X İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
ARKADAŞINA GÖNDER Otomotivde sarı alarm
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz

Otomotivde sarı alarm

  • Giriş Tarihi: 6.5.2014 15:52

Otomotiv Distribütörleri Derneği (ODD) Genel Koordinatörü Dr. Hayri Erce, otomotiv sektörünün sarı alarm verdiğini ifade ederek, yılın ilk 4 ayında otomobil sektörünün yüzde 23, hafif ticari vasıta sektörünün ise yüzde 34 daraldığını söyledi.

Rekabet Kurumu ve Uludağ Üniversitesi (UÜ) işbirliği ile UÜ Mühendislik Mimarlık Fakültesi Otomotiv Mühendisliği Bölümü'nde düzenlenen '12. Rekabet Hukuku ve İktisadında Güncel Gelişmeler Sempozyumu'na katılan Otomotiv Distribütörleri Derneği (ODD) Genel Koordinatörü Dr. Hayri Erce, gazetecilerin sorularını cevapladı.

2014 yılının sektör için zorlu geçeceğini tahmin ettiklerini belirten Erce, "Geçen sene toplam Türkiye'deki otomotiv pazarı 894 bin seviyesinde kapanmıştı. İlk baştaki tahminlerimiz yüzde 10 ile 15 arasında bir daralmayı işaret ediyordu çünkü biliyorsunuz gerek dünyadaki konjonktürün değişmesi gerek FED'in tahvil alım programlarının azalması ve dünyadaki likiditenin azalmasının Türkiye'ye yansıyacağını ve büyüme oranlarının da bir miktar geri çekileceğini tahmin ediyorduk fakat bunun üzerine sene sonunda orta vadeli programla beraber sayın Ali Babacan'ın açıkladığı makro ihtiyati tedbirler, kredi kullanımına getirilen limitler ve hemen akabinde ÖTV'de yapılan artışlar maalesef bu daralmanın boyutunu biraz artırmış durumda" dedi.

Sektördeki daralmaya dikkat çeken Erce, "İlk 4 aylık verilere baktığımızda, geçen senenin 4 ayına göre yaklaşık yüzde 25'lik bir daralmayı işaret ediyor. Bu otomobil tarafında bir miktar daha az. Otomobil pazarı, geçen senenin ilk 4 ayına göre yüzde 22-23 seviyesinde daralmış durumda. Hafif ticari vasıta pazarında ise bu yüzde 34'lere kadar düşmüş durumda. Bunun sebepleri arasında hem ÖTV artışları, hem de BDDK'nın getirdiği sınırlamalar var. Buna ilaveten mayıs ayının sonundan itibaren kurlarda ciddi bir artış söz konusu. Ocak ayında yapılan faiz artırımları, yani bu 4 olumsuzluk yan yana geldi ve maalesef sadece otomotiv sektörü için değil, bütün Türkiye için iç tüketimde bir azalma oldu. Bütün sektörler gibi otomotiv sektörü de bu sonuçlardan olumsuz etkilenmiş durumda" diye konuştu.

Sektörde dramatik bir düşüş yaşandığını savunan Erce şunları söyledi:

"Gerçekten yüzde 25 oranında düşüş çok dramatik çünkü otomotiv sektörü yaklaşık 800-900 binlik banda ulaşmak için çok ciddi zaman harcadı. 2010-11-12 yılları arasında ancak 900 bin bandına oturdu. Şimdi birden bire 600-700 bin bandına gerilemiş olması, ki bu senenin sonunda yaklaşık 650 bin civarında olacağını söyleyebilirim şimdiden, çok ciddi bir geri çekilme. Bu anlamda da kaybedilmiş yıllar söz konusu. Kırmızı diyemeyeceğim ama çok ciddi bir sarı alarm söz konusu. Alınmış tedbirlerin sert olduğunu görüyoruz. Gerek kredi kullanımına yönelik tedbirler gerek ÖTV oranlarında artış ve gerek konjonktürel faktörler birleşince ciddi bir daralma söz konusu. Ümidimiz senenin ikinci yarısında bir miktar toparlanmanın olması. Gene bir daralma ile kapatacağız ama daha makul seviyelere gelmesini umuyoruz."

Rekabetin sektörü daralttığını belirten Erce, "2007 sonrasında yaşanan dünyadaki kriz, büyük buhrandan sonra en büyük kriz olarak adlandırılıyor. Otomotiv sektörünü etkilediği gibi, tüketici nezdinde büyük bir güven kaybına sebep olduğu için bütün sektörlerde daralma getirdi. Dünya genelinde böyle bir sıkıntı mevcutken, Avrupa pazarında çok dramatik bir düşüş oldu. Avrupa pazarı 18-19 milyonlardan 14 milyona kadar düştü. Bizim ticari partnerimiz Avrupa. Dolayısıyla Avrupa pazarında ortaya çıkan kapasite fazlası rekabeti artırdı. Bu da Türkiye'de otomotivde rekabeti üst seviyeye getirdi. Bu da karların düşmesine sebep oldu" şeklinde konuştu.

Erce, "Bu olayı etkileyen birçok faktör var. Konjonktürel sebepler; sektörün kendi dinamikleri var ve dağıtım tüzüğü var. Dağıtım tüzüğü ile ilgili AB'ye bir uyum süreci yaşadık. 2006 yılından itibaren AB ile mevzuat açısından aynı noktaya geldik. AB bu konuda bir adım daha ileri attı, 2010 yılında satış sonrası ile ilgili dağıtım tüzüğü ortaya koydu. 2013 yılında da satışla ilgili bir dağıtım tüzüğünü devreye soktu. Bizim beklentimiz, Türkiye'de de benzer adımların kısa sürede atılması şeklinde" dedi.

Otomotiv Yetkili Satıcıları Derneği (OYDER) Genel Sekreteri Özgür Tezer ise, otomotiv satışlarındaki daralmanın nisan ayında yüzde 30 seviyelerinde devam ettiğini belirterek, "Bugün yüzde 30'lara varan daralmayı başka türlü aşma şansımız yok. Karlarımızdan mümkün olduğunca feragat ediyoruz. Kampanyaları ve kredi seçeneklerini artırmaya çalışıyoruz. İkinci el satışlara da destek vermeye çalışıyoruz. Bütün bunların sonucu hala pazar yüzde 30 daralıyor" dedi.

kalan karakter 1000

ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir. Yazılan yorumlardan SABAH veya sabah.com.tr hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.