Kültür Devrimi'nden sonra düzenlenen ilk avant-garde sanat sergisi olan Yıldızlar grup sergisine katıldı. Bunların tümü soyut tasarımlardı. 1980'lerin ortalarında Almanya'ya taşındı ve Pekin'de arkasında bıraktığı efsanevi yaşamları resmetti. Jinshi böylece başka bir ülkeye sanatı ve kültürüne bir anlamda damgasını vurmuş oldu. Jinshi bu gün abstract tarzın en önemli temsilcilerinden biridir. 1980'lerden bu yana çok sayıdaki kişisel ve karma sergilere katılmıştır. Bunlardan bazıları; (2013) Hong Kong Pearl Lam Galleries'deki Paint Gerçeği; (2012) Los Angeles Blum Çin Çağdaş Soyut sanatı, Hong Kong Pearl Lam Galleries 'açılış gösterisi' en önemlileridir.

Su Xiaobai:

'Buzul Gölü' ve 'Bozulmamışlık' isimli eserlerinde görüldüğü gibi yağ, cila, keten ve ahşabı katmanlama tekniği ile ve müthiş bir ustalıkla kullanır.

Çin'in geleneksel kültürüne sadık kalmakla beraber, form ve malzeme açısından Batı modernizminden de etkilenmiştir. Xiaobai için 'boya dilini eski antik tekniğiyle kullanmayı yeniden keşfediyor' denebilir. Onun soyut resimlerinde bir heykel kalitesini verecek zarif yüzeylere rastlayabilirsiniz. Örneğin, 'Qin Yufen'de mürekkep çizimine, 'Renklerin uçuşu'nda kağıt üzerindeki renk patlamalarına şahit olabilirsiniz. Bu güçlü fırça darbeleri sanatçının Taocu ilkesine sadık kalarak, adeta insanlık ve doğanın iç içe yolcuğunu anlatır.

Su xiaobai Wuhan'da, 1949 yılında doğdu. 1965 yılında Wuhan Sanat ve El Sanatlarında' okudu. 1985'te Pekin'de Güzel Sanatlar Merkez Akademisi'nde yağlıboya eğitimi aldı.1987 yılında, Düsseldorf Kunstakademie'de okumak için bir burs kazandı. Onun bu yolculuğu sırasında kişisel deneyim kazandığı ve soyut sembolleri bol zengin bir dil geliştirdiğini görüyoruz. 1990'larda, çalışmaları giderek daha az figüratif oldu ve 2003 yılında Çin'e döndükten sonra, gittikçe renk, şekil ve yüzey temel özelliklerine odaklandı.

Son dönem solo sergileri Paris ve Resim Almine Rech de gerçekleşti. Su Xiaobai, Pearl Lam Galleries, Paul Moorhouse, Londra'daki Ulusal Portre Galerisi'nde eserlerini sundu.

Li Tianbing:

Genç kuşak çağdaş Çinli sanatçıların önde gelen ressamlarından biri olarak kabul edilir. Eserlerinin temlinde eski kuşak Zhang Huan ve Yan Pei Ming'in etkileri görülür. Li geçmişten bu güne Çinli çocukların hayatlarını araştırır. Özellikle de ülkesinin tek çocuk politikasını eleştirmekte ve bu isyanını tablolarında dramatik renklerle ama eşsiz ve kışkırtıcı bir yorumla betimlemektedir. Yarı-biyografik resimlerinde Li, tek renkli kullanmakta ve hayali arkadaşlarını da kendi portresinin yanına eklemektedir.

Li Tianbing, Çin'in güney eyaleti Guilin'de 1974 yılında doğdu. 22 yaşında Paris'e okumak için taşındı. Bu okul; görsel, kültürel ve tarihsel kaynakların zenginliği ile çevrili Ecole Nationale des Beaux Arts'tı. Li burada kendi kültürel kökenlerini ifade etmek için, kendi dilini de geliştirdi.

Son kşisel sergileri; Stephen Friedman Gallery, Londra, 2012 de dahil; Hong Kong Sanat Merkezi, Hong Kong Demetrio, Paparoni Küratörlüğünde 'Varlığın bir bahane', A Game; 'Çocukluk Fantezi', şimdi de Pearl Lam Galeri Şangay, 2010'da Contrasts, L & M Sanat Galerisi, New York ve diğerleri...

Kimiyo Mishima:

Küreselleşmiş dünyanın tüketici ürünlerini sembolleştirerek eserlerini oluşturuyor. Kullandığı malzeme genellikle seramik oluyor. Sanatçının 2014'de 'baskı resimler' ve seramikle yaptığı 'Kutu Coca Cola' ve 'Kutu Postpak' İstanbul'da sergilenecek eserleri arasında. Baskı resimleri oluşturan malzemeler ise; gazeteler, gıda ambalajları, içecek kutu yığınları gibi kullanıp attığımız sıradan gündelik öğeler. Mishima bu dokunsal parçaları kuru bir mizahla birleştirerek yaşadığımız dar ve kırılgan ortama gönderme yapıyor. Bu yönde bilinen en önemli eseri ise, 1970 yılında yine seramikle yüzeyden oluşan ve üzerinde New York Times'ın bir sayfasının da bulunduğu eseri.

Kimiyo Mishima, 1932'de Japonya'da doğdu. Sanatına 1950'lerde başladı.

Çalışmaları, Shiragaki Seramik Kültür Park, Shiga, Japonya'da Sanat Heyecan ve Seramik dahil olmak üzere uluslararası sergilerdir. Yükselen Sesler-Çağdaş Japon Kadınları, Samuel H. Harn Müzesi Seramik Sanatçıları (2011) ve Toji Avant Garde ve Gelenek de la Ceramique Japonaise, Musée National de Ceramique- Sevr Fransa diğer sergileridir. Bir retrospektif sergi de, kariyerine ilk kez odaklanarak oluşturduğu Yamaki Güzel Sanatlar fuarıda gerçekleşmiştir.

