Türkiye'nin en iyi haber sitesi

Mazda'dan elektrikli atağı

Giriş Tarihi: 18.12.2013

SkyActiv teknolojileriyle kendi yolunu çizen Mazda, elektrikli otomobil teknolojilerini de Tokyo Otomobil Fuarı'yla birlikte vitrine çıkardı: Mazda 2 REV ve Mazda 3 Hybrid

Otombil dünyasında rekabet gittikçe sertlesirken sıkılasan emisyon normları ve yükselen petrol fiyatları nedeniyle geleneksel enerji kaynagı olan içten yanmalı motorlar daha da önemli hale geldi. Oldukça hassas ayarlara sahip gelismis benzinli ve dizel motorları daha da verimli hale getirmek için de farklı yollar deneniyor. Özellikle Avrupalı üreticilerin tercih ettigi hacim küçültme (downsizing) su anda buna en güzel örnek. Turbo besleme sayesinde daha küçük motor hacimlerine indirilen motorlar performans sıkıntısı yasamadan belirlenmis kriterlerde daha düsük tüketim ve emisyon sunabiliyor. Hatta bazı Japon markalar da bu trende uyum saglamaya basladı bile. Ancak bir üretici buna açıkça karsı çıkıyor. Mazda atmosferik emisli motorlarda hala önemli bir potansiyel oldugunu ve bunun kullanılması gerektigini vurguluyor. SkyAktiv adını verdigi bir teknoloji paketinde benzinli ve dizel motorlarda bir rekor olan 14:1 sıkıstırma oranını hayata geçiren Mazda, bu rekorları tekrar kırmak için çalısıyor. Mazda yetkilileri 2020 yılında binek otomobil pazarının yüzde 90'ını içten yanmalı motorun elinde tutacagını öngörüyor. Bu nedenle elbette bu motorlara yatırım yapması gayet dogal. Ancak kalan yüzde 10'luk bölüm de elbette önemli; çünkü elektrikli otomobiller ilerleyen yıllarda daha fazla pazar payı almaya baslayacak. Yüzde 90'lık bölümde hibrit otomobillerin de oldugu unutulmamalı. Mazda 2 RE henüz bir prototip ve seri üretim için yeni nesli bekleyecek gibi görünüyor. Mazda 2 RE tamamen elektrikli ve menzil artırıcıya sahip bir otomobil. Yani jeneratör olarak kullanılan içten yanmalı bir motora sahip. Iste Mazda sürprizi burada yapıyor. Küçük sınıftaki Mazda 2'nin menzil artırıcı motoru bir Wankel. Bilindigi gibi Mazda, üçgen bir motora sahip bu motoru 1967 yılından beri kullanıyor ve gelistiriyor. Geleneksel pistonlu motorlara göre çok daha küçük ve hafif bir yapıya sahip Wankel motor bu is için biçilmis kaftan gibi duruyor. 9 litrelik yakıt deposu ve jeneratörle birlikte tüm sistem arka aksın üzerine yerlestirilmis. Üstelik bagaj hacmini de pek etkilemeden. Böylece hem kullanıslılık açısından sorun çıkmamıs hem de saside büyük degisiklikler yapma geregi ortadan kalkmıs. Japonya'da filo testine verilen elektrikli Mazda 2'de 102 bg gücünde, 150 Nm tork üreten bir motor bulunuyor. Bu aracın menzili 200 km olarak açıklanıyor. Menzil artırıcılı prototip ise 9 litre benzinle 200 km daha menzil saglıyor. Böylece toplam menzil 400 km'ye ulasıyor. Küçük bir otomobil için oldukça makul bir menzil. Kullanım esnasında Wankel devreye girdiginde kendine özgü bir vızıldama duyulmasının dısında bir titresim ya da sarsıntı hissedilmiyor. Yeni nesil Mazda 2'de biraz daha büyük depo ve kalibrasyonlar sayesinde 500 km menzil asılabilir. Mazda 3 Hybrid ise seri üretim bir hibrit. Japonya'da satısa sunulan araçta iki Japon markanın isbirligi söz konusu. Mazda hibrit sistemin elektrikli bölümünü Toyota'dan almıs. ancak benzinli motor SkyAktiv ailesine mensup 2.0 litrelik makine. Mazda mühendisleri hibrit için normalde özel motor gelistirmek gerektigini ama SkyAktiv'de küçük ayarlamalar yapmanın yeterli oldugunu söyledi. Motorun gücü 99 bg'ye düsürülmüs. Elektrikli motorla birlikte toplam güç 136 bg, tork 207 Nm olarak açıklanıyor. Mazda 3 Hybrid'i çok uzun olmayan bir parkurda kullandık. Benzinli motorun sessiz ve titresimsiz çalısma karakteri, devreye girerken problemsiz olması etkileyiciydi. Sadece elektrikli hareket etmek için gaz pedalına hassas davranmak gerekiyor ki, bu durum zaten diger hibritler için de geçerli. Bence en önemli özelligi Toyota Prius'un aksine gelecekten gelmis gibi görünmeyen geleneksel iç mekan tasarımı ve orta konsoldaki ekranında gereken bilgilere ulasmayı saglamasıydı.
ARKADAŞINA GÖNDER
Mazda'dan elektrikli atağı
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz