X İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
ARKADAŞINA GÖNDER Bildiğimiz 'Küheylan'a teknolojik yorum
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz

Bildiğimiz 'Küheylan'a teknolojik yorum

  • Giriş Tarihi: 19.3.2016
Bildiğimiz 'Küheylan'a teknolojik yorum
Bildiğimiz 'Küheylan'a teknolojik yorum

Tiyatro dünyasının en çekici metinlerinden biri olan 'Küheylan', farklı bir yorumla yeniden sahneleniyor. Oyunda kullanılan 3 boyutlu animasyon ve 10x5 metre büyüklüğünde dev perdeye yansıtılan video, seyirciyi içine alıyor

Oscar ödüllü senarist Peter Shaffer'ın efsanevi oyunu 'Küheylan', tiyatro dünyası için cazibesini sürdürüyor. Oyun, sahnelenmesi açısından teknik olarak zorlasa da güçlü metiniyle hâlâ tiyatrocuların gözdesi. İlk kez 1973 yılında Londra'da sahnelenen, ülkemizde de 1974 yılında Cüneyt Gökçer rejisiyle seyirciyle buluşan 'Küheylan', halen Mehmet Ali Erbil'in tiyatro tarihine geçtiği unutulmaz bir performans gösterdiği oyun olarak hatırlanıyor. Ülkemizde defalarca sahnelenen bu oyun, Müstesna Tiyatro tarafından yeni bir yorumla izleyicinin beğenisine sunuldu. 'Küheylan'; bakıcılığını yaptığı altı atın gözünü oyan sorunlu 'Alan Strang' karakteri üzerinden inanç, adalet, keder gibi duyguları irdeliyor. Cinselliği keşfederken ergenlik çağı bunalımına giren, kızlardan çekinen sorunlu 'Alan'; yaptığı vahşetten sonra tüm halkın nefretini kazanınca, mahkeme kendisini tedavi etmesi için tecrübeli psikiyatr 'Martin Dysart'ı görevlendiriyor. 'Dr. Dysart', psikanaliz yöntemiyle iyileştirerek onu normal hale getirmeye çalışıyor. Doktor, "Bir doktor, tutkuyu yok edebilir ama bir tutkuyu asla yaratamaz" diyerek 'Alan'ın bu vahşeti neden yaptığını çözmeye çalışıyor. Oyun boyunca 'Ala' ile 'Dysart'ın tutkulu çatışmasını ve birbirlerini tedavi etme sürecini izliyor seyirci. Yönetmen Uygar Özçelik, teknolojinin nimetlerinden yararlanıp bambaşka bir 'Küheylan' yorumu ortaya çıkarmış. Normalde diğer versiyonlarda oyuncuların kostüm veya maskeyle canlandırdıkları atlar, burada 3D animasyon teknolojisinden faydalanılarak sahnede gerçek at varmış hissiyle yansıtılmış. Türkiye'de ilk kez yapılan bu uygulama sorunsuz işliyor. Seyirci memnuniyeti ve ilgisini artırmak için klasik tiyatro sahnelerinden farklı olarak kullanılan sahne sistemleri, seyircinin oyuna yabancılaşmamasını sağlıyor. Ayrıca, oyunda tüm sahne arkasını kaplayan, 10x5M boyutunda dev konkav projeksiyon perdesi, seyirciyi neredeyse oyunun içine alıyor. Özellikle oyunun en can alıcı noktalarından birinde maket at, görüntü teknolojileri kullanılarak canlı hale getirilmiş. sahilde çekilen ve atların koşturduğu sahnenin görüntü yönetmenliğini ise deneyimli isim Feza Çaldıran üstlenmiş. Bu farklı disiplinler arası birliktelik müthiş bir seyir zevki sunarken, 'Oyunculardan rol çalıyor' desek yanlış olmaz. Ancak oyuncuların hakkını yememek lazım. Özellikle 'Alan Strang' karakterini canlandıran Yağızcan Konyalı; olağanüstü bir performans sergileyerek adeta yeni bir Mehmet Ali Erbil etkisi yaratıyor. 1991 doğumlu genç oyuncu; mimiklerini ve vücudunu o kadar iyi kullanıyor ki, her duyguyu seyirciye geçirmeyi başarıyor. İlk perdenin sonundaki etkileyici sahnede çırılçıplak soyunarak ata binmesi de yine tiyatro tarihine geçecek bir etki yaratıyor. 'Dr Dysart' karakterini usta oyuncu Tamer Levent başarıyla canlandırıyor. Levent ayrıca oyunda anlatıcı rolünü de üstleniyor ve seyirci olayları 'Dr. Dystar'ın ağzından dinliyor. Yönetmen Özçelik, bu sahneleri paralel anlatı şeklinde sunarak oyuna dinamizm katmayı başarmış.

VİDEO DA ÇEKİLDİ
Psikolojik gerilim tarzındaki oyunda Yağız Konyalı ve Tamer Levent'in yanı sıra İpek Tenolcay, Elif Erdal, Gözde Cığacı, Şener Savaş ve Asil Büyüközçelik gibi isimler rol alıyor. Ay ve atların sahilde koştuğu sahnenin yer aldığı video için de 15 oyuncu kamera karşısına geçti. Çevirisini Sevgi Sanlı'nın yaptığı iki perde ve yaklaşık iki saat süren oyunun dramaturgluğunu Selen Korad Birkiye, dekorve kostüm tasarımını ise Şirin Dağtekin Yenen üstlendi.

kalan karakter 1000

ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir. Yazılan yorumlardan SABAH veya sabah.com.tr hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.