Vitrinler, modeller kadar prova odaları da şatafatlı. Örneğin Seval Modaevi'nin prova odası baştan aşağı siyah kadife döşenmiş. Oldukça büyük, yuvarlak bir koltuğa kuruluyorsunuz. Koltuğun üstünde siyah tüller, yer yer altın desenler var. Kahveniz olurken, siz katalogları inceliyorsunuz ve tasarımcılar nasıl bir şey istediğinizi soruyor. Etrafta koşuşturanları izlerken kendinizi Hürrem Sultan gibi hissediyorsunuz. Bir başka modaevi ise tercihini altından kullanmış. Her yer altın varak, koltuklarda ince taş detayları var. Kahveniz bile altın tepside sunuluyor. Bu kadar ikram, servis detayını görünce Ortadoğulu zenginlerin gelinlik için neden Fatih'i tercih ettiğini bir kez daha anlıyorsunuz.
TRANSPARAN, TAŞLI YA DA DANTELLİ
Bazı vitrinler sade gelinliklerle dekore edilmiş. Ama çoğunluk şatafatlı modelleri tercih etmiş. Baştan aşağı Swarovski taşlı modeller ve transparan gelinlikler hemen göze çarpıyor. Ortadoğulu alıcılar 'oryantal' modellerden transparana kaymış. En çok sırtı ve yanları transparan modelleri tercih ediyorlarmış. Avrupalı ise tercihini dantelden ve hareketli kumaştan yana kullanıyormuş. Oryantal modeller 'out' dedim ama hâlâ birçok modaevinin modelleri arasında Osmanlı saray kıyafetlerini anımsatan gelinlikler var. Tasarımcılar, "Sayıları azalsa da Osmanlı modellerini tercih edenler her dönem oluyor" diye bu durumu açıklıyor. Fatih gelinlik kadar tesettür giyimin de merkezi. Gelinlikçilerde farklı tesettür modelleri de mevcut. Bazıları sadeyken, bazıları epey gösterişli...
FESTİVALLERİ DE VAR
Geçtiğimiz yıl Fevzipaşa Caddesi'nde ilk kez bir Gelinlik Festivali düzenlendi. 27 Nisan'daki festivalde, faytonlar ve klasik otomobiller cadde boyunca gelin konvoyu oluşturdu. At üzerinde kına kıyafeti giymiş gelin adayları da konvoydaki yerini aldı. Korteje ayrıca sokak sanatçıları, atlar, motosikletli göstericiler eşlik etti. Kısacası Fatih'te tam bir karnaval yaşandı. Bu yıl festivalin ikincisi düzenlenecek.
'MADE IN FATİH ' MARKA OLSUN
Fatih'teki gelinlikçilerin en büyük sıkıntısı markalaşamamaları. 'Made in Fatih' (Fatih'te üretildi) etiketinin dünya moda pazarında önemli bir yeri olması gerektiğini düşünüyorlar. "Bizi mahalle gelinlikçisi sananlar var. Buradan aldıkları gelinlikleri Nişantaşı'ndan almış gibi gösteriyorlar. Oysa Nişantaşı ve Bağdat Caddesi'ndeki bazı modaevleri yurtdışından aldığını müşteriye satıyor. Bizde her şey orijinal" diyorlar. Aslında bu tabu yavaş yavaş yıkılmaya başlamış. Öyle ki Fatih'teki gelinlik evlerinin birçoğu sosyete tarafından kabul görmüş durumda. Bunda beş yıldızlı otellerde defileler yapmalarının ve oyuncu Wilma Elles gibi ünlüleri defilelerine çıkarmalarının da payı büyük.
2 BİN İŞLETME
Fevzipaşa Caddesi üzerindeki gelinlikçilerin sayısı 600'ün üzerinde ama bu sayı artmaya devam ediyor. Bölgede yarattığı ekonomiyse çok daha fazla. Gelinlikçiler yan sektörleri de beraberinde getirmiş. Özellikle gelinlikle giyilen beyaz, taşlı modellerin satıldığı ayakkabı dükkanlarının sayısı da epey fazla. Davetiye basım evleri, çiçekçiler, nikah şekercileri, organizasyon firmaları ve iç çamaşırcıları da cadde üzerindeki yerini almış. İrili ufaklı tam 2 bin işletme yer alıyor Fevzipaşa'da. Hepsi de halinden memnun. Özellikle ayakkabı dükkanları epey kalabalık. Taşlı yüksek ökçe ayakkabılar dışında yine taşlı, UGG'ı anımsatan bot modelleri de satıyorlar. "Gelinlerin her türlü rahatını düşünüyoruz. Ayağın kalıbını alıp ona göre ayakkabı bile yapıyoruz" diyorlar.
İZMİRLİLER DE GELMİŞ
Fatih'ten önce Türkiye'de gelinlik ihracatının merkezi İzmir olarak bilinirdi. Ama artık onlar da Fevzipaşa'ya taşınmış. Yine de İzmir markası olmayı ayrıcalık olarak görüyorlar. Kapılarına 'İzmir' etiketi koymuşlar. Birkaç İzmirli modaevi sahibiyle sohbet ediyorum, Fatih'e gelmelerinin nedenini "Burada pazar o kadar büyüdü ki kayıtsız kalmak imkansızdı. Biz de merkez şubemizi buraya taşıdık" diye açıklıyorlar.