Yinka Shonibare:

Oyuncak Boyama tekniği gibi görünün ama son derece iddialı görsel yapıtlara imza atan bir sanatçı. Sergide yer alacak eseri; yıldızlı bir galaksinin ışınlarını anımsatacak şekilde, özellikle kırmızı ve kahverenginin altın tonlarının kullanıldığı 27 yuvarlak tuvalden oluşan bir tasarım. Shonibare, emek, güç ve zenginlik ile günümüz ilişkilerini yorumlayarak, adeta sömürgecilik ve sömürgecilik sonrası sistemi keşfe devam ediyor.

Yinka Shonibare MBE (RA), Londra'da doğdu ve üç yaşındayken Lagos, Nijerya'ya taşındı. 'Genç İngiliz Sanatçılar neslinin' bir parçası olarak Central Saint Martins College'den mezun oldu. Byam Shaw College'de eğitim aldı. Ve eğitimine devam etmek için Goldsmiths College'da, Güzel Sanatlar okumak için Londra'ya döndü . Londra'da East End çalıştı.

Shonibare de geçtiğimiz on yılı, küreselleşme sorunlarına, sömürgecilik ve ırk-sınıf ayrımcılığı üzerine yoğunlaşarak geçirdi. Bu konuda medyayı geniş anlamda kullandı. Shonibare 2004 yılında Turner Ödülüne adayı oldu ve 'İngiliz İmparatorluğu'nun Most Excellent Order' nişanını aldı. Kuşkusuz bu ödül, onun mesleki başarısına büyük bir katkı sağlamıştır. Sanatçı, Venedik Bienali dahil pek çok uluslararası müzelerde ve sergide yer almıştır.

Carlos Rolón Dzine:

Kültürel kimliğine ilişkin konularda yaptığı sorgulama sonucunda ulaştığı bilgiler doğrultusunda yaptığı önemli iki eseriyle sergiye katılıyor. Rolón, gündelik nesneler, onların maddi değerinin ötesinde kültürel önemlerinin olduğunu kabul eden bir dünya yaratıyor.

Chicago'da bir Porto Rikolu olarak doğan sanatçı bu ikilemi bir anlamda eserlerine de yansıtıyor. Bu yüzden melankolik, coşkulu ve aşırı bir kimlik arayışını bu iki yapıtta izleyebilirsiniz. Tabii sanat tarihi, popüler kültür, folklor, inanç ve neo-barok gibi öğelerin eşsiz bir görünüm ile birlikte sunulduğunu da.

Carlos Rolón Dzine 1970 yılında Chicago'da doğdu. Bu gün Illinois'de yaşıyor. Sanatçı, Dallas Çağdaş ve Dallas solo sergilerine katıldı. Miami Bass Museum; Çağdaş Sanat, Gateshead, İngiltere için Baltık Merkezi; Museo de Arte de Porto Riko, San Juan, Porto Riko; Cam Çağdaş Sanat Müzesi, St Louis ve 2007 yılında 52.Venedik Bienali'nde Ukrayna'yı temsil etti. Sanatçı, Resim ve Heykelde Joan Mitchell Vakfı ödülünün de sahibi.

Ben Quilty:

Sergiye Paris'te ikamet ettiği sırasında oluşturduğu iki eserle katılıyor. Bunlar 'kavram ve tehlikeli yaşam' arkasındaki ilintiden çıkardığı ilhamla yapılmış, 'Jim Morrison Grave' ve 'Oscar Wilde is buried here.

Quiltnin bakış açısını, Grotesk tarzda alışılmamış nesneler oluşturur. Eserlerinde kalın ve zengin dokular ve zıtlıkların bütünü ortaya çıkar. Bu bir anlamda sanatçının dipsiz dünyasına izleyiciyi çekmektir. Yüksek kontrastlı renkler ile tuvalin geniş alanlarında oluşturduğu bu kalın doku bıçak darbelerini gizlemez.

Ben Quilty, 1973 yılında Sydney'de doğup büyüdü. Gençliği uyuşturucu ve alkol yüzünden yıkıcı bir dönem geçirdi. Ama sonra 2000 yılında Holden Torana şehrinde yaptığı resimleriyle katıldığı sergilerle sesini duyurdu. 2009'da Jimmy Barnes için yaptığı çalışmayla 'Doug Moran Portre Ödülünü', 2011 yılında Margaret Olley portresi ile 'Archibald Ödülü'nü kazandı. 2014'de Saatchi Gallery, Londra solo sergisini açtı. 'Prudential Göz Ödülünü' kazandı.

Qin Yufen:

1959'da Shandong Eyaleti'nde doğdu. 1970'lerin sonlarında soyut eserler oluşturmaya başladı. Sanatçı, Pekin, Tokyo ve Berlin'de kişisel sergiler düzenledi. Sol El Sağ El dahil olmak üzere birçok grup sergilerine katıldı. Çağdaş Sanat (2003), Pekin A Çin-Alman Sergisi;Duvar: Çağdaş Çin Sanatı (2005) yeniden şekillendirilmesi, New York; İlk Bugünün Dökümanları (2007) Enerji: Ruh, Beden, Malzeme (2007), Pekin Sanat Müzesi ve Wu Ming, Form Biçimsizdir sergisi, Çin Çağdaş Soyut Sanat (2011), Zıtlıklar Galeri (Bu gün de Pearl Lam Gallerie Şanghay sergisi.

kalan karakter 1000

ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir. Yazılan yorumlardan SABAH veya sabah.com.tr hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.