X İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
ARKADAŞINA GÖNDER Moda haftasında ırkçılık başrolde
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz

haftasında ırkçılık başrolde

  • Giriş Tarihi: 25.9.2016
Moda haftasında ırkçılık başrolde
Moda haftasında ırkçılık başrolde

Bu yılki haftalarında kesimler ve renkler değil siyasi ve toplumsal konular konuşuluyor. Özellikle ırkçılık ana gündem maddesi...

haftalarının en etkili iki tanesini tamamladık. Şöyle dönüp geçen üç haftaya baktığımızda New York ve Londra'da en çok konuşulan konu ırkçılık oldu... "Tasarımlarımı beğenmeyenlerin hepsi ırkçıdır" diyen Kanye West, defilesi için sadece melez mankenler ya da siyahi mankenler kullanmak istediğini duyurarak bir anda tartışmaların odak noktasına yerleşti... Kendisinin ırkçılıkla karşılaştığını söyleyen birinin ırkçılık yapmasını özellikle Amerikan basını geniş bir şekilde sayfalarına taşıdı. Onun ardından da Marc Jacobs, defilesinde mankenleri rengarenk rastalarla çıkartarak eleştiri oklarını üzerine çekti. "Siyahilere ait bir saç modelini, beyaz kızlarla tanıtmak cidden çok ırkçı bir tavır" yazan gazeteler, Jacobs'ın defilelerinde siyahi mankenlere yer vermemesini ağır eleştirdi.

TASARIMCILAR VAR
Kerby Jean-Raymond defilesine başlamadan önce ABD'de polis şiddeti nedeniyle hayatını kaybeden siyahilere ait görüntüler gösterdi. Tasarladığı botlar üzerine dökülen kanları sembolize eden kırmızı boyalar döken Jean-Raymond, siyasetten ve sosyal olaylardan uzak kalan bir moda anlayışı olamayacağını söylüyor. Balmain'in kreatif direktörü Olivier Rousteing'in arka arkaya siyahi modelleri ağırlıklı olarak defilelerinde ve reklam kampanyalarında kullanması rastlantı değil. Rousteing, göreve geldiği ilk andan itibaren Fransız basınının kendisinden "Siyahi bir tasarımcı bir Fransız modaevinin başına geçti" demesini asla unutmadığını söylüyor. "Ten rengimle konuşuldum. O yüzden moda dünyasında ırkçılığın yok edilmesi için uğraşanlar arasında yer alacağım, mankenlerimi, marka yüzlerimi bunu daha da vurgulayacak isimler arasından seçeceğim" diye konuşuyor.

MANKENLER EN ÇOK ÇEKENLER
Moda dünyasında ırkçılıkla en çok karşı karşıya kalanlarsa mankenler... Calvin Klein'in sonbahar-kış koleksiyonunun yüzü olan Ebonee Davis, "Saçlarımın düz olması için ne kadar çalıştığımı anlatsam cidden üzülürsünüz. Bana ya yeterince siyahi görünmediğimi ya da fazla siyahi olduğumu söylediler senelerce. Çünkü ya Afrika'nın bir köyünden gelmiş gibi olmam ya da hafif bronzlaşmış Akdenizli bir kadın gibi görünmem bekleniyordu" diyor... Sudan asıllı Nykhor Paul'un Instagram sayfasından yaptığı açıklama çok konuşulmuştu. Paul, "Bizi kötü hissettirmek için cildimize uygun makyaj malzemesi getirmiyorlar. Ben evden kendi ürünlerimi getirmek zorunda değilim, özellikle de beyaz ten rengindeki mankenlerden bu istenmiyorken" diyerek isyan etmişti... Jourdan Dunn da son dönemde popüler isimler arasında yer alsa da kendisinin de defilelerden son dakika çıkarıldığını söylüyor.

İSİMSİZ MANKEN
Versace'nin bu sezon koleksiyonunu tanıtmak için Arap kökenli Gigi Hadid ve siyahi bir erkek model ve iki melez çocuk model kullanıldı. Ancak ne yazık ki internette ne kadar arasanız da bu siyahi erkek mankenin ismini bulamıyorsunuz.

MODA DÜNYASINDA AĞIR MEVZULAR

SOSYOLOJİYLE İÇİÇE
Sosyoloji modaya en çok kafa yormuş bilim dallarından biridir. Georg Simmel'in kuramına göre; seçkinlerin, astları tarafından taklit edilmesiyle oluşan moda değişimi kuramıdır. Simmel modanın önce üst sınıf daha sonra orta ve alt sınıflar tarafından benimsendiğini ileri sürer.

MODANIN DEMOKRATİKLEŞMESİ
H&M firmasının 2004 yılındaki atağıyla bambaşka bir alan buldu kendine. Karl Lagerfeld'den özel bir kapsül koleksiyon üretmesini istedi. Bu cidden devrim niteliğinde bir adım oldu. Markaların; tasarımcı ve modaevleri ile işbirliği yapması sayesinde modanın demokratikleşmesi kavramı oluştu.

EKOLOJİ BİLİNCİ
Global tekstil firmalarının tekelindeki moda dünyası son 10 yıldır sayısız kavramla tanıştı. Bu kavramlardan biri de tüm hayatımıza da yansıyan ekoloji kavramı. Firmaların üretim yaptığı fabrikalardan, kumaşların üretiminde kullanılan boyalara, sentetik kumaşlara ve aksesuvarlara kadar her şey bu kavram içinde değerlendirilmeye başlandı.

SÜRDÜRÜLEBİLİR MODA
Trendlerin sürekli değişmesi, bir yandan sosyal medya nedeniyle bu değişen trendlere sürekli uymak zorunda kaldığımız bir dönemdeyiz. Hal böyle olunca sürekli alışveriş yapmamız da bu aldıklarımızın kısa süre içinde çöp olması da doğal... Tekstil firmaları olaya el atmak zorunda kaldı. Eski kıyafetlerinizi almaları, bunları yeniden işleyerek yepyeni kıyafetlere dönüştürmeleri de tamamen bu yüzden.

ADİL TİCARET ÜRÜNÜ
Artık aldığınız kıyafetin sadece bütçenize uygun olması gereken dönem çok gerilerde kaldı. Bu kıyafetlerin nerede ve kimler tarafından üretildiği ve bu çalışanların ne kadar ücret aldığı da sizin ilgi alanınıza girmek zorunda. Artık bir firmanın moda arenasında prestijli kabul edilebilmesi için adil bir yoluyla üretim yapması gerekiyor.