Perakende sektörü, Türkiye ekonomisinin gelişimine tanıklık edip, bu büyümeye katkı sağlayan sektörlerin başında geliyor. Türkiye Cumhuriyeti'nin kurulduğu ilk yıllarda merkezi gıda dağıtımındaki ağırlığın ilerleyen dönemlerde yerini küçük perakende yapılanmalarına bırakmasıyla başlayan perakende sektörünün yolculuğu, bugün geleneksel ve organize olmak üzere 663 milyar liralık ciroya ulaştı. Bunun içinde organize perakendenin cirosu ise 217 milyar liraya yükseldi. 1954 yılında sadece 45 satış arabasıyla sektöre giren Migros'la başlayan organize perakende sektörünün gelişimi, bugün binlerce mağazaya ve teknolojik alışveriş deneyimlerine uzandı. Zincir mağazalar artık teknolojik uygulamalarla tüketicinin günlük hayatına dokunuyor, alışverişi kolaylaştırıyor. Perakendenin organize olmaya başladığı yıllarda tüketicinin sınırlı sayıda ulaşım imkânı bulduğu ürün çeşidi, bugün binlerle ifade ediliyor. Elbette bu gelişimde pazara yeni giren tedarik firmalarının payı büyük. Artan rekabetle birlikte tüketiciler farklı ürünleri ulaşılabilir fiyatlarla satın alabiliyor.
UYGULAMALAR GENİŞLEDİ
Migros Genel Müdürü Özgür Tort, 62 yıldır sektörde birçok ilke imza attıklarını söyledi. Aslında Migros'la başlayan bu değişim süreci bugün ülke geneline yayılmış durumda. Bu uygulamalar arasında barkod, kredi kartıyla ödeme kolaylığı, elektronik yazar kasa sistemi, part-time, haftanın 7 günü geniş saatlerde mağazacılık, yeni mağaza formatları, market markalı ürünler, sadakat kart, elektronik raf etiketi, sanal market, jet kasa, mobil market, mobil ofis gibi örnekler bulunuyor. Tort, "Perakende sektöründe 20 yılda bir kuşak değişiyor. 62 yıldır Migros'u bilen ve onunla büyüyen 4 kuşak karşımıza çıkıyor" dedi. Perakende sektörü, hem gıda hem de hazırgiyimde aynı hızla büyüyor. Sektör ilk sıçramasını ise 2000'li yıllarda gerçekleştirdi. O dönemden beri devam eden süreç, bugün sektörü dünya liginde üst sıralara taşıdı.