X İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
ARKADAŞINA GÖNDER Davacı: Cehennem Melekleri Suçlanan: Ünlü markalar
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz

Davacı: Cehennem Melekleri Suçlanan: Ünlü markalar

  • Giriş Tarihi: 26.1.2014

Dünyaca ünlü motosiklet çetesi Cehennem Melekleri, isimleri yasa dışı işlerle anılsa da ticari marka haklarını korumak için mücadelesini yasal yollardan veriyor

Asık suratları, sert bakışları, dövmelerle kaplı kaslı kolları, deri ceketleri, bandanaları, güneş gözlükleri ve tabii ki motosikletleri... İlk kez İkinci Dünya Savaşı'nın hemen sonrasında Kaliforniya'da biraraya geldiler. Kulübün üyeleri arasında savaşa katılmış ve psikolojik olarak sağlıklı olmayan kişiler çoğunluktaydı. Ve geçen 65 yılda tüm dünyaya yayılan bir motosiklet çetesine dönüştüler. Hells Angels / Cehennem Melekleri'nin artık 27 ülkede 10 bine yakın üyesi var. Türkiye'de 2009'da açılan ilk şube ise, çetenin Müslüman bir ülkede açtığı ilk şube olma özelliğini taşıyor. Cehennem Melekleri, onlardan esinlenilerek 70'lerin başında kurulan Bandidos çetesiyle büyük bir rekabet halinde. İki çete arasındaki şiddet, uzun süredir dinmiyor. Cehennem Melekleri, son dönemde başka bir alanda daha savaş veriyor. Çetenin liderleri, Cehennem Melekleri isminin yasal olarak korunması için dünyaca ünlü markalarla hukuk savaşına tutuşmuş durumda. Altı kıtada 'uyuşturucu ve silah kaçakçılığı yapan, kara para aklayan ve haraç kesen bir kulüp' olarak anıldıkları için aslında polis ve medya tarafından 'yasa dışı' olarak adlandırılıyorlar. Buna rağmen çeteyle özdeşleşen ticari değerlerin tescillerine sahipler. Örneğin yalnızca tam üyeler, kulübün kuru kafa simgesini ve ismini kullanabiliyor. Giysi, takı, poster veya benzeri logolu ürünlerin izinsiz kullanımı ile ilgili ABD mahkemelerine bugüne kadar 10'dan fazla dava açan çete liderlerinin hak talebi sadece ürünlerle de sınırlı değil. Davalık oldukları arasında internet alan adresleri ve bir de film var.

'SUÇLA İLGİLENMİYORUM'
Cehennem Melekleri'nin ticari marka haklarını savunan 67 yaşındaki avukat Fritz Clapp ile konuştum. Clapp, "HAMC'nin (Cehennem Melekleri Motosiklet Kulübü) 'yasa dışı' olduğu fikri polislere ait. Bu fikir doğru veya yanlış, ayrı bir tartışma konusu. Ama cevabı ne olursa olsun, böylesi büyük bir oluşumun dünyaca ünlü isimlerini koruma hakları var. Ben suçla ilgili soruşturmalarıyla ilgilenmiyorum. Onlarla özdeşleşen ticari markalarının haklarını koruyorum" dedi. Cehennem Melekleri için ilk davasını 1992'de bir çizgi romana karşı açan Clapp'in duruşmalardaki yaklaşımı, kulübün hızlı bir markalaşma yolunda olduğunun kanıtı olarak gösteriliyor. Cehennem Melekleri'nin adını taşıyan tişörtlerden dolayı mahkemelik olan bir tekstil şirketinin avukatı Kevin Drucker konu hakkında New York Times'a, "Cehennem Melekleri ile davalık olduğumuzda ilk başta güvenliğimizden endişe ettik. Ama dava boyunca takındıkları tavır sonucundan oldukça anlaşılabilir olduklarını gördüm ve onlar hakkındaki düşüncelerim değişti" dedi. ABD basınında yapılan diğer yorumlara göre de Cehennem Melekleri'nin geleneklerine bağlı eski üyelerinin emekli olması ile birlikte genç üyeler artık daha farklı değerlere önem veriyor. Bunun başında da markalaşmak geliyor. Cehennem Melekleri'nin isim hakkı için açtıkları davalar genellikle tarafların anlaşması ile sonuçlanıyor. Davalılar, mahkeme sonucunu beklemeden grubun tescilli ürününü kullanmaktan vazgeçiyor, hatta tazminat ödemeyi kabul ediyor.