Fazla içenler dikkat!

Giriş Tarihi: 19.4.2013 11:11
içmenin önemine ve zararlarına dikkat çeken Taylan Kümeli, doğru bilinen yanlışları sıraladı.

Çok su içmek yararlı mı?
Böbreklerin dışarı atamayacağı kadar çok su, toksik etki gösterir. Sonuç olarak su aynı zamanda mineral de içermektedir. Ancak su zehirlenmesi günlük gereksinimin çok üzerinde içildiği zaman ortaya çıkabilir. Bazı hastalık durumlarında bu kadar çok su içilmeden de böbreklerin atma kapasitesi aşılabilir. Aşırı su içme belirtilerinden biri de bulanık görmektir.

Gıdaların besin değerlerini kaybetmemek için çiğ olarak mı yemeliyiz?
Gıdaların pişirme işlemleri de dahil, herhangi bir yolla işlenmesi besin öğelerinde bir miktar azalmaya yol açar. Çiğ olarak tüketilebilen sebze ve lerden besin öğelerini ve kalp, kanser gibi çeşitli hastalıklardan koruyucu maddeleri daha fazla alırız.

Aç kalmak kilo verdirir mi?
Hayır. Tam aksi ara öğünlerle desteklenmeyen bir beslenme düzeni ile metabolizma hızı düşer, aşırı açlık dolayısıyla bir sonraki öğünde fazla besin tüketimi gerçekleşir. Bunun sonucu olarak da kilo verme güçleşir.

Katkı maddeleri kansere neden olur mu?
Birçok kişi gıdalara katılan kimyasal maddelerin kanserin başlıca nedeni olduğuna inanmaktadır. Oysa ki, bu konudaki araştırmalar tüm kanser nedenlerinin yüzde 1'inden daha azının katkı maddelerine bağlanabileceğini göstermektedir. Önemli olan gıda denetiminin tam yapılması ve üreticilerin iyi üretim koşullarını sağlamasıdır.

Fazladan E vitamini almak genç görünmemizi sağlar mı?
Gençliğin kaynağını bulmak hepimizin hayalidir. Yaşlanma sürecini geri döndürecek veya durduracak E vitamini gibi besin öğesi almakla ilgili herhangi bir buluş yoktur.

Şekersiz besin kalorisiz midir?
Tam olarak değil. Şekersiz bir besin şeker içermez, ancak diğer karbonhidratlardan, yağdan ve proteinden dolayı kalorili olabilir.

ürünlerden istenilen miktarda yenilebilir mi?
Kalorisi ne kadar azaltılmış olursa olsun, tamamen kalorisiz olmadığı için fazla tüketimi ağırlık artışına neden olacaktır.

Diyette tuz kesilmeli mi?
Bireyde yüksek tansiyon gibi problem yoksa makul ölçülerde tuz tüketebilir.

Spor aç karnına yapılır mı?
Spor ne aç karnına ne de çok ağır yemek sonrası yapılmamalıdır. Aç karnına yapılan fiziksel aktivite kişinin kan şekerini çok fazla düşürürken, yemek ardından yapılan aktivite kalbe yük getirecektir. Yemekten 1 saat sonra yapılması doğru olacaktır.

Sıcak su içmek zayıflatır mı?
Sıcak ve soğuk suyun tek farkı mideden boşalma hızlarının faklı oluşudur. Sıcak su mideden daha geç boşaldığı için tokluk hissi oluşturabilir. Ülkemizde su tüketiminin bu kadar yetersiz olduğu göz önünde bulundurulursa "hangi ısıda olursa olsun, yeter ki yeterli miktarda tüketin" şeklinde önerilerde bulunmak doğru olacaktır.

Akşam saat 19.00' dan sonra bir şey yenmemeli mi?
Saat sınırlaması bireyden bireye farklılık göstermektedir. Örneğin gece çok geç saatlerde uyuyan bir birey için akşam yemeği saati daha geç bir zamana çekilebilir. Gece açlığı günün en uzun açlığı olduğu için ve kan şekeri düzenini sağlamak için gece ara öğünü yatmadan yaklaşık 2 saat önce tüketilmelidir.

Kızarmış ekmeğin kalorisi daha mı düşüktür?
Ekmek kızartıldığında sadece yapısındaki suyu kaybeder. Dolayısıyla enerjisi aynı kalır. Yapısında az miktarda da olsa bulunan proteinin kalitesi ısı etkisiyle düşer.

Karbonhidratsız beslenmek zayıflatır mı?
Zayıflama diyetlerinde kilo aldırdığı düşüncesiyle makarna, pilav gibi karbonhidrat içeriği yüksek olan besinlerden uzak durulur. Oysa ki vücudumuzun onlara da ihtiyacı olduğu unutulmamalıdır.

Diyette meyve sınırsız tüketilebilir mi?
Meyveler, meyve şekeri olan fruktozu içermektedir. Dolayısıyla aşırı tüketimi gereksiz kalori alımına neden olacaktır.

Natürel zeytinyağı, saf zeytinyağından daha mı az kalori içerir?
Tipleri fark etmeksizin zeytinyağında tekli doymamış yağ asitleri yüksektir ve kalorileri aynıdır. Ekstra natürel zeytinyağı daha az asit içerir, saf ya da natürelden daha aromalıdır.

Diyette yağ kesilmeli mi?
Tamamen yağsız diyetler, yağda eriyen vitaminlerin (A, D, E ve K) emilimini engelleyerek bu vitaminlerin eksikliğinde oluşacak hastalıklara zemin hazırlar. 1 gramının 9 kalori enerji verdiği düşünülerek aşırı tüketimden kaçınılmalıdır.
ARKADAŞINA GÖNDER
Fazla su içenler dikkat!
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz