Geçtiğimiz
haftanın en çok konuşulan haberlerinden biriydi popçu Hadise'nin Twitter üzerinden reklam yapmak için 10 bin TL talep etmesi. Aynı haberde 1 milyon 248 bin takipçisi olan Hadise'den daha fazla takipçisi olan Hande Yener'in (1 milyon 932 bin takipçi) ise attığı tweetlerle reklam yapmak için 7 bin TL istediği de belirtiliyordu. Tabii ki bu meblağlar medyanın ve sosyal medya kullanıcılarının dikkatini çekti. Biz de bu meblağın gerçekçiliğini araştırmaya karar verdik ve kurduğu reklam platormu ile tüm sosyal medya kullanıcılarının tweetleri ile para kazanmasına olanak veren adMingle'ın kurucusu ve CEO'su Selim Benbasat'ın kapısını çaldık. Selin Benbasat, kurdukları sistemin nasıl çalıştığından bahsederken yaklaşık bir buçuk yıl boyunca araştırma - geliştirme (Ar-Ge) üzerine yoğunlaştıklarını anlattı: "Tüm dünyada bir günde Twitter'da 500 bin tweet atılıyor. Aynı süre içinde Facebook'ta 3 milyar paylaşım yapılıyor, YouTube'da ise 3 milyara yakın video izleniyor. Yani insanlar bütün gün içerik üretiyor. Biz, bu paylaşımların değerinin ne olduğunu merak ettik. Çünkü bütün gün bu içerikleri yaratmak için uğraşan insanlar bu emeklerinin karşılığında para kazanamıyor. Parayı kazanan sosyal medya siteleri oluyor. Bu araştırmanın sonunda biz bir algoritma geliştirdik. Bu algoritma üç parametre kullanarak hesabınızın değerini ölçüyor. Bu parametrelerin ilki o mecrada ne kadar aktif olduğunuzla ilgili. İkincisi içeriğin kalitesi alakalı. Üçüncüsü ise nasıl bir etkileşim yarattığınızla bağlantılı." Selim Benbasat'a göre en önemlisi üçüncü parametre. Sosyal medya hesaplarının değerinin takipçi sayısına göre değil de yarattığınız etkileşime göre ölçüldüğünü anlatan Benbasat "İsterse milyonlarca insan tarafından takip edilsin, eğer sorulan sorulara cevap vermiyorsanız, paylaştıklarınız çok tıklanmıyorsa ve çok kişiye ulaşmıyorsa hesabınızı yönetemiyorsunuz demektir," diyor.
TAKİPÇİ SATIN ALANLAR VAR
ABD'de adMingle benzeri iki şirket olduğunu söyleyen Benbasat, bu şirketlerin ilk olarak ünlülerle anlaşma yaparak büyük bir hataya imza attıklarını da vurguluyor: "Kim Kardashian ile anlaşan şirket bir reklam için 8 bin dolar ödemeyi kabul etti. Fakat istedikleri tık rakamına ulaşamıyorlar. Biz direkt ünlülere yönelmedik. Tabii markalarla ünlülerle çalışmak istiyorsa sistemi gözden geçirip bu istekleri de değerlendiriyoruz. Fakat önemli olan performans. Çünkü sosyal medya performans üzerine kurgulanıyor. Tık sayısına dikkat etmeli. Çok takipçisi olan Kim Kardashian, Rihanna gibi ünlülerle anlaştığınızı düşünün. Tık sayısı 3 binde kalıyorsa zarardasınız. Çünkü o 3 bin tıkı daha ucuza da bulabilirdiniz. Bir de insanlar, bakın sadece ünlüler demiyorum insanlar diyorum, takipçi satın alıyor. Bu nedenle bu sayılara da güvenilmiyor."
FENOMENLER DAHA BAŞARILI
adMingle, sürekli olarak interneti tarayan bir sisteme sahip. Daha etkili sosyal medya kullanıcıları bulmak için interneti devamlı tarıyorlar. Selim Benbasat'a göre yaratılan içeriğin kaliteli olması, reklamın amacına ulaşmasının temel gerekliliklerinden biri. Benbasat, içerik yaratmak için zaman harcayanların daha başarılı olduğunu söylüyor. Bu nedenle 'internet fenomenleri' daha başarılı oluyor, daha çok tık elde ediyorlarmış. Benbasat, bu insanlar için 'web' ve 'celebrity' (ünlü) kelimelerini birleştirerek web ünlüsü anlamına gelen 'welebrity' kelimesini yarattıklarını söylüyor.
En çok takipçisi olan Türk ünlüler
1) Cem Yılmaz (@CMYLMZ) 4 milyon 569 bin
2) Ata Demirer (
@Komedyieni) 3 milyon 30 bin
3) Hülya Avşar (@hulyavsar) 2 milyon 992 bin
4) Demet Akalın Kurt (
@DemetAkalin) 2 milyon 960 bin
5) Okan Bayülgen (@okanbayulgen) 2 milyon 726 bin
En çok takipçisi olan dünya yıldızları
1) Justin Bieber (@justinbieber) 42 milyon 69 bin
2) Katy Perry (
@katyperry) 39 milyon 581 bin
3) Lady Gaga (@ladygaga) 39 milyon 222 bin
4) Taylor Swift (
@taylorswift13) 31 milyon 59 bin
5) Rihanna (@rihanna) 30 milyon 678 bin