Franchise sektörü, az riskle çok kazanmayı hedefleyen girişimcilere yeni fırsatlar sunmaya devam ediyor. 2016'da 55 milyar dolar hacme ulaşacağı tahmin edilen sektörde, 2017 perspektifi gün yüzüne çıkmaya başladı. Buna göre sektör, 10 bin yeni girişimciye daha kapılarını açacak. Araştırmalara göre, 2017 yılı sonuna kadar 800'den fazla yerli ve yabancı marka, yeni bölgelere ve alanlara yatırım yapmak için düğmeye bastı.
AVM'LER GÖZDE
Son yıllarda özellikle büyük sermaye gerektirmeyen, yüksek kâr marjlı franchise modelleri oldukça popüler. Yaz aylarına girerken düşük yatırımla iş kurmak daha kolay. Açık hava sahalarında küçük standlarla kurulacak farklı iş modelleri, girişimcinin bütçesini sarsmadığı gibi yüksek kâr marjlarıyla yatırımın kısa zamanda geri dönüşünü sağlıyor. Özellikle son yıllarda alışveriş merkezi kültürünün yaygınlaşmasıyla değişen trendler, yeni iş sahalarını da oluşturdu. Türkiye'de franchising'in geldiği noktada, son dönemde yatırım patlaması yaşanan AVM'lerin önemi büyük.
50 MİLYAR DOLAR
Gelinen tabloyu anlamak için rakamlara bakmak yeterli. Çünkü Türkiye'de adeta franchise markası patlaması yaşanıyor. Türkiye franchise pazarının ulaştığı hacim, yıllık olarak 50 milyar dolar civarında. Bugün Türkiye'de zincir işletmelerin sayısı 2 bin 500'ü bulurken, bunların yüzde 28'ini yabancı kökenli markalar oluşturuyor. Zincirlere bağlı şube sayısı ise 60 bini geçmiş durumda.
İLK SIRADAYIZ
Türkiye, Avrupa Franchise Federasyonu'nun istatistiklerine göre; zincir sayısıyla Avrupa birincisi konumuna yükseldi. Türkiye'yi, Fransa ve Almanya takip ediyor. Öte yandan Türkiye'nin büyüme stratejisi yurt dışında da büyük potansiyele sahip. İstatistiklere göre, şu ana kadar dışarıya açılmayı başaran yerli markaların sayısı 100'ü geçti. Araştırmalara göre, 700 Türk markası ise pusuda bekliyor ve kısa süre içerisinde dünyaya açılmayı hedefliyor.
BU NOKTALARA DİKKAT EDİN
Tüm dünyada franchise sisteminin başarısının yolu, bazı seçimlerin doğru yapılmasından geçiyor. Bu noktada, beş önemli kriter öne çıkıyor: 1-Franchise almadan önce araştırılması gereken şey, işin size uygun olup olmadığıdır. Örneğin; insan içine çıkmaya korkan biri, yoğun kişisel satış gerektiren franchise almamalı.
2-İşin usulüne uygun olarak sayımlar, ölçümler ve değerlendirmeler yapılmalı. Yer seçimi gibi konular, başlı başına bir uzmanlık alanı.
3- Yeni gelişen, işi bilmeyen, paraya ihtiyacı olan zincirler, her isteyene franchise veriyor ve sonuçta büyük ölçüde başarısız olunuyor. Yatırım yapacağınız markayı doğru seçmelisiniz.
4-Markanın geçmiş uygulamalarını öğrenin.
5-Franchise anlaşması sert maddeler içerse ve pazarlık konusu edilmese bile, özel durumlarda bazı fırsatlar sunulabiliyor. Firmanın genel tutumu anlaşılmalı, tehlikeli olabilecek maddeler mutlaka avukatlara danışılmalı.