Kompakt ve çevreci Herkül

Giriş Tarihi: 24.12.2015
Kompakt ve çevreci Herkül

Peugeot'nun kompakt sınıf bir otomobilde çevrecilik ve süper performansın bir arada sunulabileceğini kanıtlayan bir prototipinin direksiyonuna geçtim. 308 GTi'ı baz alan 308 R HYbrid, 500 HP'ye varan güç sağlayan biri benzinli 3 motoru ve dört tekerlekten çekiş sistemiyle süperspor otomobillere kafa tutuyor

Süper spor performansı sunan buna karşılık çevreci bir kompakt hatchback otomobil olur mu? Peugeot'nun bu soruya cevabı net: Neden olmasın? Nisan 2015'te Şanghay Otomobil Fuarı'nda ilk kez sergilenen 308 R HYbrid, fuar standından inip yollara çıkmak için hazırlık yapıyor. Bu otomobilin yürüyen iki prototipinden birini kullanmak üzere davet edildiğimde açıkçası, perçinlerle tutturulmuş çamurluklar, sallanan ya da kırılacakmış gibi görünen iç mekan öğeleri ve "aman yavaş gidelim, araç henüz hazır değil" uyarılarına hazırlıklıydım. Marsilya ile Saint Tropez arasında yer alan Le- Luc Pisti'ne doğru yol alırken Fransızların bu konuda ne kadar cüretkar olabileceğine dair varsayımlarda bulunmaya çalışıyordum. Nitekim pistte beni karşılayan mavi-siyah otomobil işin ciddiyetini kanıtlar nitelikte yola çıkmaya hazır görünüyordu. Hayır, çamurluklar perçinle tutturulmamıştı ya da eğreti duran bir parça da göze çarpmıyordu; aksine 308'e göre daha bombeli kapılar nedeniyle gömülü kalan ve parmaklarınızla kavramaya çalıştığınız kapı kolları hariç dışarıda her şey yolunda görünüyordu. İz açıklıkları önde ve arkada 80 mm arttırıldığı için çamurlukları şişirilmesi gerekmiş ve genel tasarımı da bu duruma uydurmak için kapılarda da şişkinlikler artırılmış. Gömülü kalan kapı kolunu nazikçe çekip açtığım sürücü kapısından süzülüp girdiğim iç mekanda ilk anda genel tasarımın korunduğunu gördüm. Gelelim işin eğlenceli olan teknik tarafına. 308 R HYbrid'de iki elektrikli bir de benzinli motor bulunuyor. Benzinli motor RCZ R ve 308 GTi'dan tanıdık. 1.6 litre hacimden turbo beslemeyle 270 HP güç ve 1900-5500 d/d aralığında 330 Nm tork üreten motor, bu hacimden en yüksek gücü çıkaran makine unvanına sahip. Litre başına 169 HP güç üreten bu canlı motora, her ikisi de 115 HP güç üreten iki elektrikli motor eşlik ediyor. Öndeki elektrikli motor 6 ileri vitesli şanzımana bağlanmış. Arkadaki elektrikli motor, önden bağımsız şekilde arka tekerleklere güç aktarıyor. Zaten ilginç deneyimlerden biri 308 R HYbrid ile ZEV modunda hareket etmek; çünkü bu durumda arkadan itişli, elektrikli bir otomobil kullanıyorsunuz. Benzinli motorun devrede olmadığı ZEV modunda 100 km/s hıza kadar çıkmak mümkün. Arkadan itişli bir elektrikli otomobil fikrine alışırken vites konsolundaki düğmeye dokunarak HYbrid moduna geçiş yapıyorum. Karakter tamamen değişiyor. Benzinli motor uyanıyor ve hemen sürücü koltuğunun altında biten egzozdan yüksek bir böğürme sesi duyuluyor. Direksiyon simidinin arkasında kulakçıklardan vitesleri değiştirirken, patlamalar, çatırtılar, bağırtılar geliyor. Vites değişimlerinde hiç güç kesintisi olmaması garip geliyor; çünkü pisti öğrenmek için antrenman turları attığım 308 GTi'da kısa süreli kesintiler yaşanıyordu. Sebebi yanımda oturan Peugeot Sport mühendisi açıkladı. HYbrid modunda öndeki elektrikli motor düşük hızlarda turbo boşluğu yaşatmamak için destek güç olarak devreye girerken, vites değişimleri sırasında da ön tekerlekler üzerindeki torkun sabit kalması için devreye giriyor. Ve bana eşlik eden Peugeot Sport mühendisi, direksiyon simidi üzerindeki HYbrid Sport düğmesine basmamı istiyor. Gaza sonuna kadar bastığımda 270 HP'lik benzinli güce önde 15 HP ve arkada 115 HP'lik elektrik gücü de ekleniyor. Böylece 4 tekerlekten çekişli, 400 HP ve 530 Nm'lik bir canavarı zapt etme çabam başlıyor. Mühendisin uyarısıyla kalan şarja bakıyorum: yüzde 35. Sadece 8 km'lik sakin sürüşle 3 kWs'lik lityumion pilin şarjı tekrar yüzde 90'ın üzerine çıkıyor. Ayrıca hızlı şarj noktalarında 30 dakikada tamamen şarj edilebiliyor. Peki, ya 500 HP nerede? Sonuçta bütün açıklamalarda bu otomobil içi açıklanan güç 500 HP. Bu gücü 3 motor aynı anda maksimumda çalışarak üretiyor ve tork da 730 Nm'ye ulaşıyor. Süpersporlara nazire yapan bu değerler sadece kalkışlarda kullanılabiliyor. Launch Control modu seçildiğinde 308 R HYbrid saatte 100 km hıza 4.0 saniyede ulaşıyor. 400 metreyi 12.5 saniyede geçen hibrit canavarın 1 km'ye ulaşması da 22.5 saniye alıyor. Son hız Alman lüks ve spor otomobil üreticilere selam çakıyor; 250 km/s ile sınırlı. Pistte hızlı gitmek keyifli ama yavaşlamak ve durmak da önemli. Önde 380 mm arkada 290 mm çaplı disklerin kullanıldığı fren sisteminin 1550 kg'lık (kullandığım prototip 200 kg daha ağırdı) bu Herkül'le tek başına boğuşması kolay değil. Frenlerin aşırı ısınması ve çabuk bitmesinin önüne geçmek için elektrikli motorların yavaşlatma ve aynı anda şarj etme avantajı kullanılmış. Tamam, performans, yol tutuş ve sürüş keyfi yüksek notları hak ediyor da, ya tüketim ve çevre? Peugeot'nun açıklamasına göre 308 R HYbrid, 100 km'de ortalama 3.0 litre benzinle yetinebiliyor. CO2 emisyonuysa sadece 70 g/km. Yani gelecek için ümit var…
ARKADAŞINA GÖNDER
Kompakt ve çevreci Herkül
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz