Bugüne kadar izlediğim en iyi belgeseldi.
Ve benim için hep öyle kalacak... Titiz ve ayrıntılı bir çalışmanın ürünüydü.
Şaşırtıcıydı ve hepsinden önemlisi öğreticiydi. 1980'li yıllarda TRT'de yayınlanan
"Silk Road/ İpek Yolu" belgeselini her hafta büyük bir heyecanla beklerdik.
Tarihi yoldaki uygarlıklar, kültürler, savaşlar, liderler ve daha neler neler...
Ama ortak nokta o güzergâhın bir ticaret yolu olmasıydı...
Öteki unsurların gelişmesi, büyümesi, atılım yapması, gerilemesi İpek Yolu'nun durumuna bağlıydı....
Yol hepsini birbirine bağlıyordu,
kültürler tanışıyor, devletler kuruluyor, yıkılıyordu... Belgesel yanılmıyorsam aralarında Türkiye'nin de bulunduğu Alman, İngiliz, Fransız ortaklığında yapılmıştı...
Ya müziği...
Kitaro'nun flütü eşliğinde tarihi sevmiştik... Keşke TRT ya da İZ TV yeniden yayınlasa ne güzel olurdu...
Şimdi tam zamanı halbuki.
Sizce de öyle değil mi?
Yüzbinlerce insan günlerdir bir kıtadan ötekine denizin altından yolculuk yaparken şimdi değilse de ne zaman?
Sultan Abdülmecid'in 1860'lardaki hayalinin
153 yıl sonra gerçek olması yalnızca tarihi bir olay mıdır?
Mühendislik harikası ya da modernlik projesi midir?
Hepsidir ve daha fazlasıdır...
Marmaray yalnızca İstanbullular'ın mıdır? Hayır, tüm Türkiye'nindir.
Kars'tan yola çıkan Doğu Ekspresi yolcularının, Kurtalan Ekspresi'yle Batman'dan yola çıkıp Diyarbakır, Elazığ, Malatya'dan geçenlerindir.
Hızlı Tren'e binip Ankara'dan, Eskişehir'den gelenlerindir.
Trabzon'un, Mersin'in İzmir'in, Tekirdağ'ın, Bursa'nın sakinlerinindir... İran'ın, Irak'ın, Azerbaycan'ın, Türkmenistan'ın, Çin'in, Afanistan'ındır...
Avrupa'ya geçildiğinde Yunanistan'ın, Avusturya'nın, Belçika'nın, İtalya'nın, Fransa'nın, Almanya'nın ve en nihayetinde en uçta İngiltere'nindir...
Çok değil iki yıl içinde Marmaray'ın bağlantıları bitirildiğinde dünya bir uçtan bir uca yani
Asya'nın çölleri İngiltere'nin yağmuruna karışacak... Çin'in resmi haber ajansı Şinhua'nın,
"İki kıtayı denizin altından birleştiren ilk demiryolu hattı hizmete açıldı" başlığıyla duyurduğu haberinde Marmaray sayesinde Pekin'den Londra'ya kesintisiz tren yolu bağlantısının da sağlanacak olmasına vurgu yapması boşuna değil...
Başta İngiliz medyası olmak üzere Avrupa'nın tamamında
Demir İpek Yolu başlıklarının atılması da çok anlamlı değil mi?
Yani bu proje yalnızca İstanbul'un trafiğine çözüm olmakla kalmayacak... Bunu ilerde daha iyi anlayacağız.
Dünya teknoloji sayesinde global bir köy haline gelmişti.
Şimdi Demir İpek Yolu sayesinde daha da küçülüyor.
İki yıl sonra bitmesi planlanan Marmaray'ın kardeşi kara yolu tüneli de devreye girince neler konuşulacak şimdiden görür gibiyim...
İki kıtanın, kültürlerin kavşağındaki Türkiye gerçekten de köprü oluyor... Tadını çıkaralım....