-''Yerli otomobilden ziyade yerli marka konusuna konsantre olmamız lazım''-
Önen, yerli otomotiv konusunda, en başta yerli araç, yerli marka kavramlarının oturtulması gerektiğini söyledi. 35 yıldır bu sektörde çalıştığını aktaran Önen, ''Bence biz Türkiye'de yerli araba yapıyoruz. Çünkü yerli oranı bazılarında yüzde 60, bazılarında yüzde 80. Ortalaması yüzde 56'lara gelen bir yerlilik oranı var. Bu çok ciddi bir rakam. Çünkü bazı teknolojiler, bazı üretim şeyleri dünyanın her yerinde yapılmıyor ki? Bunlar belli merkezlerde yapılan şeyler. O yüzden bu kadar yerli oranına sahip bir Türkiye'de biz zaten yerli araba yapıyoruz. Marka dediğimiz de ise bu konu, biz daha önceki teşviklerde böyle bir projeyi bile biz teşvik yasasına sokamıyorduk. Şimdi o da girdi. Bu kimse konuşmuyor ama, o da girdi, stratejik yatırım olarak o da bu kapsamda ele alınabilecek. Onun için olumlu bir şey. Yani bu teşviklerle varsa böyle bir konu, bu konuyla ilgilenen bir yer varsa kesinlikle çok daha yakınlaştı'' şeklinde konuştu.
''Yerli otomobil konusunda bir babayiğitin önümüzdeki günlerde çıkacağını düşünüyor musunuz? Yoksa bunu birkaç yıl konuşup unutacak mıyız?'' şeklindeki soruya Önen, şöyle cevap verdi:
''Bunlar unutulacak konular değil. Farklı yaklaşıyorum bu konuya. Kim yapacak? Ne zaman olacak? Aslında yerli otomobilden ziyade yerli marka konusuna konsantre olmamız lazım. Bugün zaten yerli otomobil yapıyoruz. Yan sanayimiz şu anda Avrupa'nın en güçlü yan sanayilerinden bir tanesi. Bugün Avrupa ve ABD'li otomotiv firmalarına paket sistem dizaynı veren şirketlerimiz var. Yerli araç konusunu bir tarafa koymak gerekiyor. Bu kesinlikle rahat rahat yapılır.''
Türkiye'nin otobüste ve kamyonda yerli markalarının olduğunu belirten Önen, konunun detaylı incelenmesi halinde konunun adet, pazar ve marka geliştirmede takılıp kaldığına dikkati çekti.
Önen, konuya teknolojik bakılması gerektiğini, dünyada rekabetçi bir pazarın ve yüzde 20-30 düzeyinde kapasite fazlasının olduğuna değinerek, ''Siz bu kapasite fazlasına bir bu kadar daha araç ekleyeceksiniz. O aracın da diğer yerlerdeki markaların yanında tercih edilmesini isteyeceksiniz. Bu çok ciddi teknik olmayan tamamen marka yönetimiyle ve markanın yaratılmasıyla ilgili bir konudur'' dedi.
Türkiye'de yerli otomobilin üretilmesi noktasında sıkıntı olmadığını, herkesin yerli otomobil yapmak istediğini söyleyen Önen, işin matematiğinin tutması ve marka yaratmanın maliyetinin azaltılması gerektiğini ifade etti.
Önen, iç pazarın büyümesinin gerektiğine dikkati çekerek, ''İç pazar büyümediği müddetçe, iç pazar güvenilir ve sürdürülebilir büyüme içerisinde olduğu müddetçe yerli marka çalışmalarına, marka yaratmanın maliyetine bu konular çerçevesinde ileriye doğru nasıl yayacağız, maliyetleri nasıl dağıtacağız buna bakmak gerekiyor'' şeklinde konuştu.