Dijital çağda dönüşümün ayak izleri

Giriş Tarihi: 30.5.2016
Dijital çağda dönüşümün ayak izleri

Akıllı ev aletlerinden telefona, kablosuz ağlardan fiber bağlantıya 30 yılda yeni teknolojiler ve yeni ürünlerle tanıştık. Şimdi dönüşümü hazırlayan ürünlerin bıraktığı ayak izine yakından bakalım

Telefon evrimini hayal edin
Yaşı 30'u aşanlar bilir; bin 500 dolara satılan ilk nesil telefonlar ele avuca sığmıyordu fakat ağır ve yetenekleri sınırlıydı. Şimdi 900 dolara iPhone'un en üst konfigirasyonunu satın alıyorsunuz. Tasarım konusunda hayaller sınırsızdı. Antensiz hayal ettik akıllı telefonlarla bu oldu. Sürgülü kapak de ve dünyada sonun başlangıcı gibiydi. Sonra büyük ekran beklentileri karşılık bulmaya başladı. Ardından ikinci nesilde in kokusunu aldık. 3G merakı, kısa mesajın her yıl biraz daha az kullanılmasına neden oldu. 4.5G konusunda yatırımlar artan internet tüketimi ile zorunlu hale geldi.

2G'den 4.5G'ye, Dial-up'tan fibere
sabit ve mobil internet altyapısında iki önemli değişim yaşadı. Sabit internette KB hızı için evdeki telefondan mahrum kaldığımız oluyordu. 2002 yılının sonlarında önce ADSL konusunda umutsuz bekleyiş sona erdi. Sonra artan internet hızları ve kapasite ihtiyacı fiber altyapı konusundaki yatırımları tetikledi. Dünya ekonomik durgunlukla boğuşurken Türkiye fiber yatırımlarına başladı. 2009 yılında uzun süredir beklenen 3G mobil internet altyapısı devreye girdi. Mobil internet kullanımındaki artış, kişi başı 1.3 GB internet kullanımı 4.5G yatırımlarını tetikledi. Yani Türkiye 13 yıl önce kilobayt hesabı yaparken, şimdi hesaplar GB olmaya başladı. Bir başka deyişle toplamada 6 sıfırlı KB rakamları devreye girmiş oldu.

İnternetin patladığı yıllar
2000'li yıllar ADSL ile tanıştık ama bir türlü evimize taşıma şansı yakalayamadık. 2002 yılının sonundan itibaren evlerdeki ADSL internet erişimi konusunda sıra bekleme kavramı ortadan kalktı. Önce beklemekten kurtulduk sonra hızlar katlanarak artmaya başladı. Türkiye internette video ile tanışırken Sabah, haberciliğin internete taşınmasında öncü markalardan biri oldu. Sabah okurlarına farklı medyalardan buluşma şansını sunarken, mobil devrim kapıyı çalıyordu.

Akıllı telefonlarla kişiye özel haber
Önce SMS haberciliğiyle başlayan mobil haber servisleri, akıllı telefonlarla boyut değiştirdi. Dokunmatik ekranlar ve uygulamalarla habere istediğin anda ulaşma heyecanı tüm gazetelerin kendi uygulamalarını geliştirmeleriyle sonuçlandı. Daha sonra sosyal ağlarla boyut değiştirdi. Şimdi de robotlarla kişiye özel haberciliğe büründü. Şimdi arkadaşınıza mesaj atar gibi konu başlığını söylüyorsunuz, haberler sizin ilgi alanınıza göre gelmeye başlıyor.
ARKADAŞINA GÖNDER
Dijital çağda dönüşümün ayak izleri
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz