X İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
ARKADAŞINA GÖNDER Broadway'de oyun yapmak herkesin harcı değil!
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz

Broadway'de oyun yapmak herkesin harcı değil!

  • Giriş Tarihi: 6.12.2015
Broadway'de oyun yapmak herkesin harcı değil!
Broadway'de oyun yapmak herkesin harcı değil!

New York Türk Amerikan Sanat Topluluğu, Türk Tiyatrosu'nun önemli eserlerinden Yedi Kocalı Hürmüz'ü Broodway'de sergiliyor. Topluluğun kurucusu ve oyunun yönetmeni İbrahim Yazıcı yola çıktıklarında yaşadıkları zorlukları, Türk sanatçılarla çalışmalarını ve yeni çıkacakları Amerika turnesini anlattı

- New York Türk Amerikan Sanat Topluluğu ne zaman ve hangi şartlar altında kuruldu?
- Grubu 2007'de kurduk. Kuruluşunda Devlet Tiyatroları sanatçısı Sönmez Atasoy ile benim imzam var. Çok hoş bir tesadüf sonrası Sönmez ağabey ile tanıştık. Kurtlar Vadisi dizisine New York'tan konuk olarak katıldığımda birçok sahnemiz karşılıklıydı. Ben ilk kez "Deli Mesut" karakterini canlandırırken kendisi o muhteşem "Halo Dayı"yı oynuyordu. O yaşındaki oyunculuk disiplini ve gayreti beni çok etkiledi ve çok iyi dost olduk. Sonra onu New York'a davet ettim ve "Kendi Gök Kubbemiz" adli tek kişilik oyununu sahnelemek için geldi. Tam dört eyalette, Türk vatandaşlarımıza gösteriyi sunduk. Sönmez ağabey, böyle güzel seyirci biriktirmiş olmamıza hayran kaldı ve artık burada resmi olarak bir Türk tiyatrosunun kurulmuş olma zamanının geldiğini söyledi. Biz de beraber New York Belediyesine gittik ve TAASNY'i kurduk.

- Gözünüz korkmadı mı? New York'ta böyle bir iş yapmak cesaret ister!
-Türk tiyatrosunu ABD'de temsil etmeye aday oluyorsunuz, yanlış yaparsanız vebali ağır. Ama birilerinin bir şeyler yapması gerekiyordu. Resmi olarak kurduk tiyatroyu ancak ne değişecek diye sorgulamaya başladım. Sonra Sönmez abi Kanlı Nigar oyunu ile başlamayı teklif etti. Peki başlayalım ama kostüm yok, yaptırmaya kalksak o kadar paramız yok derken, Devlet Tiyatroları eski Genel Müdürü Lemi Bilgin devreye girdi ve bize hem sahne dekoratörünü hem de kostümleri yolladı. İlk kez bir resmi kuruluştan yardım alıyorduk. Hem de dünyanın öbür ucundaki vatanımızdan. Bu oyuna Broadway sahnesi yakışır dedik ve tüm şartları zorlayarak ilk kez bir Türk müzikalini 'The Town Hall" salonunda sahneledik. İlk kez bin 500 Türk ve Amerikalıya aynı anda, aynı salonda bir Türk müzikali izlettirdik. Daha sonra Hisseli Harikalar Kumpanyası, Keşanlı Ali Destanı, Çalıkuşu ve en son oyunumuz olan 7 Kocalı Hürmüz müzikalini sahneledik.

- Kimler destekliyor sizi? Broadway'de oyun yapmak kolay olmasa gerek!
- Geleneksel olarak New York'ta iş yapan herkesi tiyatro sponsoru yaptık sayılır. Bizi gördüklerinde bazıları kaçacak yer arıyor adeta. (Gülüyor) Geçenlerde bir restoran sahibi dostumuz, "Yahu arkadaş bu kadar çok oyun yapmayın, bize de acıyın." dediğinde gerçekten hüzünlü bir şekilde güldük. Kısacası Amerika'daki iş adamlarından aldığımız ufak destekler ve bilet satışlarımızla yolumuza devam etmeye çalışıyoruz. Ayrıca Bahçeşehir Üniversitesi'nin sahibi Enver Yücel desteği ile her zaman yanımızda. Broadway oyunlarımızı sahnelediğimizde Başbakanlık Tanıtma Fonu ve Tanıtma Genel Müdürlüğü desteklemişti. Haliyle muhteşem 3 Broadway oyunu sahneledik. "Hisseli Harikalar Kumpanyası'nda Burak Kut başrolde oynamıştı. 80 kişilik kadromuz vardı. Ayrıca 10 profesyonel Amerikalı dansçı da bizimle sahne aldı. Broadway'in en büyük salonu olan Beacon Theatre'da üç bin kişiye kapalı gişe oynadık ve yarısını Amerikalılar doldurdu. Müthiş mutlu ayrıldılar. Yabancı seyircimizin oyunu anlayabilmesi için alt yazı koyduk bu şekilde oyunu takip edebildiler. Ardından yine ilk kez Yavuz Bingöl'le Keşanlı Ali Destanı oyunuyla Broadway salonunda yer aldık.

- Broadway'de oyun yapmak istemeyen bir yönetmen veya oyuncu yoktur herhalde! Seçmeleri nasıl yapıyorsunuz?
- Projeye karar verdikten sonra başrollerimizi belirliyoruz. Mesela Keşanlı Ali Destanı için hiç tanımadığım halde Yavuz Bingöl'ü düşünmüştüm. Ona çok yakışacağını düşünüyordum ve seyirci bayıldı. Bu kadar çalışkan olduğunu bilmiyordum ve çok şaşırmıştım. Amerikalı oyuncu ve dansçılar için çeşitli web sitelerine ilan vererek seçmelere getiriyoruz ve hocalarımızla birlikte seçmelerimizi gerçekleştiriyoruz. Broadway'de oyun yapmak herkesin harcı değil. New York'da yüzlerce tiyatro oyunu aynı gün içinde sahneleniyor ve bunların hepsi seyirci buluyor çünkü burası bir gösteri şehri. Her dilden, her etnik yapıdan tiyatro görebilirsiniz. Artık Türk tiyatrosu da bu renklerin içinde yerini aldı.

AVRUPA TURNESİ VAR

- Daha önce Keşanlı Ali, Hisseli Harikalar Kumpanyası ve Çalıkuşu gibi oyunlar yaptınız. Son olarak Yedi Kocalı Hürmüz, nasıl oldu?
- Çalıkuşu duygusal ve klasik bir oyundu. Azeriler, Türkistanlılar, Kırımlılar ve hatta ülkede yasayan Ermenilerin dahi çok ilgisini çekti. Meğer bütün bu dillere çevrilmiş ve büyük ilgi görmüş bir romanmış. Çok zor ve bir o kadar da çok eğlenceli bir oyundu. Oyunu izleyen Avrupalı yapımcı dostlarımız bir Avrupa turnesi teklif ettiler. Mart ayında 7 Kocalı Hürmüz Berlin'den başlayacak bir Avrupa turnesine hazırlanıyor. Ama önceliğimiz şu anda New York, New Jersey ve Philadelphia'da yapacağımız turnede.

OYUNCULARIN PERFORMANSLARI ÇOK İYİ

- Daha önce Yavuz Bingöl, Fadik Sevin Atasoy, Burak Kut gibi isimlerle çalıştınız. Ünlü Türk oyunculara yeni hayaller verdiniz. Geri dönüşler nasıl oldu?
- Bu saydığınız isimlerden mesleği oyunculuk olan tek kişi Fadik Atasoy aslında. O da ilk kez New York'a benim davetim üzerine geldi ve Los Angeles'da oyunculuk serüvenine devam ediyor. Onun için bir ufuk açmış olduk.. Ancak Burak Kut ve Yavuz Bingöl'ün aldıkları roller müzikal anlamda ağırlığı olan roller olduğu için iyi şarkı söyleyen birileri gerekiyordu. Burak Kut inanılmaz çalışkan ve çok yetenekli bir sanatçı ve müthiş de bir müzikal performans ortaya koydu. Keza Yavuz Bingöl... Onun gibi işe asılan ve prova üstüne prova almaktan yılmayan bir oyuncu görmedim.

- TAASNY'nin bundan sonraki planları nedir?
- İngilizce prodüksiyonlara ağırlık verme kararı aldık. Yine Türk oyuncularla da çalışmak istiyoruz ama İngilizce şart. Bu yüzden Amerikalı ve Türk oyuncuları harmanlayabileceğimiz, uluslararası ses getirebilecek eserler üzerinde çalışıyoruz. Türkiye'den sadece Haluk Bilginer'in İngilizce oyun oynayabilmesi çok acı bir şey. Yedi Kocalı Hürmüz oyununun İngilizceye adaptasyonunu bitirdik. Oyun İngilizceye çevrildiğinde de inanılmaz komik ve eğlenceli oldu.

- Gelecekle ilgili beklentileriniz nedir?
- Çok büyük beklenti içindeyiz aslında. Yola çıkış amacımız bir Türk klasiğini dünyaya armağan etmek. Nasıl ki İtalyan, Fransız, Yahudi, Yunan ve Alman klasikleri varsa bizim de bir müzikal klasiğimiz olmalı. Sadece biz değil dünyanın her yerinde kendi dillerinde bizim oyunlarımızı oynamalılar.