Hayal dünyamızın çizgi romana ihtiyacı vardı

Efsane çizgi roman Ken Parker'ı yaratan Ivo Milazzo Pazar bugün İstanbul'da: "Ken Parker karakteri, kendi kuşağımızı anlatmak için yaratıldı. Ben çizgi romana başladığımda dünya savaştan çıkmıştı, çizgi romana ihtiyacımız vardı"

Hayvan haklarını önemseyen, ırkçılık ve sömürü karşıtı bir çizgi roman kahramanı kovboy Ken Parker... 1970'lerde ilk kez modern insanın sorunlarıyla kovboy öykülerini birleştirerek çizgi roman tarihini değiştiren bu efsane kahraman bugüne dek yüzlerce maceraya imza attı, dünyada milyonlarca hayrana ulaştı. Günümüz insanının dertlerini anlatan bu çizgi romanın çizimleri de en az hikayesi kadar farklı. Ken Parker'ın çizeri Ivo Milazzo, İtalyan ekolünün yetiştirdiği en önemli isimlerden. Ken Parker'ı Türkiye'de yayımlayan Rodeo Yayıncılık, çizeri Türkiye'ye getirdi. Usta çizer bugün saat 16.00'da Kanyon'daki Remzi Kitabevi'nde imza gününde hayranlarıyla buluşuyor. Salı günü ise 16.00'da Mimar Sinan Güzel Sanatlar Fakültesi'nde Çizgilerle Anlatmak konulu bir söyleşi yapacak, 9 Mart'ta ise Antalya'da bir imza günü gerçekleştirecek. Biz de Milazzo hazır Türkiye'ye gelmişken ayağının tozuyla bir söyleşi yaptık. Çizgilerinin sırlarını öğrendik.

KLİŞELERDEN SIKILMIŞTIK
"
Ken Parker elbette ki alışılmış western kahramanlarının çok dışında. Klişe kovboyların öyküleri zaten binlerce kez yapılmıştı. Serinin yazarı Berardi ve ben sıkılmıştık. Kuşağımızı yansıtacak eserler vermek istedik. Ama yayınevi Bonelli ile çalışıyorduk, yayınevinin tarzı, hayalimizdeki kahramanı western türü içine yerleştirmemizi gerektirdi. Edebiyat, sinema ve illüstrasyon, her ikimizin de sıkı sıkıya takip ettiği alanlardı. Bu kaynaklardan gelen birikimi yayıncımızın mevcut formatı ile buluşturarak, alışılmışın dışında, kendi hissiyatımıza tercüman olan bir karakter yarattık sonuçta. İlk birkaç yılın ardından, kaderimizi değiştiren bir şey oldu: gazeteci, yazar Oreste Del Buono, Ken Parker hakkında uzun, övgülerle dolu bir yazı kaleme aldı. İşte bu yazıyı takiben, çok daha geniş bir kitle tarafından keşfedildik: O güne dek tek bir çizgi roman almamış insanlar, heyecanla yeni Ken Parker maceralarını beklemeye başladı."

DERDİMİZ TUTKULARIMIZI ANLATMAKTI
"Ken'i ayrıştıran temel unsur, öykülerdeki evrensel değerler. Ama Ken Parker'ın dünya çizgi romanı içinde bu denli önemli bir karaktere dönüşmesi, aslında hiç de hedeflediğimiz bir şey değildi. Onu yaratırken, bizler de yazar ve çizer olarak kendi kariyerlerimizin başlangıcındaydık. Asıl derdimiz, bireysel tutkularımızı devreye sokarak bir çizgi roman yapabilmekti. Hayvan hakları, sosyal adalet, çevrecilik, idam karşıtlığı gibi çeşitli konulardaki duyarlı tavrımız, yani hayattaki duruşumuz, yetenek ve önsezilerimizle birleşti. 'Altın Seri' olarak bilinen ilk 59 kitaplık süreç boyunca, ben tüm kapakları yaptım, ayrıca yılda iki-üç kadar macerayı da bizzat çizdim. Bir Ken Parker macerasını çizip bitirmek beş aya kadar çıkabiliyordu."

İLHAMI ROBERT REDFORD'DAN MI?
Çizgi roman karakterleri sıklıkla Hollywood yıldızlarına benzetilerek çizilir. Çizer Milazzo'ya oyuncu Robert Redford'a karakterin benzeyip benzemediğini sorduğumuzda, Ken Parker'ın ilham kaynakları arasında sadece Robert Redford'a benzetilerek çizilmiş Jeremiah Johnson isimli klasik bir western kahramanı bulunduğunu söylüyor.

SAVAŞTAN ÇIKMIŞ KUŞAKTANIM
"2. Dünya Savaşı'nın hemen sonrasına denk gelen bir kuşağı temsil ediyorum. O dönem, İtalya için çok zorlu idi. Ve çizgi romanlar, hayal dünyamızın ihtiyaç duyduğu imgeleri temin ediyordu. Halktan insanlar olduğu kadar, edebiyatçısı, sinemacısı da zihnen çizgi romanlarla besleniyordu. Bu ilgi aslında halen sürüyor, ama televizyon ve sonrasında gelen teknolojilerin sağladığı 'anında görüntü' kolaylığı alternatifleri çoğalttı; hayal ürünlerine ulaşma yollarını çeşitlendirip dağıttı. 1960'ların ortasında evime televizyon girene dek ben de romanlar, sinema ve çizgi edebiyat dışında esin kaynağına sahip değildim."

ÇİZGİ ROMANDA REKABET BÜYÜDÜ
"Çizgi romanda en büyük değişim, artık çok daha yoğun bir nüfusun okur-yazar olması. Dikkatli bir okurun ilgisini sıcak tutabilmek için, eskisi gibi yalın ve tek boyutlu öyküler yeterli değil. Daha iddialı eserler verilmek zorunda. Okuru içine çekebilecek türdeki gerçeklik düzeyi, görsel kusursuzluğu yakalamakta sanatçıları yarıştırıyor."
ARKADAŞINA GÖNDER
Hayal dünyamızın çizgi romana ihtiyacı vardı
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz