X İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
ARKADAŞINA GÖNDER Türkiye 7 Haziran'da seçimini yapacak
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz

Türkiye 7 Haziran'da seçimini yapacak

  • Giriş Tarihi: 24.5.2015
Türkiye 7 Haziran'da seçimini yapacak
Türkiye 7 Haziran'da seçimini yapacak

Her siyasi parti, seçmenin gönlünü çelmeye, oyunu kazanmaya çalışıyor. Liderler, milletvekili adayları meydanlarda, sokaklarda, TV'de, her yerde seçmen karşısına çıkıyor. Türkiye çoktan 7 Haziran'a kilitlenmiş durumda. Sonuç ne olur bilinmez ama partilerin seçim kampanyaları seçmen üzerinde ne kadar etkili oluyor, seçmen kampanyalar hakkında neler düşünüyor? Uzmanlarla konuştuk, seçmene sorduk

Türkiye 7 Haziran'daki genel seçimlere odaklanmış durumda. Her siyasi parti seçmenin oyunu kazanmak için türlü seçim kampanyası düzenliyor. Parti flamaları sokakları renklendiriyor, seçim arabaları sokak sokak dolaşıyor. Parti genel başkanları iller arası mekik dokuyup mitingler düzenliyor, seçmenleriyle buluşup vaatlerini dillendiriyor, bazen de gaflarıyla güldürüyor. Milletvekili adayları, parti temsilcileri kanal kanal dolaşıp partilerinin programlarını, seçim bildirilerini anlatıyor. Bir de işin sosyal medya ayağı var. Twitter da en az sokaklar kadar seçimle yatıp seçimle kalkıyor. Tüm bu seçim kampanyalarının seçmendeki karşılığı nedir? Bu kampanyalar seçmenin kararı üzerinde ne kadar etkili? Hangi partinin şarkısı seçmenin diline pelesenk oluyor? Sosyal medya sanıldığı gibi seçmenin kararları üzerinde etkili mi? Sokağa çıkıp seçmenle konuştuk, araştırma şirketleriyle görüştük, uzmanlara danıştık ve bu sorulara cevap aradık.

PERİSCOPE'A SİYASİLER ÇABUK ADAPTE OLDU

İSMAİL HAKKI POLAT Kadir Has Üniversitesi Yeni Medya Bölümü Öğretim Görevlisi

"Tüm partiler sosyal medyayı ciddiye alıyor, artık aktif bir şekilde de kullanıyorlar. Mesela AK Parti geçmişten gelen stratejisini güçlendirerek kullanmaya devam ediyor. Nedir bu strateji derseniz, veriye dayanan ve bu verileri sloganlarla yaymaya çalışan bir stratejisi var. Bu seçimlerde CHP ve HDP'nin kampanyaları da dikkat çekici. CHP bundan önceki seçimlerde neredeyse sosyal medyada yok gibiydi. Şimdi tutarlı bir strateji izliyor. Özel sloganlar üretiyor. HDP'nin özellikle Selahattin Demirtaş'ın genç kişiliğine vurgu yapan bir stratejisi var. Oldukça dinamik paylaşımlar yapıyorlar. İyi içerik üretiyorlar. Bir de Demirtaş'ın diğer liderlere mention yaparak tweet atması gençliğin hoşuna gidiyor. MHP'de ise ülkücü gençlik ve milletvekili adaylarının kişisel hesaplarında bir kıpırdanma var. Ama parti olarak sosyal medyanın önemini anlasalar da fark yaratan bir seçim kampanyası yaptıklarını söylemek zor. Ama bunların dışında bir Periscope gerçeğimiz var. Periscope, seçim sürecinin başında yaygınlaşmaya başladı ve siyasetçiler de bu uygulamaya çabuk adapte oldu. Tahmin ediyorum Periscope'u siyasi alanda kullanan ilk ülkelerden biriyiz. Bu anlamda iyi iş çıkardık diyebilirim. Başbakan Davutoğlu'nun danışmanının mitinglerden yayın kesitleri sunması çarpıcıydı. Kılıçdaoğlu'nun ekşisözlük yazarlarıyla Periscope üzerinden buluşması da önemliydi. Mesela CHP milletvekili Aykut Erdoğdu vatandaşın sesini Periscope'tan duyuruyor. Peki bunlar ne kadar seçmen üzerinde etkili derseniz... Sosyal medyanın seçmen kararları üzerindeki etkisi henüz sanıldığı düzeyde değil. Her parti kendi kitlesini etkileyebiliyor. Ama 2014'teki seçimlerde sosyal medyanın gücü görüldü. Bu seçimlerde en etkin şekilde kullanılıyor. Ama asıl olarak bundan sonraki seçimlerde sosyal medyanın seçmen üzerinde belirleyici etkisi olacak."

SEÇMEN SİYASET BANA NE VERECEK DİYE BAKIYOR

İHSAN AKTAŞ Genar Araştırma Yönetim Kurulu Başkanı

AVRUPA'DAKİ SEÇİMLERE BENZER BİR SEÇİM YAŞANIYOR: "Eskiden seçmenler seçim zamanlarında devlet eliyle yapılacak hizmetlere bakardı. Seçmenin gözünde ekonomi nasıl olacak, yatırımlar nasıl yapılacak, yol, hastane sorunları giderilecek mi gibi soruların cevapları öncelikliydi. Ama AK Parti uzun süren iktidarı döneminde devlet hizmetleriyle ilgili sorunları halletti. Özellikle bu seçimlerde vatandaş kendi gündemine döndü. Çünkü artık devlet hizmetlerini problem olarak görmüyor. Şimdi, siyaset bana ne verecek diye bakıyor. Bu bir bakıma ülkenin geldiği noktayı gösteriyor. Bu anlamda Avrupa'daki seçimlere benzer bir seçim yaşanıyor. Bu iyi bir şey. Seçmen kendi gündemiyle ilgilendiği için özellikle ekonomiye ve vaatlere bakıyor. Açıkçası toplamda 10 konu başlığı çıkmıyor. Emekliler, işçiler, asgari ücret, sosyal yardım vaatleri öne çıkıyor."

AK PARTİ SAHADA GÜÇLÜ CHP'NİN VAATLERİ İLGİ GÖRÜYOR:
"AK Parti seçim kampanyasında bunca yıl yaptıklarını anlatıyor, sahada güçlü bir performans sergiliyor. CHP'nin ekonomik vaatlerinin ilgi uyandırdığı görülüyor. HDP'nin baraj gerginliği var. MHP ise şu an hiçbir şey yapmadan kazanan bir parti konumunda. Çünkü HDP gündemde oldukça oyu artıyor."

SEÇMEN SEÇİM GÜNDEMİNİ TV'DEN İZLİYOR:
"Partiler seçim kampanyaları, müzik, afiş, giydirilmiş araba, miting, TV programlarıyla her alanda seçmene ulaşmaya çalışıyor. Açıkçası eğer partinin enerjisi, sinerjisi yüksekse bu kampanyaya da yansıyor. AK Parti, güçlü kampanyalara alışık. Bir kültür geliştirdi. Bu seçimde diğer partiler de bu kültürü algılamış gibi. Herkes kampanyasına önem veriyor. Yani bir kalite geldi. Ama seçmeni etkileyen en önemli unsur TV programları. İnsanlar TV'den takip ediyor seçimi. Bu seçimlerde mitinglerin de daha dolu geçtiğini söyleyebiliriz. Mesela AK Parti'nin İstanbul mitingi gerçekten sıra dışıydı. Bunun dışında flamalar, afişler falan aslında partilerin kendi seçmenlerini etkilemeye yönelik çalışmalar."

ÇEVRE HASSASİYETİ GELİŞTİ AMA GÜRÜLTÜ KİRLİLİĞİ DEVAM EDİYOR: "Artık seçim kampanyalarının çevreci olduğunu söyleyebiliriz. Mesela eskiden naylon flamalar kullanılırdı, şimdi herkes bez bayraklar kullanıyor. Bu çevre hassasiyetinin geliştiğinin göstergesi. Ama gürültü kirliliği hâlâ devam ediyor."


HARCANAN PARA MİLYAR DOLARLARI AŞTI: "
Tüm bu seçim kampanyalarıyla ilgili bir rakam vermek zor. Ama milyar dolarları bulmuştur. Bu seçimde herkes kazanmak istediği için harcamaların da daha arttığını söylemek mümkün."